
בלק ובלעם, ומה שביניהם - אור החיים הקדוש פרשת בלק - הרב ברק בן ניסן שליט"א - ירושלים - תמוז תשפ"ו
Paracha Etude de Torah
ברוכים הבאים : למרכז העולמי להפצת תורת רבינו האור החיים הקדוש. למידע נוסף: 0525705704 לקבלת שיעורים באור החיים הקדוש הירשמו לערוץ : https://www.youtube.com/channel/UCI35TpeYsgfo7CxDq8mefUA והפעילו את הפעמון או בואצאפ : 0525705704
Transcription
Kind: captions Language: iw [מוזיקה] בסיעתא דשמיא אנחנו בפרשת בלק הפסוק אומר ויר בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל האמורי ויעור מואב מפני בני העם מאוד כי רב הוא ויקצמו מועב מפני בני ישראל. [כחכוח] האורח חיים הקדוש שואל פה כמה שאלות על שתי הפסוקים האלו. שאלה ראשונה צריך לדעת לאיזה עניין טלה הראייה בבלק ולא בבעלי המגור שהם מואהב. הפסוק אומר ויר בלק ויגור מואב. זאת אומרת ויגור לשון פחד, לשון גורו לכם, לשון יראה בלק רואה והם מפחדים אם מה כתוב בפסוק ויר בלק ויספר למו אפשר להבין אבל כתוב ויר בלק ויגו מואב זה שאלה ראשונה שאלה שנייה ב למה לא פחדו אלא מואב ולא מדיין ומהגם שהמדיינים להם יהיות הפחד כי הם עבדו ולא מואב ומזלי הוא יחז את אשר יקרה להם רבותינו אמרו שמדיין ומואב היו נלחמים זה וזה המכה את מדיין שדיה מואב הביאו על זה משל ששתי כלבים יש ביניהם רבים ביניהם פתאום בא זאב אומרים בוא נעשה שלום בשביל א הזאב יבוא על כל אחד מאיתנו הלך עלינו. אז זה לא משלימים כי רוצים באמת שלום, אלא משלימים בשביל לנצח את השלישי. אחר כך נמשיך את המריבה בינינו. אז מואב ומדיין היה ביניהם מריבות, היה ביניהם מלחמה, אבל עשו שלום ביניהם רק בשביל העניין הזה. למה לקחו את בלק? רבותינו אמרו, בלק היה ממדיין והם חיפשו מישהו שמכיר את ההלך מחשבה של א של משה. כי משה גדל במדיין. לכן רבי אליהו הכהן מי הזמיר בספר חוץ של חסד אומר איפה זה נרמז בדברי בדברי הפסוק כתוב בהמשך ויאמר מואב אל זקני מדיין אומר היה צריך להגיד ויאמר מואב אל מדיין או ויאמרו זקני מואב אל זקני מדיין אומר זה לא כתוב ויאמר מואב אל זקני מדיין במדיין חיפשו את הזקנים כי הזקנים מכירים את משה רבנו ככה אומר אומר רצו לדעת מה טבו של האדם הזה המלאך הזה אז אמרו אמרו נביא מישהו משלהם אז הלכו גם לשאול גם הביאו את בלה כשהוא היה מהם וגם אחר כך הלכו והתעניינו הביאו את בלעם בעצם פה שאלה החור החיים הקדוש אז מדיין גם ה צריך לפחד הרי מואב לא היה להם מה לפחד יש פסוק בתורה מפורש אל תצר את מואב ואל תתגר בם שתי פרידות עתידים לצאת ממואב רות המואביה ונעמה אמונית היה להם איזה איזה אחריות שלא יקרה שום דבר >> אז לכאורה בדיוק בדיוק. אז לכן היו צריכים [כחכוח] לפחד המדיינים יותר. בפרשת מטות הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו, נקום נקמד בני ישראל מאת המדיינים והלכו ונלחמו שמה. אז המדיינים הוא אומר אפילו הם לא ראו אבל המזל שלהם אמור לראות. הגמרא אומרת בכמה מקומות יש בבבא קמה אדם את למזלה בהמה לת למזלה שאמר כתוב שיש לו מלאך שומר אותו. יש בגמרא במגילה בתחילת מגילה הגמרא אומרת שדניאל וחגיץ חיה מלאכי הגמרא אומרת הוא עדיף מהם והם עדיפים ממנו נכון דף גמרא אומרת הוא עדיף הם עדיים ממנו שהם נביאים והוא לא נביא והוא עדיף מהם שהוא ראה והם לא ראו אומרת הגמרא אם הוא לא נביא איך הוא ראה אומרת הגמרא אם הוא לא חזה מזליח זה >> הם למה הם פחדו [שיעול][כחכוח] אם הם לא ראו למה הם פחדו אם לאזה >> אם הם לא ראו הם לא ראו אז למה הם פחדו >> חזלה היו חז אה אה תודה כן ורד לא אמרתי את הגמרא טוב שם אבל הגמרא אומרת שהמזל הוא הוא מרגיש אדם מרגיש נראה לי הגמרא אומרת שמה שיקרא קריאת שמע ואם לא יקפוץ ארבע עמות יגיד א עיזה דבית אבחה שמנה מני כן בכל מקרה רואים המזל מרגיש המזל רואה אז גם פה היו צריכים המדיינים עוד יותר לפחד והפסוק אומר ויהגר מואב לא מזכיר לך מילה על מדיין אומר האור החיים הקדוש ונראה על פי דבריהם שאמרו שבל בלק מנסיכי מדיין היה אלא שמחמד פחד ישראל עשהו מואב מלך עליהם מעתה במאמר ויר בלק גילה הפסוק פחד ומורה מדיין כי אז באותו מצב היה גדול נסיחם של מדיין והגם שלא הזכיר בפירוש המורה מובן הוא בזכרון מעשה ישראל האמורי שהם תוקף כל יושבי הארץ סיחון ועוג היו מלאכים קשים מאוד מאוד רש"י כותב פה במקום אין לי פה רש"י אבל רש"י כותב >> מלך קשה מדה קשה >> רש"י כותב היר בלק מה ראה ראה מה עשו לשתי המלכים האלה אמרו אם ניצחו את הגדולים האלה מה נגיד אנחנו בהודו לדוני כי טוב כי לעולם חסדו במזמור הזה מפרטים שמה שהקדוש ברוך הוא היכע את מלכי קנען אבל מוציאים את שתיהם בייחוד סיחון מלך מלך לא רק מלך הבשן אומרים את זה למה כי הם היו היו קשים. הם היו באמת בפסוק בפרשה בנביא ב יהושע כתוב שאמרו לרחב רחב אמרה להם למרגלים אמרה להם כי שמענו את אשר הוביש השם וכינמוג כלבי הארץ אתשה עשה לציחון ולעוג מלכי האמורים אם אנשים כאלה גדולים ניצחו אותם מה יגידו אנשים קטנים אומר האור החיים הקדוש ויר בלק בלק ראה ופחד אם המלך מפחד, הגדול מפחד, כולם מפחדים. פירושו של דבר שמדיין היו בפחד. נכון שהוא מלך של מואב, אבל הוא בא ממדיין. זה מה שהוא הקדים שרבותינו אמרו מנסיכי מדיין היה. אומר, ולא כתוב את זה מפורש בגלל שכתוב את כל אשר עשה ישראל האמורי. זאת אומרת כתוב שעשה להם דבר דברים קשים לכאורה. אז כיוון שאומרים לך את כל השאר ישראל ישראל האמורי וזה מה שראה בלק מן הסתם פחד. אולי אפשר אפילו להגיד, ארוחים לא אומר את זה, אבל אולי זה אפשר [נחירות בוז] לא יודע, אפשר להכניס מילים בארוחים אבל ויר אולי אפשר להגיד שזה גם לשון יראה פה ויר פירושו ראיה לא יראה אבל גם אפשר במשמעות יראה אז אם נגיד ככה אז ויר בלק אז יש רמז בפסוק שיש בו יראה וכיוון שהוא המלך השתמשו פה בכמה דברים בנושא של מלך גם בלעם שאמר לקדוש ברוך הוא בלק מלך מלך מואב שלח אליי רבותינו אמרו שהוא עשה לא טוב צריך לה קדוש ברוך הוא אתה יודע הכל מה זה יש את זה גם כתוב אצל משה רבנו מזה בידיך ויאמר מטה גם שמה צריך להגבות אתה יודע הכל גם חזקי המלך שאל אותו הקדוש ברוך הוא מי בא אליך אמר לו סנחריב שלח אליי גם להגיד אתה יודע הכל יש על זה הסברים ברבותינו אבל למה אמר מלך אז יש מפרשים כתוב במשלה פרק כאני חושב פלגי מים לב מלך ביד השם על כל אשר יחפוץ יתנו. כלומר מלך השיקולים שלו והמהלכים שהוא עושה בידיים של הקדוש ברוך הוא לא בידיים של המלך. אז אומר בל בלעם לקדוש ברוך הוא בלק מלך מואב שלח אליי. אם מלך והוא שלח לי סימן שאתה חפץ בשליחות הזאת. כי אם הוא מלך ואלב מלך ביד השם אז אני ראש קטן בלעמיה. יש בסוף פרשת ויחי כתוב שאחי יוסף באו אליו ואמרו לו שלחו לו אביךציו לפני מותו לאמור כותמרו יוסף שנה פשו אחיך וחטתם כרעה גמלוך לא זוכר בדיוק את המינים ויוסף דברם אליו >> אז שמה כתוב שאמר להם אלוהים מה אני בפשטות כאילו מה אני במקומו של הקדוש ברוך הוא חכם עובדיה פעם שמעתי איתו מסביר את זה בסימן שאלה אלוהים אני הלוואי והיתי ככה הייתי יכול להוריד את כל אחד לבור ולעשות כל אחד במכם מלך ושלית וזה הלוואי אבל הרב חידה קורא את הפסוק הזה בסימן קריאה לא בסימן שאלה הוא אומר אלוהים אני מלך ואם אני מלך אני תחת הידיים של הקדוש ברוך הוא אני לא יכול לעשות לכם שום דבר מה הקדוש ברוך הוא לא החליט שאני אעשה גם יהודה התעסק איתו ככה שויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני ידבר נעבדך דבר באוזני אדוני והליחה רפך בעבדך כי כמוך כפרעה הרי יוסף עושה לעצמו יהודה עושה לעצמו בעיות אם יהודה מרים את יוסף כמו פרעה אז הוא מביא אותו למצב שאם הוא עושה טעות הרי שאתה עושה טעות עם פקיד של מלך זה לא טעות עם המלך יוסף עם כל הכבוד לו הוא פקיד רק הכיסא גדל ממקח עם כל גדלותו פרעה כאילו הוא המילה האחרונה אז אם יהוד לוקח את יוסף שיוסף הוא עובד אצל פרעה. אז אם הוא עושה טעויות עוד אפשר לסדר להביא את הגדול ולעשות איזה פשרה. אבל אם הוא אומר לו תשמע כי כמוך כפרעה הוא שם אותו כמו פרעה אז הוא עושה בעיה לעצמו. האור חיים הקדוש מסביר שמה שש פירושים. אחד הפירושים שלו הוא אחד הפירושים כותב האורחיים הקדוש מבחינתי אתה מלך. וכיוון שאני לא רוצה לנצח מלך כי מי שמנצח מלך מפסיד. למה מפסין? כי ניצח את המלך. אוקיי, אז יעשו את מה שהוא אמר, אבל הוא יקבל עונש על זה שהוא ניצח את המלך. כמו שכתוב בגמרא בעבודה זרה י שמה אצל קטיע בר שלום. אמרו לו ניצחת את המלכות. בסדר? אז לא נחלה את עם ישראל, אלא הוא אמר להם מי שיש לו נימה ברגלו, מה יעשה? אז לא נעשה להם כלום, אבל אתה אתה ניצחת את המלכות, אז צריך להרוג אותך. וככה עשו, הרגו אותו. אז הוא אומר, אני רוצה לדבר משהו באוזן שלך. שלדבר באוזן שלך אני חייב לדבר רק איתך למה אומר לב מלך ביד השם אבל אם השערים והיועצים שלא שומעים הם יכולים להטות את לבבו לא לעשות מה שהשם אומר לו כך כותב אורחיים הקדוש אם הוא הולך נקי מה יש לו בראש שהוא עושה בלי כל מיני התייעצויות למיניהם הוא אומר זה נקי זה הקדוש ברוך הוא לב מלך ביד השם אבל אם הוא מתחיל לשמוע עכשיו אם יהודה ידבר איתו ליד אנשים אז השרים והיועצים כל אחד יזרוק איזה מילה פה מילה שם הוא יאבד את הלב מלך ביד השם לכן הוא רצה ידברדך דבר באוזני אדוני אני רוצה לדבר איתך לבד לא רוצה לדבר איתך עם אנשים בכל מקרה אומר פה האור החיים הקדוש ברגע שבלק הוא פחד גם המדיינים פחדו המלך שקול כנגד כל העם כך כתוב שמה אצל אבימלך אם אברהם אבינו כמעט שכב אחד העם את אשתך שב שמה רשי מביא אחד העם הוא כמו כל העם הוא כנגד העם יש שמסבירים פה שמרן החידה כותב פה באריכות קודם כל רבי משה זקוטא אחד מהמקובלים גדולים בדורות הקודמים הוא נולד בשנת שפ ונפטר בשנת תנח נולד באולנד אמסטרדם ונפטר במנטובה באיטליה הוא היה הרב בוונציה יש לו הרבה ספרים גם תקנות אגרות הרמז יש לו של הרמחל >> יש לו כל הרמז יש לו ספר על המשניות יש לו יש לו הרבה ספרים הוא כותב שבלק היה בנו של יתרו אומר ויתרו קראו לו ציפור הרב חידה מאיר עליו במקום איזה פלא אני למה הקדמתי שהוא היה מקובל גדול כי הרב חידה מאיר עליו שנעלם מעיניו דברי רבנו דברי רבנו הארי ודברי זוהר שכתוב שיתרו שבלק היה מבני בניו של יתרו זאת אומרת לא הבן של יתרו אבל היה צאצה וקראו לו ציפור באמת אומר ציפור זה ציפור טהורה יתרו היה טהור התגייר אבל הוא מסביר שמה שליתרו היה שבע שמות פיתר יתרוהל חובב חברני פוטיאל אומר למה לא כתבו ציפור אומר אפשר שציפור לא שתמשו בשם הזה הרבה אבל הוא כותב לפי הפירוש הראשון שהרמז כותב שבלק היה בנו של ציפור שציפור זה יתרו הוא אומר זה השתמשו בו בגיותו אבל כשהיתגייר לא רצו להשתמש בשם הזה באמת כל שאר השמות מתרגמים אותם כהסבר לשם טוב רעל שהוא הורע של הקדוש ברוך הוא חבר שחיבר אנשים למקום הרי הוא אמר לו אלך למשפחתי ולמולתי [‏צחוק] הוא רצה לחזור פרשת בעלותך הוא רצה ללכת רש"י כותב לגייר את בני המשפחה שלו כל השמות יש להם תכונה בלק הרב בן יסחי כותב יודע אם אמרתי פה את זה שבוע שעבר או לא. לא, את זה ודאי לא אמרתי, אבל את הרעיון כי שבוע שעבר בשיעורים דיברתי על זה יש כוח בשם של כל דבר ודבר, בשם של כל דבר יש את התכונה שיש בדבר עצמו. כלומר, בוא ניקח דוגמה הכי פשוטה, סלע. שבוע שעבר היה עניין של הקהב [כחכוח] הסלע, ודיברתם אל הסלע. בסלע, סלע דבר יבש. כדי שהסלע יוציא מים, מוכרח, שבמילה סלע רמוז מים. כל אשר כתוב שמה שהאדם הראשון קרא כל אשר יקרא לו האדם נפש חיה >> הוא שמו כותב הרב [כחכוח] הרבי נחל בן איש חי משתמש בערבי נחל הזה הרבה כל דבר בבריאה שיש לו שם השם הוא צינורות השפע האותיות הם כלים סוג של צינורות שהם משפיעים שפע לבן אדם לדבר דומם צומע חי מה שתרצו לדוגמה סלע המילה סלע האותיות יות האמצעיות של המילה סלע זה מים סלע סמ וכ ל למ ל למ וד ע י ונ האותיות האמצאיות בס זה מ בל זה מ בע זה י זה מים הוא מביא יש שמסחי כזה במגילת רות יש לו ספר על מגילת רות נקרא אם המלך [כחכוח] כתוב שרות הייתה אמה של מלכות הבן איש חי כותב יש לו ספר ספר אם המלך על מגילת ראות ויש לו ספר אבן שלמה שלמה לא יודע איך תקראו את זה על שיר השירים ויש לו ספר נלחמת ציון על מגילת ויש לו ספר אה זהו זה שלושה הספרים האלה שזה חיבר אותם שלמה המלך נכון שיר השירים מגילה א מהתי לכם אכה >> אה משלה לא היכה לא אכה כתב ירמיה כה לא אמרת >> כהלת כן אמרתי שמ כהלת [כחכוח] >> שיש לו על משלה >> יש לו שיר השירים ואז הוא כותב >> שהוא כותב יש לו הרבה ספרים לבן איש חי לא אבל זה הוא כותב שדרך כלל בכל ספר הוא כותב בהקדמה למה הוא קרא לספר את השם של הספר פה הוא כותב שהוא לא רוצה לכתוב את ה למה הוא כתב את ה את השמות של הספרים כןזה מעניין גל זה אמרתי לכם את זה אז הוא כותב שמה במגילת הרו כתוב אני מלאה הלכתי ורקה משיבני השם למה תקראנן לי נעומי כראן לי מרע כי אמר שדי לי יש שמה מר שדי לי מאוד יש פסוק לפני ש יש עוד לשון של פסוק שהרגיש המרירות אומר הבן איש חי כל דבר יש לו את השם שלו שהוא מביא לו את השפע הוא אומר והכל זה בא מהאותיות אומר אדם הראש השם שברא ברא את העולם הוא ברא את העולם באותיות בעשרה מאמרות נברא העולם זה אותיות בעברה באות לא משנה הוא אומר כיוון שאין סוף לזה כי אות קח איזה עוד שאתה רוצה קח א' א' זה אחד אבל היא מורכבת מא [כחכוח] ל ופ עכשיו אתה יכול לפתוח את הא' לא'פ ואת הל ללמד אתה יכול לפתוח גם את הא' הא' של הא'מרת וא אינסוף אז הוא אומר לכן העולם שהעולם נברא לא היה סוף לעולם העולם עולם התפשט התפשט התפשט עד שהקדוש ברוך הוא מה אמר לעולם די >> די למה אמר לעולם די בלי שהקדוש ברוך הוא אומר לעולם די אין סוף למילואים של המילואים שירושות של דבר של הכלים של הצינורות שזה יכול לגדול עד אסוף אומר וכך עשיר בעני אומר עשיר בעולם העליון משתמשים בשם שלו במילואים של המילואים של המילואים אז יש לו כל הזמן שפע אומר אני משתמשים רק באותיות המוכרחות בפשטות של השם שם שלו אומר זה מה שאומרת נעומי אני מלאה הלכתי הלכתי מילואים של מילואים תי עשירה בעלי ילדים רשי אומר מעוברת הייתה ורקה משיבהני השם הקדוש ברוך הוא פירק לי את כל המילואים הוא אומר למה תקראנה לי נעומי כבר לא קוראים לי נעומי בנעומי היה לי שפע הוא אומר כי האמר שדי לימר המיר וואו המיר לי את השם [כחכוח] תקרשם אחר מה נוגע עלינו? אומר הבן איש חי גם בספרו עוד יוסף חי גם בפרשה הזאת וגם בפרשת כי תצא כתוב פה בפרשה לא אוכל לעבור פי השם לעשות קטנה או גדולה אומר מה זה קטנה או גדולה הרב חידה עליו השלום כותב [כחכוח] תראו כמה בלק היה רשע בלק יצא ממנו מבלק יצא רות המואביה כתוב בגמרא בהוריות הגמרא אומרת לעולם יעשה אדם מצווה שלא לשמע שמתוך שלא לשמע בא לשמע בלק הקריב דרך בלעם 42 >> אל קורבנות זכה שיצא ממנו שיצא ממנו רות שיצא ממנה דוד שריבה להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות כתוב שבלק [כחכוח] היה אבי אביו של העגלון ורות הייתה בת בית בתו של הגלון שכברים שהייתה ביתו ממש יש דעות בדברי רבותינו בכל מקרה אומר אומר הרב חידה מה הוא אמר לו >> לך אראה לי את העם הזה אומר לך הר לי אני רוצה שתקלל אותי ככה אומר בלק תקלל אותי שלא יצא דוד ממני >> וואי וואי וואי וואי וואי >> אתה תראה מה זה הרשעים מוכנים סבול תקלל אות המקול העיקר שלא יצא משהו טוב בהמשך אומר לכן לא אוכל לעשות לעשות פי השם לעשות קטנה או גדולה לא קטנה ספציפית רק אותך לקלל ולא גדולה לקלל את כל העם ככה הוא מפרש יש לו כמה פירושים קטנה או גדולה זהחמם אבל הוא אומר אומר הרב בן יסחי כתוב בגמרא בעבודה זרה שאדם לא ישתה מים [כחכוח] בלילה למה יכול לבוא לידי סכנה כדור דמון בראשו אומרת הגמרא והיא צחי מה יעשה הגמ אומרת יאיר את זה שלידו אומרת הגמרא לא נמצא לידו הבן של חי מדלק את זה הוא הולך ישר לנקודה כתוב שיגיד שברורי ברורי רורי ורי רי וי' >> מתחילים מהשם למעלה את השם המלא מתחילים לחתוך את השם לחתוך את האותיות אומר הרשי במקום אומר שהשד הזה זה שומע שמקצרים את השם שלו הוא בורא אות אחרות בורח הולך בא בלק אומר לבלעב לך הר לי את העם ה לך קב לי את העם הזה ו כתוב יש בגמרא ב על רבי אליעזר בן יעקב כתוב משנתו קו ונקי מה זה קו ונקי רבותינו הסבירו מעט אבל >> סולת נקיה >> סולת נקיה זה קו [כחכוח] זה מידה אבל שמה קו ענקי זה מידה מועטת הרי יש מידות יותר גדולות מכו קורעה אש יותר גדול אז הוא אומר לך קב לי את העם הזה אני רוצה שתקטין את העם אתה תקרא להם ישראל שראל רעל אל לרו צה שתוריד ומכלל הן אתה שומע עליו כלומר את מואב אני רוצה שתגדיל אותו מו מו מאב אומר לו בלאם, לא אוכל לעשות פי השם, לעבור על פי השם, לעשות קטנה או גדולה. אני לא יכול לא לעשות קטן את העם הזה ולא יכול להגדיל את מה שאתה רוצה אתם. יש פסוק בפרשת כי תצא לא יהיה בכיסה אבן ואב >> אפה ואפה גם [כחכוח] לא בביתך אפה ואפה גדולה וקטנה. על שתיהם כתוב גדולה וקטנה. שואל הבן [נחירות בוז] איש חי שם ספרות יוסף חי דרשות אומר למה אומר פעמיים גדולה וקטנה תגיד לא יהיה בביתך אבן לא יהיה בכסך אבן ואבן אפה ואפה קטנה וגדוה למה גם צריך להגיד גם בכיסה הרי כתוב על האבן בכסך ועל האפה כתוב בביתך אומר למה שינה ידוע וזה קצת קשור >> די דיבורים די >> ידוע וזה קצת קשור למה שאמרנו מקודם. כתוב ש כך כתוב בספר יצירה. שתי אבנים בונים שני בתים. שלושה אבנים בונים שישה בתים. ארבעה בנים אבנים בונים 24 בתים. חמישה אבנים בונים >> 120. יש לזה אריכות. אין לזה סוף. מה זה אומר? מתי לוקח אבן נקרא אותי אבנים שתי אותיות קח אות א' ואות ב' זה שתי אבנים כמה מילים אתה יכול ליצור משתי האבנים האלה שתיים או אב או בו נכון זה מה שאתה יכול אז שתי אבנים הם בונות לך שתי בתים שלושה אבנים זאת אומרת קח שלושה אותיות >> זה יעשה לך שש חיבורים קח את המילה גבר יכול להיות גבר ברג רגב בגר יהיה לך בחשבונות בסוף שש קח את המילה שם הוויה יש לה 24 צירופים זה ארבע אותיות ארבע אבנים בונים [כחכוח] 24 בתים שם אלוקים זה חמש יש לו 120 צירופים תראו בספרים של חכמים של סידורים תראו למה זה הכל אין לזה סוף בא אז הוא אומר האותיות זה נקרא אבנים הוא מביא את הגמרא בעבודה זרה שאמר אמרתי עכשיו ברור ברורי ואז הוא אומר ככה אומר אתה רוצה שיהיה לך הרבה אותיות בשם שלך אבן לא יהיה בכסך אבן ואבן גדולה וקטנה אתה רוצה שיהיה לך בכיס כיס זה מקום של שפע למה זה כלי כיבול אומר אתה רוצה שיהיה בכיסך את האותיות כמו שצריך גדולה וקטנה שזה יהיה גדול וזה לא יהיה קטן לא יקטינו לך אומר אז תדאג שלא יהיה בביתך אפה ואפה. לכן התורה פירתה את זה לשתיים. זה הולך על השפע שלך. ואם אתה רוצה שהשפע שלך יהיה כמו שצריך, תדאג שלא יהיה בבית שלך דברים לא תקינים. יש שמפרשים פה ויר בלק בן ציפו, כוונה שהוא שמע מה העולם מדבר. יש אדם שמפרשים ויר בלק בן ציפור ראיית השכל. כמו איזה חכם? >> הרואה אתה הנולד. אבל האור החיים הקדוש לומד ראייה ממש ותכף נראה את זה. האור החיים הקדוש תמיד לומד, דיברנו על זה בהרבה שיעורים, בהרבה פסוקים שהפסוק אומר מילה צריך את המשמעות של המילה בפסוק כמו שצריך. אם כתוב ויקומו את הפסוק כתב לי ויקומו. צריך להבין למה קמו. למה הפסוק כתב בכלל סיטואציה? אז אם פה כתוב ויער צריך מה וגם לא כתוב ויראו. מה כולם לא ראו? אם זה תגיד לי ששמעו שמעו עמים ארגזון כולם שמעו חוץ מבלק שמעו עוד אנשים בהמשך כתוב פה את כל אשר עשה ישראל לאמורי את כל האורח החיים הקדוש שואל מה בא לרבות את אותה שאלה הוא שואל גם פרשת ראה כתוב פרשת ראה שמור ושמעת את כל אשר אנוכי מצווה צבך למה את כל גם פרשת יתרו וישמע יתרו כהן מדיין את כל המקומות האלה יש לך הקדוש כל פעם תשובה אחרת בפרשת אה יתרו הוא אומר תשובה מאוד מעניינת אדם הוא לא הוא לא אוהב לשמוע שמדברים דברים יותר מדי טובים על מישהו שאין לו עצבים אליו זה טבע האדם טוב או לא טוב זה עוד עניין אבל זה טבע האדם הרי רבי אליהו כהן מזמיר כותב פה יש פה גם כלי יקר מאוד מעניין שיש פה ארבע שמות לעם ישראל. [כחכוח] הרב חוץ של חסד כותב שלוש אבל בפשטות יש פה ארבע. כתוב ויר בלק בן ציפור את כל אשר עשה >> ישראל זה שם אחד. אחר כך כתוב ויה גורמו מפני העם זה שם שני אחר כך כתוב ו קוצמו מפני בני ישראל זה לא ישראל זה בני ישראל שזה רבי אלי הכהן מזמיר לומד שזה אחד ודבר אחרון רביעי כתוב עתה ילחכו איך כתוב שמה הקהל את כל סביבותינו כיחוך השור את ירק השנה הקהל זה דבר שלישי אז רבי אלקן מזמיר מזמיר מסביר אומר ככה יש לי מהם שלושה פחדים אומר בלק פחד ראשון שהם עם קדושו של הקדוש ברוך הוא זה מפני עם דבר שני הם בני ישראל יש להם זכות אבות הרי הוא רצה גם לקחת להם את הזכות אבות להתגבר על זה כתוב על נתיימנע מהלוך אליי מה זה על נתי מנע מהלוך אליי במד בן איש חי באחד מספריו לא זוכר את זה אומר אני רוצה את המ שלך אתה בלעם קוראים לך בלעם יש לך אות מ תביא לי אותם על נתמנה מ הלוך אליי את המ שלך לשלוח אליי בלק רצה שיקראו לו בלקם למה אני אמרתי לכם מקודם האותיות יש להם שפע לא סתם הוא אומר אצל הגויים פסתרח רע תמיד הכל מתחיל מצד שמאל אומר תראה איך הם כותבים מתחילים מצד שמאל הוא אומר אצלהם תמיד הסוף זה החשוב אין אצלהם עיקר בדרך הקדוש ברוך הוא רוצה לראות אדם שאדם נלחם לא אדם שלא נלחם. אדם עובר בחיים שלו קשיים. לפי הקשיים שלו ככה יהיה השכר שלו. אדם שרוצה פה להיות עלמי מנוחות וצדיקים שרצו להיות עלמי מנוחות ביקש יעקב לשב. >> הקדוש ברוך הוא לא רוצה להשאיר אותם. רוצה שיהיה להם בעולם העליון. למדנו פה כמה פעמים, לא רוצה לחזור על זה. על שמעון ולוי אחים. מה זה אחים? חמימות. כיללם יעקב אבינו את הכעס. אבל השאיר להם קצת כעס. אומר האור החיים הקדוש, פרק להם את הכעס לגמרי. אומר, לא שיהיה להם ניסיונות, יהיה להם בעולם המאושר, יהיה להם אושר, אם לא, לא יקבלו כלום. בפרשה שלנו כתוב, תכף אני אחזור לבן איש חי עם הבלקם, אל תדאגו, אני נזכר פשוט בפרשת שלנו כתוב את מות נפשי, >> מות ישר, מותי אחריתי כמוהו. אומר שם האור החיים הקדוש בלעם זה הרשעים, רואים את הסוף הוא רוצה רק את הסוף. הוא אומר תמות נפשי מות ישרים. אני במוות רוצה להיות צדיק. אני כל החיים רוצה לעשות כל העו רוצה בתורה. חס ושלום לא אני רבי עמר אבל בסוף החיים שלי אני רוצה את המות נפשי מות ישרים אותי אחריתי בסוף אני רוצה כמוהו. זה לא הקדוש ברוך הוא רוצה אדם נלחם אדם התאמץ שבע ייפול צדיק וקם רק אחרי שהוא נפל כמה פעמים מה זה נקרא צדיק הוא לא נקרא צדיק בהתחלה אבל בלעם ככה רוצה ועוד ביקש דבר יותר גדול אתם יודעים יש אור החיים הקדוש בשתי מקומות בספרו גם בפרשת כתבו וגם בפרשה הזאת שכותב שכשאדם נפטר אני פשוט רוצה לקרוא לכם את זה בפנים כשאדם נפטר תלוי מי האדם אם זה בן אדם שאדם רגיל נכון להבדיל להבדיל מיליארדי הבדלות אבל שאדם הולך לרעיון להתראיין בתקשורת יש חדר איפור מסדרים אותו מצחצחים אותו מלבישים אותו ככה אדם הולך לפני הקדוש ברוך הוא בעולם העליון הוא עובר איזה נכנס לאיזה חדר >> כן יש שמה מלאך מיכאל כך כותב אור החיים פרשת כי תבוא והמלאך מיכאל מתחיל לסדר אותו מתחיל לראות מה הוא הביא הרי הבן אדם בא >> האור החיים לומד פרשת כי תבוא שצריך להביא ולקחת מראשית כל פרי אדמה אומר מה זה מראשית כל פרי אדמה גם בבוטיק יש אתה יודע יש גם במועודף יש את המועודף שבמועודף אומר אני רוצה כך אומר הורחים הקדוש הקדוש ברוך הוא אומר אני רוצה שאתה תביא לי מראשית כל פרי אדם הראשית זה הכוונה מובחר כמו בשמים ראש מורדרור אני רוצה מהראשית תביא לי את הראשית של הראשית כאילו מראשית לא ת לקחת ראשית כל פרי אדמה גם מהטוב תבחר לי את תום למי הוא מגיע? הוא מגיע למלאך מיכאל. המלאך מיכאל לוקח את ה את הדברים שהוא מביא, מתחיל לסדר אותם. הוא עושה לו משלוח יפה. הוא בא לפני הקדוש ברוך הוא, איך יביא? זה המצווה הזאת כן, מצווה הזאת לא, זאתי שווה, זאתי לא שווה. א חיים הקדוש כותב שמה ושמתה בתנה. מה זה ושמתה בתנה? אומר, אדם צריך את המצוות שהוא עושה לעגן אותם ב60 מסכתות כמניין תנה. הוא אומר, הוא צריך לבוא. אם הוא ממציא מצוות הוא אומר ישרף הוא והם כך לשון אור החיים הקדוש פרשת כיתמו מפחיד האורח חיים שמה אבל א [כחכוח] ישנם כאלה שלא מתעכבים יש כאלה מתעכבים יום יומיים חודש חודשיים שנים עד שמגיעים אבל יש כאלה איך שמגיעים מיד נכנסים לקדוש ברוך הוא וזה מה שביקש בלעם בלעם אמר את המות נפשי מות ישרים אותי אחריתי כמוהו אני רוצה ישר ללכת למקום טוב, בלי להתקע בדרך. כך כותב שם אור החיים הקדוש. שנייה אחת אני רק רוצה לקרוא לכם את זה בפנים. אה, איפה זה? רק שנייה אחות. לא משנה, אני אמצא לכם את זה תכף, אבל נחזור לעניין שלנו. בלק האותיות שלו זה אותיות הסופיות של אבותינו. האות ב' שלו זה הסוף של יעקב. הנה מצאתי את זה פה. האות ב' שלו זה האות ב' של יעקב. שימו לב, זה האות האחרונה של יעקב. האות לו זה האות האחרונה של השם ישראל שקראו ליעקב גם ישראל. האות הק שלו זה יצחק מלמטה למעלה. והאות מ חסר לו של אברהם. לכן מה רצה לקחת מבעלם? רצה לקחת את המנת תימנע מלוך אליי. תביא את המך ואני כבר אדע להסתדר איתם. כמו שאמרתי לכם האותיות [כחכוח] הם אבל הקדוש ברוך הוא לא נתן לו זה מה שאמר לו אל תלך איתו אל תלך לבלעם תראו אני קורא לכם מה הורחים הקדוש אומר תמות נפשים מות ישרים אומר האור החיים הקדוש אלו דברי עצמו ולא דברי רוח הקודש צריך לדעת שפרשת בלק לא פרשה כזאת פשוטה קודם כל מה זכה בלק שיש לו פרשה על שמו יש רבותינו שאומרים בזכות דוד המלך שיצא ממנו אבל חוץ מזה כתוב בגמרא בברכות שאם לא תורח ציבור חשבו רבותינו לתקן שיגידו כל יום את פרשת בלק יגידו מה שבלעם אמר והגמרא אומרת למה בגלל שכתוב יציאת מצרים אל מוציאה ממצרים אתה אומר גם ככה יש יציאת מצרים לא חסר פסוקים אתה יכול להגיד גם דיני ריבית גם בדיני ריבית כתוב יציאת מצרים איך אומרת הגמרא אומרת הגמרא אלא מה קרה שכברי הוכלבי מי הקימנו קרא שכב זה קריית שמה ופשוכב בך הוכלבים מי כמנו זה שחרית זהוב קומך אבל בגלל תורח ציבור לא רצו לשים את זה אומר האור החיים הקנוס כי כשהיה רוצה לדבר דברים שאין בהם הזק לישראל היה השם מניחו לדבר אשר יחפוץ טוב צריך להקדים עוד אור החיים בלק לקח את בלעם כדי שיקל כמו שהזכרתי קודם אמר לו לא אוכל לעבור לעשות לעבור על פי השם קטנה או גדולה אם הוא לא יכול קטנה למה אומר גדולה גם קטנה ברור לא יכול גדולה כותב הרב חידה רצה להגיד לו אני רוצה לקלל אותם גדולה אבל אני לא יכול אז אל תחשוב שאני לא רוצה אני רק לא יכול אז הוא אומר לו קטנה זה אני אומר לך אבל אפילו גדולה אני לא יכול כי הוא אמר לך קב לי והוא אמר לך אראה לי ארה קוה זה יותר מהרה כך מסבירים המפרשים אבל לענייננו בלק לקח אותו לקלל [כחכוח] בלק שומע שיוצא ברכות בלק משתגע ויספוק כפיו עצבני אומר לו תגיד לי אתה משוגע על הקובי לקחתיך והנה ברחת ברך [כחכוח] כתוב שאמר הקדוש ברוך הוא לבלעם לא תאור את העם ברוך הוא כותב הבן ישחי אחד מצ אני אזכר תוך כדי אני חייב להגיד לכם אומר לא אני צריך לחזור לפה אני אורחיים זה אבל עד האור החיים צריך לעשות לכם הרבה משז מחממים אחר כך כך עושים את ה הרב בן איש חי כותב המילה ארה גמטריה 206 תוסיף לה 22 אותיות אמרתי לכם כל השפע זה אותיות הכל מתחבר בסוף אותו דבר 22 ועוד 206 כמה זה >> 228 >> 228 כמניין המילה ברוך אומר לא טהור את העם למה >> כי ברוך הוא הוא גם מסביר למה קוראים אותנו גבר גמ מלי חסדים בשנים רחמנים אומר גבר זה אותיות ג בר אנחנו יש לנו כאילו אנחנו בנים של שלושה שלושה שותפים באדם הגמרא בנידה אומרת אבא סליחה הקדוש ברוך הוא אבא ואמא אז [כחכוח] הוא אומר א אומר לו אומר לו הקדוש ברוך הוא ל ל לב ל לב אז ככה ברוך זה בר כו אנחנו בנים של שם ביה בנים של השם אז הוא אומר לו לא טהור את העם >> כי ברוך הוא בכל מקרה בלק שומע שהוא מקלל הוא משתגע אבל הוא לא רואה אותו למה הוא לא רואה אותו איך מסתכלים הולכים אנשי צבא נגיד מצביעים על איזה מקום כולם עומדים בשורה אחת ומסתכלים אז הוא בלק לא רואה את הפרצוף של בלעם הוא נמצא לצידו וגם בלק היה מלך הוא יושב הוא לא עומד [כחכוח] בלעם בלעם לעבוד לא בלק בא לעבוד אומר לו ב אומר בלעם לבלק קום בלק הוא שמע האזינעדיין בנו ציפור אומר האור החיים הקדוש זה עצבני עליו אמר לו מה זה הבאתי איתך לפה לברך הבאתי אותך לקנל אומר לו קום אתה לא יכול לראות אותי קום בלק הוא שמע מה זה קום בלק הוא שמע קום בלק שמע מה זה הוא שמע אומר לא רק הב בא ללמד לרבות לא רק תשמע תסתכל על השפתיים שלי. אדם לפעמים נמצא באירוע, רעש, פלאגן, הוא מנהל שיחה עם חבר. איך מבינים את הנושא? שפתיים קצת, תנועות, שומע מילה, מבין את העניין. אומר לו, "תקשיב." [נחירות בוז] האור החיים הקדוש כותב [כחכוח] חילה, בלעם היה פי חזיר, ככה לשונו אומר טמא, אומר היה אביב בות הטומ. הרי הקדוש ברוך הוא שם לאומות העולם נביא כמו בלאעם סוג של מדרגה כמו משה רבנו בטומ >> בטומ ברור כאילו בדברי רבותינו חלקם מפרשים שיכול לדבר עם השם בכל שרוצה כמו כמו משה רבנו עדיין כתוב ויקר מקרה אצל משה ויקרא משה הקטין את ה >> את הא' הקטנה לא משנה אבל אני אומר הרעיון אבל הקדוש ברוך הוא לקח את זה מאומות העולם כי הקדוש ברוך ברוך הוא אמר, אני נתתי נבואה לחכמים שלי, לעם ישראל. תראו מה עשו חכמים שלנו שהיה בעיה לאומות העולם, הלכו להציל אותם. יונה הנביא, מה יש לו מננוה? יש בנינו בעיה, זה בכלל עיר גדולה לאלוקים, אבל זה לא יהודים, אבל הוא אומר, אני צריך להציל, אני צריך לעזור, אנחנו עם שרוצה לעזור, אבל הגויים נתנו להם כוח, מה עשו? שירקו אותנו. לא כולם שמים לב לזה, אבל צריך לדעת שבזכות, בזכות זה לא בזכות, אבל אני אני אומר ככה, בגלל בלעם מתו שליש מעם ישראל. כמה היו עם ישראל במדבר? כמה? >> 600,000. אתם יודעים שפה בסיפור שלו מתו 200,000. לא שמים לב לזה. ג >> כולם זוכרים מה שכתוב שמתו 24,000 עם זמרים ו אבל הבן איש חי כותב הראה לי את זה פה פעם חכם מרדכי ראה לי בהקדמה ליעוד יוסף חי הוא כותב שמה כמה הקדמות בהקדמה הרביעית שלו הוא כותב שהדרשן לא ידבר רשי ויבן עזרא זה דברים שלומדים את זה בבית ספר הוא אומר יגיד להם אור החיים הקדוש אלשך הקדוש ככה כותב הבן איש חי אני באמת משתדל מאז שראיתי זה גם להגיד דברים שאני חושב שלא כל כך יודעים לטבל קצת אבל תשמע הנה זה רש"י מפורש שלא שמים לב שאני הולך להגיד רש"י אומר בסוף פרשת בלק אין לי פה חומש עם רש"י הייתי קרא לכם בפנים אומר יש פה חומש עם רש"י בשלוף רש"י כותב שמה על הפסוק שאמר לו >> אמר לו ש [כחכוח] משה אמר לכל שופט ושופט פרשת שלנו פרשת בלקת >> אמר לו כל אחד יהרוג שתיים כמה דיינים רש"י סופר שמה? 70,000 חזק וברוך ו-600 אני חושב 76,000 כפול 2 כמה זה?6 >> ועוד 24,000 כמה זה? וזה לחשבון שזה היה 70 ומשהו אל יש חשבון שזה היה יותר שרי אלפים שרי מאות שרי 50 שרי עשרות עושים חשבון שזה היה 86,000 משהו כזה אז זה יותר אני אקרא לכם את הרשי ויאמר משה לשופטי ישראל הרגו איש הנשנצמדים לבעל פאור אומר רש"י במקום כל אחד ואחד מדייני ישראל היה הורג שניים ודייני ישראל שמונת ריבו הוא 8 88,000 כפול 2 כמה זה?6 >> כמה?2 172 >> 172 ועוד 24,000 כמעט 200,000 זה משחק ילדים 200,000 זה לא צחוק מה עשה בלעם הקדוש ברוך הוא אומר זה העצות שאתה נותן לקח להם את הנבואה מה צריך להביא להם כאלה נבואות אבל בלעם עדיין אני חוזר לאורחיים שאמרתי לכם אומר הקדוש ברוך הוא רוצה להגיד ברכות על עם ישראל איך יגיד ברכות צריך להוציא את זה מהפה שלו זה פה חזיר זה מה עשה הקדוש הקדוש ברוך הוא שם טס של ברזל והיה הכל יוצא מהטס של הברזל. המלאך היה מדבר משם. הוא לא שוכן בתוך הפה של א של בלעם הוא מדבר מהטס. בלעם אומר למשה לבק אתשר ישים האלוקים בפי >> אשמור לדבר >> מה זה אשמור? לשון המתנה ואביו ושם הרו בני ישראל את השבת אורחים כותב המתנה אומר אור החיים הגנוש אפילו וישאם משלו ויאמר זה מסע בשבילו זה כבד תראו הנבואות ירדו וירדו וירדו אתה פותח תורה אתה קורא את הנבואות של משה רבנו הכל ברור אתה יורד ממשיך בנביאים ראשונים כמה שיורד יותר פחות מבין מגיע לנביאים אחרונים שכריה לא מבין מה רוצים ממך אתה חייב מפרש אפילו זה מילים בעברית אתה מבין עברית אתה לא מבין מה רוצים [כחכוח] אומר האורחים הגנוש בלעם היה לו קשה הנבואה מסע זה משאית זה כובד אבל הוא אומר את אשר ישים אלוקים מידת הדין בפי אותו ישמור אני ממתין אני מחכה לזה למה אומר האור החיים הקדוש היה לו טעימה מתוקה נת ברנת נותן טעם בר נותן טעם הנבואה נותנת טעם בטס והטס נותן טעם בבלעם. אז אם כל הקושי וכל ה היא יכולות שלו לקבל את הנבואה, הוא מוכן אבל בגלל המתיקות. אומר בלק, בלעם לבלק, קום בלק, הוא שמע, חוץ מהשמיעה, יש פה ו' תוספת, תסתכל על השפתיים שלי, אני מוציא קללות מהפה שלי, אני לא מוציא ברכות, אבל מה לעשות, יוצא לי ברכות, זה לא קשור אליי, אני לא בסיפור. כך מסביר האור החיים הקדוש. עכשיו אני אחזור לאורחיים שהתחלתי את המות נפשי בגלל כל ההקדמה הזאת היה בשביל זה כי הוא כותב פה אלו דברי עצמו ולא דברי רוח הקודש כי מה אמרתי לכם כל הדברים שלו מה הם היו דברי רוח הקודש אבל אלו דברי עצמו למה כי כשהיה רוצה לדבר דברים שאין בהם איזה כלי ישראל היה השם מניחו לדבר אשר יחפוץ ואמר תמות נפשי מות ישרים ולא אמר כמותם שחוזר על ישראל הוא לא רוצה למוד כמו כל יהודי ויהודי. זה דרגה פשוטה בשבילו. לחכות בפרוסדור יומיים, שלושה ימים, חודש, הוא לא רוצה. תראו מה כותב. הפליג הרשע לשאול עניין גדול [כחכוח] שאמרו ז"ל אנשי אמת שיש שתי הדרגות בצדיקים בשעת מיתתם. האחת שיוצאת מן הגוף והולכת באין מסך מבדיל, באין מעכב עד מקום האושר העליון. אורח חיים כותב את זה גם בכיתבו. ויש צדיקים שביציאת צדיקים לא אנשים רגילים שלא תחשבו עולם הבא אין פרוטקציות כזה מהר ויש צדיקים שביציאת הנפש לא ישיגו גדר זה ונמנעים מלכת תכף ומיד ומתעכבים עד זמן מה הם יהיו להם איזה חטאים וכדומה ואפילו חטא כלשהו יסובב הדבר שיהיה התעכבות ולזה בחר בלעם לשאול גדר העליון שנפשו בשעת מיטה תהיה יהיה כמיתת אותם שהולכים ביושר את פניו יתברך באין מסך ואין מעקב מבין מה רצה בלעם רצה את הטופ של הטוב ומה שאמרתי לכם אחר כך זה הוא כותב עוד ירצה שבהגיעהו ליום המיטה יטיב דרכיו ממעשיו הרעים ותועבותיו הוא רוצה להיות צדיק ביום האחרון ביום שהוא מת כי רשע שבאומות היה ואתונו שהייתה לו סוכנת תגיד כמאמר מזל תגיד עליו אלא שנתאו שבשעת מיטה ישוב ויהיה ישר כישרים שבאומות ולפי שעמד על מסגום אה אני זה עכשיו אני נזכר מה זה אור החיים הזה הוא כותב שרשעים אמרו לו משהו תוך כדי אני נזכר אני חייב לקרוא לכם את הכל ולפי שעמד על מסגו הוא מכיר את הטבע שלו בלם והנה הוא רע בתכלית הרע ונמנע ממנו לעשות יושר הוא לא יכול לעשות שום דבר טוב אמר לו בלק כך כותב אור החיים הקדוש בתחילת הפרשה כי ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר טהור >> בעתיד יואהר אומר לו אני מכיר אותך אתה בדברים טובים לא יודע לעשות כלום אתה בירכת אותי שאני אהיה מלך אבל אני מחשף יותר גדול ממך בלק היה יותר חזק בכישוף מבעם רק בלעם היה יודע דעת עליון יודע לכוון השעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה לזה הוא רצה אותו מבחינת הכיסופים בלק היה חזק ממנו אז בלק אומר לו אני יודע שאתה בירכת אותי להיות מל מלך, אתה לוקח קרדיט, אתה יודע שמישהו הולך להתמנות למשהו או מישהו הולך להרוויח משהו, אתה בא עושה לו מי שברך ליד כולם ואז מה אומרים אחרי יום יומיים הללה תראה הברכה שלהו האורחיים הקדוש כותב מפורש אל תהיי ברכת ידיות כלה בעיניך אמרו רבותינו בגמרא אבל אומר הרוחים הקדוש בפרשת א חיי שרה אומר [נחירות בוז] רחותנו את תהי לאלפי רבבה לבן ברך את רבקה שיהיה לה הרבה ילדים. מה עשה הקדוש ברוך הוא? עשה אותה הכרה. שמתברכים מאדם רשע זה לא טוב. הקדוש ברוך הוא סוגר את הברזים. והתורה מדגישה את זה בתחילת פרשת תולדות. ויה יצחק בן 40 שנה בכחתו את רבקה בתולל הארמי מפדן ארם אחות לבן הארמי לאישה. אומר האור החיים הקדוש למה הריחות לשון? מה אתה מספר לי אחות לבן? אני יודע קודם. אומר האור החיים הקדוש כדי להגיד לך למה כי העכרה היא. אתה יודע למה היא עכרה? בגלל שהיה אחות לבן שהוא בירך אותה זה בלעם רוצה לברך לא צריכים את הברכות שלו אמר לו השם לא טאה את העם כי ברוך הוא לא קטנה לא גדולה אל תעשה לי טובות אומר האור החיים הקדוש ונמנע ממנו לעשות יושר אמרתי לכם בלק אומר לו אתה רק יודע לקלל את אשר טהור יואר אבל את אשר תברך הוא כבר מבורך קודם זה לא אתה עושה את זה לזה שאל דבר שיכול להיות יש אופציה אולי שהוא גוסס שהוא יהיה בסדר כמה שניות כותב הורחים הקדוש זה שהיה דבר שיכול להיות שבשעת דכדוכה של מוות יהיה ישר וכיוצא בזה ראיתי תקשיבו מה כותב האור החיים הקדוש רשעים שאמרו לי בפירוש האורחים הקדוש דרכו ה הייתה לקרב רשעים יש הרבה בסיפורים על זה בהילולה אולי תזכירו לי נדבר על זה אני מקווה שיהיה תחיית המתים ולא יהיה הילולות אבל אם לא יהיה נדבר על זה בלי נדר וראיתי רשעים שאמרו לי בפירוש כי אם היו יודעים שיחזרו בתשובה ותכף ימותו היו עושים שמעת אומר לו מה אני אחזור בתשובה עוד דקה יצר הרע שוברך לי את הפנים אומר אמרו לי מפורש אם היו יודעים שיחזרו בתשובה ותכף ימותו היו עושים תשובה אלא שיודעים שאינם יכולים לעמוד בתשובה זמן ארוך כי דבר מלך עליהם מלך זקן הוכסיל רחמנא ליצלן אפל ופל משהו הוא כותב פה הקדוש ברוך הוא רוצה אדם במלחמה לא אדם רגל על רגל אדם לא מקבל צלש אם הוא ישב בבית אדם מקבל צלש אם הוא עבד ונשבר יש מכתב של רבי יצחק אוטנר וספר שלו פחד יצחק אתם יודעים במכתבים של חכמים אתה לא תמיד רואה את השאלה אין שאלות מכתב למישהו אתה רואה את התשובה מה שהרב כתב וגם זה חלק מהמצומציאים מורידים אבל אתה יכול ללמוד מזה מוסר אמרו חכ חכמים ועליה הוא לא יבול אפילו שיחת חולין של חכמים יש בלימוד בטח בטח מכתב תורני אבל לפעמים לא רוצים א א דברים אישיים או משהו מורידים הוא כותב מכתב למישהו שנראה מהדברים שאותו בחור ישיבה כותב לו שיש לו ניסיונות קשים מאוד בעצם הרם שגע אותו והוא מרגיש שהוא לא מתקדם בכלל חזוניס כותב שגדלות של אדם שאדם גודל זה כמו עציץ הוא אומר, "אתה לא יכול להשקות עציץ, לעמוד לידו ולראות אותו גודל. זה לא ילך." משקים עציץ, הולכים, משקים, אומר בסוף נהיה גדול. זה לאט לאט. אתה עמוד ליד אתה לא תראה. גם הכהן שצריך לראות את הבאר אצל הבן אדם, הולך שבוע, הוא הולך מסגיר אותו, אחר כך הוא רואה אותו לפעמים צריך עוד פעם מה לעשות כדי לראות פסע, לא פסע. עומד כל הזמן ליד הדבר, אתה לא תכרשינו. אז הוא אומר לו, אם היית כותב לי שאתה למדת והכל טוב והכל בסדר איתך ואתה מתפלל כמו שצריך ואתה קם לתפילות בזמן >> הוא אומר הייתי אומר בסדר זה מכתב טוב אבל הוא אומר עכשיו שאתה כותב לי שיש לך בעיות וניסיונות וקשיים קיבלתי ממך מכתב טוב מאוד כתוב שהקדוש ברוך הוא ראה את כל אשר עשה והנה טוב מאוד אמרו רבותינו טוב זה יצר הטוב מאוד זה יצר >> הרע הוא אומר לו כשאתה לומד ויש לך קשיים ואתה [כחכוח] עדיין בא לסדר ויושב את השעות שאתה צריך לשמש ויש לך קושי ויצר לצאת ולעשות ולפעול ואתה עם כל זה מוזיז את המחשבות ויושב ולומן >> יותר מתקין זה ככה הקדוש ברוך הוא רוצה את ההנה >> טוב נחזור לאורחיים הקדוש שדיברנו עליו האור החיים הקדוש שאל פה שתי שאנות למה כתוב ויר בלק ולמה כתוב פה ויה גורמאב ולא כתוב שמדיין פחד אומר האור החיים הקדוש אז אמרנו כיוון שהמלך הוא זה שראה אז כל העם פחד אז זה ברור אז מה זה ויגור מואב אומר האורחים הקדוש ומאמצעות שני מוראים עשו שלום שניהם ויאמר מואב אל זקני מדיין וכן אמרו זל וזל לשונם ועלו המואבים נלחמים עם המדיינים נכתיב המקט מדיין בשדה מואב ושינה ביניהם מעולם משל שני כלבים עד כאן שכמו שאמרתי קודם רבים ביניהם ובא זאב אז הם עושים שלום רק לנצח את הזהב הרי ששניהם פחדו ותעם הכנעתם של מואב שקיבלו מנסיכי מדיין עליהם ולא להפך גם הזכרתי קודם מפני שמואב היו צריכים לעצתה לפי שנתגדל משה ביניהם כאומרם זל ולזה נכנעו להם והמליכו נסיכם. עוד נראה בהעיר עוד למה אמר לשון ראייה ולא לשון שמיעה. כמו שהזכרתי ארוחים שואל את זה בכמה מקומות גם הפוך לא דווקא אותה שאלה ראה אנוכי נותן לפניכם היום >> שואל אור החיים למה אתה לא אומר שמעו הוא שואל אחר כך למה לא כתוב רבים הרי כתוב אחר כך הרי אנוכי נותן לפניכם לשון רבים צריך להגיד ראו לא ראה >> נכון אבל הוא אומר גם למה כתוב ראהו ולא כתוב ראה ולא שמעו אותו שאלה כמו פה והגם שרבותינו זה אמרו וזה לשונם יש ראייה שהיא שמיעה כגון וכל העמר רואים את הקולות עד כאן הלא במקום אחר מצינו שדרשו שהיו רואים הקולות ממש אמרתי לכם האורחים הקדוש רוצה תמיד ללמוד שכתוב ראהיה רואים גם שמה ראה אנוכי נותן לפניכם היום האורחים הקדוש לומד מה זה ראה תסתכלו עליי אני משה רבנו אני הייתי בעולם העליון אני עשיר אני אומר לכם ברכה קללה טוב רע תדעו מה לבחור אדם עשיר שאומר למישהו תשמע העולם הזה אבלים הייתי פה, הייתי שם, אתה יכול יותר לקבל לסבר לך את האוזן, אבל אדם העני לא נהנה מהעולם הזה בוא מתחיל להגיד לך אבלים אתה אומר לו שיהיה לך נדבר משה רבנו אומר אני עשיר גדול כתוב בגמרא בן דרים לח שאין נבואה שורה על חכם גיבור עשיר ועניב למדו את זה משה רבנו פסול לךבניסן פרינון היה עשיר אז הוא אומר תסתכל עליי אני אומר לך בחרת בחיים וגם על העולם העליון שאדם מספר למישהו דבר פלאי אם הוא אומר לו מישהו סיפר לי הוא אומר לו עבדו עליך אבל אם הוא אומר לו אני ראיתי אז הוא יותר מקבל אפילו אם זה פעילי אומר עולם העליון אתה עולה יורד יש שם שכר ועונש זה קשה לקבל את זה שרבנו אומר אני ראיתי אני הייתי שם לכן ראה תסתכלו עליי כך לומד אור החיים ראייה אמיתית אומר האור החיים הקדוש עוד למה הוא צריך להזכיר שם אביו בן ציפור הרב חידה כותב באיזה מקום שבלג זה גמ גימטריה של הסמ הסמ גימטריה שלו 131 הזכר אם הכולל 132 כמניין בעלק אומר וציפור גמטריה עשו ציפור זה 376 כמו עשו בדרך כלל בתורה התורה לא תכתוב לנו סתם שמות של אנשים בטח בטח לא שמות של אבותיהם ואבות אבותיהם אפילו ויקח קורח בן יצר בן קעת בן לוי אור החיים הקדוש שאל שמה למה כתוב את השמות של ההורים שלו שמה זה שאלה מסגנו אחר זה שאלה הרי אני כבר יודע אותם למה אתה צריך להזכיר לי אותם ועוד שאלה למה אתה מזכיר אותם במקום קשה כזה שיש בעיה שיעקב אבינו ביקש לא להזכיר עצמו אבל להזכיר בלעם בן באור האור החיים שואל את זה בהמשך גם על בלם בגלל זה אני אומר בלק בן ציפור מה אכפת לך מאבא שלום מה זה מעני אותך תגיד בלק בלי בן ציפור למה התורה צריכה להגיד בן ציפור עוד למה דקדק לומר שני ריבועים את כל זה התחלתי מקודם לשאול את השאלה הזאת אני התחלתי לתרץ לכם משהו והפסקתי בהם אמצע אבל אני אחזור את זה כי זה היה חידוש שהתחדש לי בתוך תורת אורחיים הקדוש אני לא יודע אם זה אמת ואני אשמוח להגיד לכם אותו ואני מקווה שזה דברים טובים שמה כותב האור החיים הקדוש את כל אצל יתרו את זה בא לרבות כל בא לרבות אומר יתרו ישב להקשיב לכל פרט ופרט לפני כן אור החיים שואל שמה כתוב וישמע יתרוג מניין את כל הוא אומר תגיד מה זה חותן משה? כהן מדיין חותן משה. אתה אומר למישהו, תשמע, זה כומר חמיב של הרב עובדיה, חמיב של הרב קניבסקי. תגיד, מה אתה איזה תוארים אתה שם ליד? א תמחק תואר אחד את התואר של כהן מדיין תמחק אותו. אז הורחים הקדוש אומר דבר מעניין הוא אומר פסוק הבא כתוב ויקח יתרו חותן משה. הוא אומר משתי התוארים שבחרת לו מקודם הוא לקח רק את חותן משה. כהן מדי. הוא אומר, "תבחק אותו, לא רוצה אותו." ככה הוא מסביר שם. אגב, זה גם מראה את השיטה שאמרתי לכם ויקח לקחת. יש פה משהו שהוא לוקח. זה ויקח יתרו חוטא משה. א משה אה ויקח אתרו חוטי משה. אבל האור החיים הקדוש לומד שמה סתם אני נותן דוגמה מהחיים באמת אני לא מבין פוליטיקה ועניינים אבל עכשיו טראמפ התהפך לא התהפך אף אחד לא יודע באמת אם זה משחק לא משחק אמיתי? מה אמרו לו? מה הוא יודע? מה הוא לא יודע? מי יכול להיות כן יודע שרים וראשי ממשלות או נשיאים במדינות שהם בלבל שלו חברים שלו שהם קואליציה אחת אז יודעים יותר פרטים שיוצאים לאיזה מבצע נכון שיוצאים למבצע במדינה א לעשות איזה משהו לא כולם יודעים בתקשורת אחר כך מספרים לך לא מדבר על תקשורת שקרנית אפילו שתקשורת >> אפילו לא אפילו אפילו אפילו תקשורת טובה היא לא תמיד אומרת לך הכל, גם היא לא תמיד יודעת הכל. מצנזרים, יש צנזורה, יש פה, יש שם. מי כן יודע? כמו שאמרתי מישהו >> מישהו בדרך גבוה. מי שהוא בדרגוה הוא אמור לדעת. אומר האור החיים הקדוש, שהתורה אמרה לך וישמע יתרו כהן מדיין חותן משה. אמרו לך, אתה יודע למה? אמרו כהן מדיין להגיד לך, תקשיב, הוא בלבל הגבוה. עכשיו שלא יוציא אוכל עכשיו מה צריך אתה עם אוכל? פרה עליך תעצור אין תעצור תעצור >> אור החיים זה אובויר לנשימה >> תעצור אין אוכל >> גם לא היה פה סיור שבועיים >> באמת >> אנשים לא היו >> שבועיים >> בסדר אז מה עשה אין אוכל עכשיו >> עוד כמה דקות לא יקרה כלום >> היה שיעור שבועיים הרב [נחירות בוז] לא עם הרב לא היה >> אומר תקשיבו אומר אומר האור חיים הקדוש מה שכתוב כהן מדיין זה באים להגיד לך איך איך הוא ידע את כל הפרטים? כי הוא כהן מדיין. הוא בדרך גבוה. בגלל זה התורה רוצה להגיד לך איך הוא שמע פרט אחרי פרט. אבל צריך פה עוד איזה נקודה. אם אדם מישהו אומר לו תגיד א מישהו אומר לך תשמע תכיר את פלוני. פלוני קוראים לו ככה וככה. אתה אומר לו אה קוראים לך ככה מה הבן שלך גר בזה? מה הבן שלך? השכן שלי איזה ילד אתה לא יודע מה. אתה לא רוצה שהוא יפסיק לדבר. למה אתה נהנה? אתה אוהב אותו? אתה כיף שמדברים דברים טובים עליו. אבל אם מישהו לא יודע נפל שהוא מכיר מישהו שהיה לך איתו איזה חתול שחור עבר ביניכם לא שזה טוב אני אומר אבל זה מה שקרה אתה אין לך עצבים שעכשיו יעלל אותו יאללה תצחרר בוא תקדם אומר האור החיים הקדוש מזה שיתרו שמע את כל הפרטים סימן שהוא אהב את עם ישראל עכשיו האור החיים הקדוש כותב שמה ככה אומר כי זה האיש אהב את יעקב ורשם השם בתורתו כי זה האיש אהב את ישראל ואני היה לי קושיה על הרוחם הקדוש למה כתב יעקב וכתב ישראל חיים הקדוש כל מילה מדויקת אומר כי זה האיש אהב את יעקב ורשם השם בדתו אצלנו כאן ביתרו מהמשמעות של הדברים כי זה האיש אהב את ישראל כי עובדה שהוא שמע את כל הפרטים חשבתי בסיעתא דשמע לא יודע אם זה נכון באמת אני לא יכול להגיד פשט ברחים אבל אני אומר לכם ככה כשם שמקיבל מצווה על הדרישה ככה על הפרישה כך כתוב שמה בגמרא בבקמה את השם אלוקיך תירה אומר אומר יעקב, אמרתי לכם שם זה תכונה זה זה גם סיטואציה >> יעקב זה לשון עקב זה זה בדיוק יחזק את מה שאני בא להגיד חזק וברוך יעקב זה עקב זה עם ישראל ברמה נמוכה ישראל זה שררה זה עם ישראל בגבוה שאדם יש לו הצלחות מה מה נוגע מרוויח מצליח אין מישהו לא רוצה להיות מסביבו הכי כיף איך כתוב במשלה אוהבי העשיר רבים פסוק מפורש שלמה המלך אומר במשלהם אבל כשאדם תפרן שבור גמור מי מתקרב אליו אומר האור החיים הקדוש יתרו כשעם ישראל היה במצרים במצב של יעקב גם הוא אהב אותם הרי היה ישיבה אצל ישיבת קבינט אצל פרעה אמרו מה [כחכוח] נעשה איתם היה בלעם היה יתרו והיה איוב זה שתק זה ברח הוא לא ברח לא סתם לא יודע אם למדתי איתך לכם פה הוא ברח כדי שייפול התיק שכשיש בממלכה משהו שסוגרים ומישהו מהגודיה של הסגירה הלך הם מבטלים את הגזירה בגלל זה הוא ברח זה לא ברח ולא אמר הפוך זה אמירה ככה מביא הבן יש חי בארוכה דיברנו על פעם באחד השיעורים שמה כתוב אמר לה היא אמרה לו אשתו תבלה את הטבעת ותמות טבעת של המלך זה שמה זה מדרש יש גם גמרא כזאתי על רבן גמליאל חיפשו אותו שאלו מי הראש מי הראש אז אמר לו הזה שאמר לו את אמר לו אני מה אני לחיי העולם הבא אמר לו תשמע אני אקח אותך איתי ואז הוא הרג את עצמו הרג בשילות את הגזרה מרבן גבי כי הוא ברא יתרו כשעם ישראל היה שבור הוא גם אהב אותם זה לא חוכמה עכשיו שעם ישראל יוצא כולם מפחדים ענני כבון מן אוכל מה שאתה רוצה יש להם לכן אומר אור החיים הקדוש כי זה האיש אהב בלשון עבר את יעקב ורשם השם בדתו בתורתו פה אצלנו ביטרו כי זה האישה את ישראל. זה לא חוכמה עכשיו, אבל הקדוש ברוך הוא זוכר לאדם גם את הימים הקשים שהיה את עם ישראל. פה מה זה את כל? דבר שלישי שואל האור החיים הקדוש, דבר רביעי, עוד צריך לדעת למה כפלומר ויה גורמואה ויה קוץ. עוד למה פעם כרעם העם ופעם כרעם בני ישראל? ויגור זה פחד ויקות זה לא פחד. ראיתי מביאים רבותינו תראו מה זה עם ישראל רחמנים רואים את זה גם היום טוב אבא לורגך שקם להורגו זה לא טוב שיש את זה היום אבל עם ישראל רחמנים מואב הם פחדו ליפול בידיים של הערב רב אבל מעם ישראל הם רק קצו רק כאילו לא רוצים [כחכוח] אותם איתם לכן ויגר מואב מפני העם העם מי זה ערב רב למה אמרו אנחנו נופלים בידיים שלהם אלה אכזריים כמונו אנחנו יודעים מה זה. הם אומרים לעצמם כי הם גויים. אבל אם ניפול מהידיים של ה ניפול בידיים של עם ישראל לא מפחדים הם רחמנים אבל ויקוץ מפני בני ישראל. כך כותב הרב חוץ של חסד אומר האור החיים הקדוש אכן נתבאר על דרך אומרם זל אמרתי לכם את זה ברשותכם אני אקרא את זה קצת מהר כי בלק מכשף גדול יותר מבלאם והיה עוסק שפיו בציפור אחד ששמו ידוע והוא אמרו ויר בלק ובמר האב ציפור והוא אומרו בן ציפור פירוש לא בן ממש לכן אמרתי לכם מה אכפת לנו מאבא שלו אבל פה ציפור הכוונה שבנה אותו והוא אמרו בן ציפור פירוש לי אותו בן ציפור היה בכשפיוף של ציפור ואמר תבדת מלד כי הציפור הוא לאב ולקצין וממנו ידע את כל אשר עשה ישראל האמורים ולא הוצרך למגידים להודיעות דבר קטון וגדול ואפשר שכוונת הכתוב היא שמקודם היות המעשה ראה בציפור זאת אומרת לפני שזה קרה ודקדק לומר את כל רמז בריבוי כל לגופה שראה בציפור כל מה שעשה ישראל האמורי וריבוי עת רמז לראייה אחרת אמה שעתידה להיות כיוצא בדבר האמורי שעתי דין ישראל לכלותם ומה ומהי שעקרו ישראל אז היא מדיין וזה רמז בתבעת עת על המטה שראה מה שעשו להם הרו מה שיעשו למדיין ואפ זאת אומרת ראה אחורה וראה קדימה ואפשר שראה גם כן כמואב מופתחים מצרת ישראל ככ כמו שכן היה כי הכישוף יגיד העתיד עם רב ועם תום יש במפרשים ראיתי כתוב הרב חידה מביא כתוב חשבון היה שייך למי למואהב בא סיכון כבש את חשבון ממואב באו עם ישראל אמרו לו שמע בחרך תן לנו לעבור. יצא להם עם חרב, עשה להם פה זאת נלחמו איתו, לקחו ממנו גם את חשבון. עכשיו כתוב להם אל תתגר עם מב. אז בעצם חשבון עם ישראל צריכים להחזיר את זה למי? >> למואהב. אבל כתוב עמון ומואב תיארו בשיחון. כלומר ברגע שעבר בעלות השתחרר הסיפור. אז יש פה שתי פירושים. ראיתי הרב חידה כותב פירוש אחד. הם אמרו מה התורה אומרת? הוא בלק בן ציפור מלך למואבתאים. אומרים המוהבים תשמע אנחנו לא היינו אמורים לפחד כי הם לא אמורים לגוע בנו אבל עכשיו הם נלחמים עם למה הם לא מחזירים את חשבון כי חשבון תיארו בשיחון עכשיו מה קרה מי המלך שלנו בלק בלק מה הוא במקור שלו >> הוא מדייני אז הם ילחמו עם בלק ויקחו את מואב גם מאיתנו כי כאילו הוא מואב תיאר במדיין ככה לומד הרב חידה אבל הוא אומר עוד פירוש כתוב ויגור העם ויגור מפני העם כי רב הוא אומר מי זה רב הוא אומר רב הוא זה משה רבנו למה הוא אומר הרי הם ידעו למה אסור להתגר במואב תודה רבה למה אסור להתאגר במואב כיוון שמואב עתיד לצאת מהם שתי פרידות טובות רות המואביה ונעמה אמונית אז הם אומרים רגע אז איך זה שמשה רבנו נלחם בחשבון איך הוא נלחם הרי יש שמה מוהבים הוא אומר סימן שמשה רבנו יודע מאיזה משפחה יצאו האמון רות המביה ונעמה המונית אז עכשיו מה יקרה? הוא יעור את כולנו ישיר רק את שתי המשפחות האלה לכן ויגור העם שמה איך כתוב בפסוק מואב מפני העם מאוד כי רב הוא מאוד משה רבנו נאמר עליו מאוד והאיש משה עניב מאוד כי רב הוא זה משה רבנו ככה הרב חידה מסביר אומר האור החיים הקדוש אני חמש דקות מסיים אומר אתה אתה אני לא בא לי לסיים אור חיים >> זה האמת לא בא לי לסב אתה בחר קצת אז הרב יכול למשוך >> והציבור צמא צמא כי הרב גם לא היה שבוע שעבר מועד מועד אז אנחנו עושים השלמה >> ומעתה טלה הראיה ובלק כי הוא הרואה בציפור לבד אוריה זו לא ראה אותה אלא בלק ברשפיו מכוונת הסיפור בדבר זה הוא להקדים הסיבות שסיבו מעשה קריאת בלעם והנמשך ממנו בעוונות לישראל שראיית בלק הייתה סיבה אחת לנסבב כאשר הבאר ואמר ואמר עוד ויגור מואב אינה הודעת הנמשך משמיעת בלק אלא הודעת סיבה אחרת למעורה הנמשך שנכנס ז בלב מואב מגור פחד בדקדק לומר מפני העם פירוש לצדי אותם רבים מתקיפים כאומרו כי רב הוא והוסיף לומר ויקוס נתכוון לומר שהגם שנכנס בליבם המגור עם כל זה היו מוצאים תרופה לדבר כ בדרך הטבע שיזכרו עמים רבים וחזקים כנגדם אתם יודעים שתרופה זה גימטריה הארוחה עם הקדוש >> מה הרופה >> תרופה זהגמטריה אורחיים הקדוש אור החיים זה 695 עם הכולל 696 תרופה זה 691 ואם חמש אותיות 696 אפלה ופלה רפואה אמרתי לכם פעם פירוש >> פירוש רבנו אור החיים לב פלא אומר האור החיים הקדוש יכלו למצוא תרופה שיזכרו עמים רבים וחזקים כנגדם אלא צרתם צרה לצדיותם בני ישראל שאין ניצחונם כפי הטבע אלא בני סבא והוא אמרו רו ויקו מפני בני ישראל פירוש שיותם בני ישראל שהכוח שלהם בפה היה צריך להביא מישהו כמו בלאם שהכוח שלו בפה האורחים בעצם מסביר שכל הכותרת של הפסוקים האלה הם כותרת למה בכלל הלכו להביא את בלילם הוא והמצעות כל זה השלימו מואב ומדיין ומלאך בלק עליהם ושלחו אחר בלעם והיו תוצאותיו חצר מוות זה שבר פסוק אבל הרוחים לומד את זה שהתוצאות פה היו תוצאות קשות ובהדר אחת מכל הסיבות הנזכרות לא היו שולחים אחר בלעם ולא היה דבר שאם לא היה ראיית בלק בנסתרות לא היה מסיג לדעת את אשר תקרנה אותו ואת עמו במדיין כי זה היה עתיד שהוא רע ולא היה מתרצה להשלים עם אוהב להתחבר עמהם לבוא כנגד ישראל והגם שהיה שולח אחר בלעם והוא במקומו במדיניין לא היה נסבב דבר בהפקרת אנשים שהפקרו המרבים הרי מישהו באמת יכול לפעול הוא לא צריך לבוא למקום שיפעל איפה שהוא נמצא למה בלה קרה לבלעם אליו אומר לו תקשיב פה זה משהו מטורף אתה אני זוכר אותך אומר לו אתה היית יועץ של [כחכוח] פרעה ואתה אמרת שעם ישראל לא יצא ממצרים לעולם הוא אומר לו הנה העם יצא ממצרים אתה הבאת את הרעיון כל הבן האלות דיור כל זה אור החיים אגב בהמשך אבל כל הבן האלות דיורת סליחו רצית לצמצם אותם אומר לו איך כתוב פה א >> כירבו אומר הם מלא אנשים אומר מה אתה חייב אותך פה לכן הוא דאג ללכת להביא אותו אומר האור החיים הקדוש ואם הוא לא היה בא לא היה את ההצעה של ה של ההפקות כי מדיין לא היו מופתחים ביציאתם לישראל כי אם המואהבים לפי שאמר להם מנבואתו כי לא יראו ולא ישחיטו להם אלא באחרית הימים דכתיב אשר יעשה עם הזה לעמך באחרית הימים באמת כתוב שאמר לו ועתה קב לי משהו יש אתה אתה לך קבלי אומר הרב בן יש חי למה אתה אומר אתה אני יודע מה אתה רוצה הרי אמרתי לכם בלהק היה מחשב גדול אומר אני קורט אותך אתה בסוף תביא לי איזה עצה איזה עצה טובה עצה רעה, עצה טובה בשבילו. אומר, ואני יודע, אני לא יודע מה העצה, אבל אתה תביא לי איזה עצה שבעצה הזאת אתה תגום להם שיהיה להם עוונות בגיהנם. אני לא מחפש גיהנם. אני רוצה עכשיו אתה עכשיו אני רוצה פה באר בעולם הזה. אומר האור החיים הקדוש ומזה ובטחו לשלוח בנותיהם למחנה העברים ולהצתגר עמהם. כי שלמים הם עמהם. מה שאין כן מדיין שלא מצינו שהבקרו מהם אלא מדינית אחת שאמרו ז"ל שהיא ביתו של בלק כי הוא זה הנקרא צור. גם אם לא היה מורעם של מואב מהעם, גם שקצו מפני בני ישראל כמו שפרסו טעם הכפל ויגרו ויקוץ לא היו משלימים עם עניין להמליך עליהם נסיכה לזה הקדים השם הסיבה שזה הסיבה ואמר ויער בלק זה סיבה ראשונה ויגור וכוץ וזה היה סיבת ויאמר מואב וישלח מלאכים והיה מה שהיה ברוך אדוני לעולם אמן ואמן ‏am



