
השנאה של בלעם - אור החיים הקדוש - הרב ברק בן ניסן שליט"א - רמת גן - תמוז תשפ"ו
Etude de Torah Paracha
ברוכים הבאים : למרכז העולמי להפצת תורת רבינו האור החיים הקדוש. למידע נוסף: 0525705704 לקבלת שיעורים באור החיים הקדוש הירשמו לערוץ : https://www.youtube.com/channel/UCI35TpeYsgfo7CxDq8mefUA והפעילו את הפעמון או בואצאפ : 0525705704
Transcription
Kind: captions Language: iw טוב, תראו פסוק יח. וישא משלו ויאמר קום בלקשמע אז נעדי בינו ציפור. אומר האור החיים הקדוש, קום בלק. כי מה זו? למה? למה צריך להגיד לו קום? ורבותינו ז"ל אמרו לפי שהיה בלק מצחק בבלעם שאינו ברשות עצמו, בלק מסתלבט עליו, אמר לו, "אתה לא יכול לעשות כלום." אומר לו, "לק, אוי לקחתיך והנה בירכת ברכת אותם פעמיים או ברכה אחת." אומר האור החיים הקדוש, לזה נתכוון להקניתו ואמר לו, עכשיו בלעם רוצה להחזיר לו. היה ביניהם הרבה מתח שלא תחשבו. האורחים הקדוש כותב שכשהגיע בלק בלעם לבלק אז הוא מזמין אותו נכון? הוא אורח שלו בלק הוא המלך הוא הבעל הבית והוא שם מזמין את הבלעם עם כל הגורדיה שלו היו איתו שני נערים אומנם ולכול להיות שהייתו עוד אנשים גם אתה יודע בא מישהו גדול אנשים נדחפים נכנסים לסיפור הוא לא רצה אפילו לממן לו את האוכל בלק לבלעם אחרי שכבר הגיע אליו כותב אור החיים הקדוש ויזבח בלק בקרב צון וישלח לבלעם ולשרים אשר איתו. אומר אור החיים הקדוש, נתכוון הכתוב בזה גם להודיע חרפת אדם זה שלא החשיבו בלק לשעוד עמו אפילו סעודה ראשונה אפילו לא קורא לו לשבת איתו תשמע בא לך אורח דבר ראשון אחרי טיסה בן אדם בא אליך אתה הולך איתו למקום אוכלים יחד לא הוא לבד אתה לבד פה הוא שולח לו אוכל לבד הוא בכלל לא יושב איתו על שולחן אחד דבר שני אל שלח אליו אל השרים אשר אשר איתו ואולי שדקדק לומר ולשרים אשר איתו שלא שלח אל הדבר המספיק לבלעם ולשרים הידועים שהיו איתו ושלל נעריו וזה יגיד צרות עין עין בלק בכבוד בלעם אתה מכבד מישהו אתה זורם איתו אתה לא עכשיו מדקדק איתו בציציות זה הוא שלח לבלעם אוכל רק לבלעם ולשרים אשר איתו מנות מדודות מה עם הנערים זה תסתדר אתה אתה אתה תשלם עליהם אבל גם מידה כנגד מידה לא בטלה. גם בלעם התנהג ככה עם החבר'ה של בלק שהגיעו אליו. האורחים הקדוש כותב בתחילת הפרשה שהוא אמר להם בבוקר ללכת איך שקם איך ש א הבוקר ויקום בלילם בבוקר ויאמר אל שרי בלק לכו אל ארצכם כי מאין השם לתיתי להלוך עמכם. אומר האור החיים הקדוש או אפשר שידבר הכתוב בגנות בלעם למה ששלחם מהר כדי שמהר לשלוח אחרים נכבדים זה פירוש ראשון או להודיע צרות שמיאר לשלחם קודם הגעת זמן האוכל אם הגיעה השעה 10 וזה זמן שאוכלים אז הם צריכים לאכול אצלו כי הם אצלו בבית אבל אם הוא הוציא אותם בבע ל10 ב-10 הם לא אצלו אז הם הסתדרו לבד הפך מן דיו הנערה פילגש בגבעה שאמר לחתנו שעמד ללכת בבוקר סעד לי בכפת לחם ואחר תלכו כי זה הרשע הוא מקור הצרות עין וקם בבוקר לשלחם ואמר להם שילכו לארצם כי חשעקבו בעיר וסעודתם עליו אז כנראה בלה גם החזיר לו כן אבל מראה הקמצנות שלהם והצרות עין שלהם לכן גם הוא יכל רק לקלל הוא לא יכל לברך. כתוב בפסוק טוב עין הוא יבורך. אל תקרא יבורך אלא יברך. למי נותנים ברכה שיברך את הבעל הבית? למישהו שיש לו עין טובה שהוא מברך את הבעל הבית מכל הלב. הברכה הכי נתפסת שזה בא מעומק הלב. ברכה של ההורים על הילדים אין שני לה. למה? זה ברכה שבאה מעומק הלב. >> אולי גם סתום העין. כתוב שאמר לו בלק כי ידעתי את אשר את האור כלומר את מי שאתה תקלל הוא יקולל ואשר תברך >> מבורך זאת אומרת מי שאתה מברך אותו הוא כבר מבורך אתה לא יכול לברך אתה לא יכול להשפיע טוב ככה זה גם אור החיים כותב אתה אין לך מצב שיצא ממך דבר טוב כי הצרות העין שלך היא לא יכולה להביא המקור של בלעם אמרתי לכם מקודם הוא היה הרע שבאבל הקדוש ברוך הוא ברא את העולם רע וטוב טוב ורע ויר אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד רב אותנו אמרו טוב זה יצר הטוב רע זה יצר מאוד זה יצר הרע ויש על זה עוד הרבה רבותינו יש ש מסבירים במדרש באר אלוקים את כל השרה עשו הנה טוב מאוד מידה כנגד מידה זה גם טוב מאוד הקדוש ברוך הוא יש לו חשבונות שלו אבל ה הרע של אבל הלך אצל בלעם אז הוא כולו ממקור הרע אז אין לו אבל הוא נתקן באחריתו כך כתוב שהוא התגלגל בה האור החיים כותב בהמשך שהוא התגלגל בחמורו של רבי פנחס בן יאיר >> ומשמה בלעם נתקן הרי בסוף הרגו אותו בחרב כן איפה כותב את זה אור החיים הקדוש בנראה לי בטמות נפשי מות ישרים בטמות נפש מות ישרים אה הנה פה כותב האור החיים הקדוש א ומציאנו בדברי המקובלים זה בדף שלנו בדף תקסד ומציאנו בדברי המקובלים כי נפשו של בלעם בא בחמורו של רבי פנחס בן יאיר וזה יורה שנתקן באחריתו כן טוב אומר האור החיים הקדוש לזה נתכוון להקניתו ואמר לו קום בלק הוא שמע ולדבריהם צריך לדעת למה אמר הוא שמע בתוס תוספת וולי שנתכוון לומר לו שיתחיל לשמוע משעת קמה והוא אומרו קום הוא שמע כבר מרגע שאתה קם תקשיב לי הוא ירצה לפי שאמר השם לבלעם בדרך כלל אתה קורא למישהו בוא אני רוצה לדבר איתך אז כאילו בוא אני עוד לא מדבר אין לך מה להקשיב לי עד שאתה מגיע אליי פה כבר מרגע שהוא קם הוא רוצה שכבר הוא יקשיב לו הוא ירצה לפי שאמר השם לבלעם שוב אל בלק שיזכיקו לומר הדברים לפני בלק לזה אם היה אומר קום בלק שמה יהיה נשמע שרצונו לומר שיקום לשמוע כדי שישמע מעומד אבל אין חיוב בשמיעה אם לא ירצה לשמוע לפני וילך לו לזה אמר קום בלק הוא שמה חיוב גם בקימה וחיוב גם בשמיעה עוד יכוון לומר לו שקמה היא לא שזכה לשמוע דברים הבאים ממקום גבוה אורחיים הקדוש כותב פה בפרשה שבלעם וישאם משלו ויאמר אורחיים הקדוש כותב שזה היה בשבילו משא זה לא היה לו קל לקבל את הנבואה למה כי הוא היה הוא כותב עליו דברים קשים הוא כותב עליו שהוא היה פי חזיר הוא קורא לו כלב מקום אחד בפרשה הוא קורא לו כלב רע מקום אחד הוא קורא לו עבית של מרגליים כותב לו מילים כבדות הנה פה הוא כותב עוד התבאר על פי מה שאמרו ז"ל בעניין ניין פרטי הדרגות הנבואה כמו שכתבתי קצת מהם בפרשת בעלותך בסוף בעלותך לגבי מרים ואהרון שדיברו בעניינו של משה רבנו שמה כתוב אל פה ידבר בו במראה ולא בחידות ותמונות השם יביט שם אורחיים הקדוש מסביר כמה מדרגות הנבואה ושמה הוא כותב כי יש נביא שם מעט כוחו לקבל דברי נבואה ביושר אתה רוצה לתת לו נבואה באופן ישר זאת אומרת מילים ברורות נבואה ברורה הוא לא יכול לקבל את זה עד שיהיו בדרך קל שיתלבשו בדברי משלים כפי אשר יאכל שעת וזה אפילו לנביאי ישראל ומזה נשאר לבלעם שצריך משל לנבואתו לזה אמר וישא משלו שזה נבואה עדיין אבל זה בא ממשל ודקדק לומר ויסא שהנבואה היא כמסע לרוב ההרגש אשר תעשה ולזה תיקר מסע הרוחם הקדוש כותב שאם עם כל זה אבל היה בלעם בלעם מחכה לנבואה הזאת. למה? הרוחים הקדוש לומד שהקדוש ברוך הוא כל הפרשה הזאתי זה הכל נבואות גדולות על עם ישראל, לטובת עם ישראל. ולמה השם נתן את זה דווקא על ידי גוי? כי כשהצדיקים שלנו, חכמים שלנו, יגידו דברים טובים עלינו, זה לא חוכמה. הם מאחלים לנו טוב. אבל שברשע מורמות העולם אבי אבות הטומ היה בלעם והוא מאחל טוב זה מצוין. ואיך אנחנו יודעים שהוא החל לנו טוב? גם בלק עלה על זה. בלק אמר לו לקוב אוי לקחתיך והנה ברכת בך. יש שמה עוד בפסוק שהוא אמר לו א גם קוב לאגם גם קוב לא תקובנו גם ברך לא תברכנו לא מדופשך ולא >> זה הקדוש ברוך הוא אמר לו ברוך הוא אמר לו לא תאור את העם כי ברוך הוא אבל זה אחר כך ענה לו בלק כי בלק רואה שהוא מאבד שליטה אז אומר לו תשמע אתה לא רוצה לקלל לפחות אל תברך במה אמר בלעם באחד הדברים שלו אמר שמי שמברך אותו אותך מבורך ומי שמקלל אותך אז הוא מקולל אז מוכרח שבלעם לא מקלל כי אם בלעם מקלל את מי הוא מקלל את עצמו לכן הבין בלק שהוא באמת מברך בלאג חשב ככה יש במפרשים שבלעם עושה קצת תרגיל יש גמרא ידועה במסכת מועד קטן דיברנו עליה כמה פעמים בשיעורים שהלכו שני חכמים רבי שמעון אני חושב רבי יהודה בן גרים ורבי יונתן בן עסמאי הלכו ללמוד תורה אצל רבי שמעון בר יוחאי ולמדו איתו מסכת נדרים סיימו אותה באו להיפרד ממנו בירך אותם הלכו לנו באותו העיר שוב פעם בלילה בבוקר קמו נפרדו ממנו פעם שנייה אז אמר להם למה אתם באים להיפרד פעם שנייה אמרו לו אתה לימדת אותנו שהנפרד מרבו ולן באותה העיר צריך לחזור ולהיפרד פעם שנייה אז הוא בירך אותם שוב ואמר לבן שלו לו לך קח מהם ברכה לך תקבל מהם ברכה לבנו רבי אלעזר כי אנשים של צוריים אנשים מיוחדים אנשים חכמים רשי כותב שם חכמים אז שהם הלכו לברר הלך לקבל ברכה הם היו מתקשים בלימוד היה להם קושיות כל חפצים לא ישבו בה כל חפציך אור החיים פן תפלס פלס מעגל רגליך עלים את הדיבור שלהם דברי תורה ראו אותו אמרו לו מה אתה עושה פה אז אמרו לו אבא שלי שלי שלח אותנו. אבא שלי שלח, אמר להם, אבא שלי שלח אותי לקבל ברכה. אז אמרו לו ככה, יהי רצון שמה שתזרע לא תקצור, מה שתקנה לא תמכור, מה שתמכור לא תקנה, יחרב ביתך, יתבש שולחנך, לא תראה שנה חדשה מחייך. אז הוא חזר לאבא שלו, אבא שלו פירש לו את הברכה. עכשיו, מה קרה פה? שלוש פעמים הוא התברך. בפעם הראשונה זה שהם אמרו לו, בפעם השנייה זה כשהוא חזר לפני אבא שלו בפעם השלישית זה שאבא שלו ברך אותו פירש לו את הברכה בלק היה לו מחשבה שאולי בלעם עושה את זה גם ככה הוא אומר מילים שהמילים זה ברכה כי הקדוש ברוך הוא פה נמצא ולא נותן לו לדבר אבל הוא בכוונותיו שזה התהפך לקללה אבל כשהוא שמע אותו אומר כל מיני מילים כמו אתמות נפשי מות ישרים אותי אחריתי כמוהו מילים שאתה לא יכול ללכת לשום מקום זה מילים שהוא רוצה להיות כמו עם ישראל הוא הבין שזה לא ככה לכן יש פסוק בפרשה שהוא אומר לו ש לקוב ויב לקחתיך והנה ברכת מה שכת שמה שלוש פעמים רבותינו מסבירים מה זה שלוש פעמים הם אומרים הוא אמר לו עכשיו מה יקרה הם ילכו לקחת פירוש על הברכות שלך אז יש לך גם את מה שאמרת וגם את זה שהם יקחו פירוש גם את זה שיסבירו להם אז יהיה פה שלוש ברכות זאת אומרת אני לא רציתי שתעשה להם ברכה אחת רציתי מה שתעשה להם שתקלל אותם בסוף יוצא שאתה מברך אותם כמה וכמה פעמים בכל מקרה שהקדוש ברוך הוא רצה לתת דברים נבואות כי חלק פה זה גם לא לעתיד לבות זה לא באותו זמן בתוך פיו של בלעם הקדוש ברוך הוא לא יכול לעשות דבר כזה למה מה? כי הקדוש ברוך הוא לא שם קדושה במקום של טומא. אמרתי לכם קורה לו פי חזיר, קורה לו דברים כבדים. מה עשה? אז יש שמסבירים שהקדוש ברוך הוא שם לו טס בפה כדי שהוא לא ידבר דברים לא טובים, שיהיה לו קשה. אז הוא ירגיש. אז הוא פעם ראיתי באיזה ספר שלום בית שהיה אחד שהלך לקבל מהרב, סיפר לרב, יש לי בעיות עם אשתי ככה וככה. הרב עשה לו קמיח, נתן לו שלוש קבעים, אמר לו, כל פעם שיש לך בלגן עם אשתך, שים קמי אחת בפה. ההוא באמת ככה עשה. מצוין, פעם ראשונה שם, כל טוב, פעם שנייה שם את הכמיה, כל טוב, פעם שלישית נגמר. הלך לרב, אמר לו, "תשמע, תביא עוד כמה, אני מוכן לקנות." אמר לו הרב, אני אגיד לך את האמת, אין שמה כלום, זה סתם חתיכת נייר. אבל ברגע שהיה לך משהו בפה היה קשה לך לדבר אז לא אכלת לדבר תעשה את החשבון שלך מכאן לבה בלק הקדוש בלעם השם שם לו טס בפה ברגע שיש לו טס בפה קשה לו לדבר אז כאילו כל פעם נזכר תשמע שאני לא אעשה טעויות זה פירוש אחד אבל האור החיים הקדוש לא לומד ככה אור החיים הקדוש לומד שהשם שם טס בפה כדי לעשות מקום שמשם הדיבור יהיה הדיבור של הנבואה ישרע על הטס ומהטס יוצא הדיבור לא מהגוף של בלעם כי הגוף שלו טמא משוקץ מה שאתם רוצים >> היה את זה עם עניין מיכאל ברזרטס >> כן שמה עם הצלם של נבוכת נצר >> גם השתמותו בט שדבר >> בכל מקרה אומר האור החיים הקדוש בלעם אמרתי לכם קשה לו הנבואה וישא לא הכל כל מה שאמרתי היום מלא אורחיים אמרתי לכם זה כבד בשבילו מסע אבל עדיין הוא אומר את אשר ישים השם בפי אותו אני חושב כב יש פסוק אחד אלוקים בפי ויש אחד השם אשמור לדבר אלוקים אשר עשים אלוקים בפי אותו הדבר את אשרים השם בפי אותו שמדבר נכון אני לא טועה אז שמה לומד האור החיים הקדוש שבל רגע רק שנייה אחת נראה את הפסוקים בפנים אה ביב ויען ויאמר >> הנה ויען ויאמר הלא את אשר ישים השם בפי אותו אשמור לדבר מה זה אשמור לדבר אני קורא לכם את הרוח הקדוש זה אורחים שרצי להגיד לכם זה בדף תקס" זה בדף שלנו אומר האור החיים הקדוש או אפשר שנתכוון לומר לא כי הוא מייחל ומצפה לשים השם דברו בפיו לדבר אפילו שיש לו קושי בזה כמו שאמרנו והוא אמרו אשר ישים השם בפי ישים זה ראשי תיבות יהי שם השם מבורך הרב מעם לועז רבי יעקב חולי כותב שאדם צריך לתפוס את הציציות בקריית שמה מי שאומרים והוליכנו מהרק אוממיות לארצנו ששם רבותינו אומרים כך כותב רבי חיים פלזי שאדם צריך לכוון על הפרנסה שלו התקומה איזה איזהו דבר שמעמיד את האדם על רגליו אומר זה הממון כמו שכתוב בפסוק את כל היקום אשר ברגליהם אז הוא אומר והוליכנו מהרה קוממיות לארצנו שהפרנסה שלנו תהיה בארצנו לא נצטרך להביא פרנסה ממקומות רחוקים אומר ואיפה זה נרמז בהמשך הברכה כי אל פועל ישועות אתה פועל ישועות אתה ראשי תיבות פותח את ידיך אומר זה שם של פרנסה כך הוא כותב לכוון בתפילה בכל מקרה שמה תופסים את הציציות תופסים אותם בדרך כלל עד ודבריו חיים קיימים לעד ולעולמי עולמים נכון ומנשקים אותם משמים העיניים מורידים אותה הוא אומר לי המשיך לתפוס את זה עד הקטע הבא עזרת אבותינו אתה ומעולם עכשיו אומרים ודברך ישים על ליבו אומר ישים תכוון יהי שם משה מבורך ישים תשים את ה את ה >> את הציציות הרי כתוב לפני כן ששמים אותם ליד הלב תופסים אותם ביד שמאל ליד הלב אומר שים את זה על העיניים ואז אחר כך תוריד אותם בכל מקרה פה כתוב גם ישים אומר אור החיים הקדוש פירוש מייחל ומצפה לדבר לדבר אשמור בתורה שמירה הרבה פעמים זה המתנה כמו ואביו שמר את הדבר כמו ושמרו בני ישראל את השבת כי יטעום טעם גדול אשר אינו כדאי הוא וכל משפחות האומות שמעתם מה זה נבואה כמה זה מתוק אומר אור החיים הקדוש נבואה זה כזה דבר מתוק וכזה דבר טוב והגויים כל כך לא מגיע להם לטעות טעום את המתיקות הזאתי שאפילו הוא וכל משפחות האומות לא מגיע להם לטעום את הטעימה המתוקה הזאתי של הנבואה שבלעם היה מקבל כידוע כמערב לנפש תעמכוח הקדוש אשר מילתו על לשונו האורח חיים הקדוש כותב שהצער הכי גדול שיש לנו הצרה לא הצער הצרה אוטומט גם צער הכי גדולה שיש לנו שאין לנו מי שמתנבא אז אין לנו את הטעם של הנבואה. כך כותבת פרשת בראשית ועוד מקומות. והגם שעשה השם בפיב דבר, הרי זה מה שהסברתי לכם קודם, שם הרוחים הקדוש, שהשם שם טס בתוך הפה שלו כדי שמהתס זה ידבר לא בגוף של בלעם. ופרסנו לבד לגרוע הדברים בפי חזיר. אף על פי כן יטעום טעם בן נותן טעם ויערב לו. יש מושג הלכתים אתם מכירים נת ברנת נותן טעם. בר נותן טר שיש לך כלי שהכלי הזה השתמשו בו לדבר מסוים נגיד עכשיו לקחו כלי ובישטו בו בשר והסיר הזה נהיה בשרי ניקט את הסיר הזה עכשיו הסיר הזה נקי אין בו כלום אבל עדיין הוא בן יומו מה שנקרא שאתה מבשל בו אורז מותר לך לאכול את האורז עם החלב למה זה נקרא נט ברנת? הבשר נתן טעם בסיר והסיר נתן טעם באורז ועד כאן אין שום איסור כלום. מה יש בעיה באורז? ספרדים >> אזה כן ספרדים אני מדבר על ספרדים כולם פה ספרדים מה >> כן כולם כן ברוך השם >> אי סיכו משלנו >> שלנו זה קלינור >> זה נד ברנט זה נקרא נת ברנת זה נ ברנת דיתרה יש נ ברנת דאיסורה זה עוד סיפור אבל זה נת ברנת רק שלהסביר זה לא שיעור הלכתי עכשיו אבל זה רק להסביר מה זה הנושא זה סוגיה שלמה בגמרא בעבודה זרה מחלוקת שמה דגים שעלו בקערה מה הדין שלהם זה סוגיה גדולה בהלכות איסור והיתר. אבל בכל מקרה אומר האור החיים הקדוש הנבואה הייתה נותנת טעם במה? בטס. והטס היום נותן טעם במי? בבלעם. אפילו שזה הכלוס. אבל עדיין המתיקות הזאת הייתה גדולה עליו הייתה ערבה עליו. עוד יכוון אומר זה מה שהזכרנו רק נקרא את הלשון של הורחים הקדוש בפנים. עוד יכוון לומר לו שכיימ שזכה לשמוע דברים הבאים ממקום גבוה והעירו עוד להתות אוזנו עד ולהזין כל דקדוקי הדברים שאתה מקבל מכתב בוא נגיד ככה מ מ לא יודע מאיזה משהו דורשים ממך פתאום איזה סכום עתק נכון כל מילה במכתב אתה מדקדק בה כדי להבין מה רוצים ואיפה אני נמצא בתמונה תביעה או משהו זה פה פה אתה מקבל את זה מבית משפט, מאיזה מלך, מאיזה שר להבדיל מיליארדי הבדלות שאתה מקבל פה נבואה מהקדוש ברוך הוא. אומר בלעם לבלק, אתה קום בלק, הוא שמע כל ניין הכי קטן, כל אות, כל עברה, אתה צריך להקשיב לראות מה המסך שהקדוש ברוך הוא נותן. אומר הרב, כל דקדוקי הדברים ובזה אתה יותר במדרגה מאותו שאתה מחשיבו לאב. את מי החשיב בלק לאב? את הציפור. לכן מה כתוב בפסוק האזינעדי בינו ציפור לא כתוב האזיין העדי בן ציפור הפכו את הציפור להיות הבן של מי של בלק בינו ציפור הבן של בלק נהיה הציפור למה כשאתה זוכה לשמוע דברי נבואה דברי אלוקים חיים ממקום כזה גבוה זה שאתה חושב שהוא האבא שלך שהוא הרבי שלך אבא פה זה כאילו המורה דרך שלו זה הציפור שאמרנו בתחילת השיעור זה מתהפך הוא נהיה התלמיד שלך אומר האור החיים הקדוש ובזה אתה יותר במדרגה מאותו שאתה מחשיבו לאב שהוא ציפור הכשפים לכתיב בן ציפור מעתה ובנך והוא אומרו בינו ציפור עוד התבאר הכתוב לפי מה שהקדמנו כי רשע זה היו בו שני דברים רעים צריך לדעת שבלעם כמו שהזכרתי מקודם גם הוא וגם בלק הזכרתי מקודם שבלק אמר לו תקללו תשל ילדים שלא יצא ממני דוד המלך מלך ודברים קשים גם בלעם הוא חיכר כשהקדוש ברוך הוא יגיד לו ללכת הרי יש פסוק בפרשה ויחרף השם כי הולך הוא מה זה ויחרף השם >> כי אתה אמרת לו ללכת אמרת לו קודם קום לך האור החיים הקדוש יש לו פירוש שלא על זה כי רואים שמה בפסוקים שהוא נפרד משרי בלק כתוב וילך עם שרי בלק אחר כך כתוב ויתיצב מלאך השם לשטן לא בדרך אחר כך כתוב שמה וחרבו שלופה בידו ואז כתוב ושני נערב עמו ואז ותר האתון שואל אור החיים הקדוש היה צריך להגידושנה נערב ממו ליד שבלעם קם בבוקר וחבש את חמורו שנירב איתו ויצאו עם שרי מואב למה כתבו שהוא יצא עם שרי מואב אחר כך כתוב ויתצב השם מלאך השם לשטן בדרך דרך וחרבו שופה בידו ואחרי זה כתוב שנערב עמו אז הורחים הקדוש מסביר שמה ש בשביל ש בלעם יקבל את ההבנה שלו את הנבואה שלו תקראו לזה כישוף שלו לא יודע מה שלו הוא צריך להתבודד הוא צריך להיות לבד אז מה הוא עשה הוא יצא באמת עם זקני עם שרי מואב אבל הוא הלך יותר מהמה מהר מהם כדי להיות לבד כדי להתחיל עכשיו לעשות את ההכנות של מה שהוא צריך כדי שהוא מגיע לקלל את הרבלה קרא לו sר לא ועתה לכן כתוב אחר כך שהוא אומר לו לך עם האנשים עוד הפעם מה לך עם האנשים הם איתו אומר לו מה פתאום הם נפרדו ממנו כי הוא הלך מהר כדי להתבודד הוא רצה לרוץ יש מפרשים בדרכים אחרות הרב חידה והרב בן איש חי כל אחד בדרכות שלו הרב חידה כותב כתוב אצל עשו הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה אז המילה הולך פירושה לכיוון מוות אז הוא אומר כתוב ויחרף השם בבלעם למה כי הולך הוא אומר אני התת לי את התרת לי את הרצואה ללכת אני הולך אני מוכן להעני אתה רוצה להעניש אותי אין בעיה אני מוכן לקלל אותם ולמות העיקר אני רוצה לקלל אותם אז השם כעס עליו. זה כבר לא דומה. זה לא כמו השאלה. מה הייתה השאלה? אתה אמרת לו קום לך איתם. אז מה אתה כועס עליו? לא פה הולך עם מחשבה אחרת כי הולך הוא זה לא הולך ההולך. אני אמרתי לו ללכת אבל מה המחשבה שלו הוא מוכן ללכת למות. יש עוד פירוש ברב חידה. הרב חידה אומר מרוב שהיה רשע איך שהשם אמר לו קום לך עם האנשים הוא קם והלך. אז הוא לא שמע את כל הדיבור של הקדוש השם באמצע לדבר איתו אז היה צריך אחר כך לבוא להשלים את הדיבור אז הקדוש ברוך הוא כעס אני באמצע לדבר איתך אתה קם הולך אבל זה מראה כמה השינה שלו הייתה גדולה אני אמרתי לכם פה קודם כמה פירושים על לא אוכל לעבור פי השם לעשות קטנה או גדולה אחד הפירושים שהוא אמר שאומרים רבותינו הוא הרי אם הוא לא יכול לעשות קטנה אז בטח שהוא לא יכול לעשות גדולה אז מה זה קטנה או גדולה אלא הוא בא להראות כמה הוא רשע לעומת בלק אומר לבלק תקשיב אתה רוצה שאני אעשה קטנה זה אני לא יכול לעשות אבל אם תלוי בי אני עושה גם גדולה אני לא מחפש לעשות משהו קטן אני כן רוצה לחלות את עם ישראל אבל הקדוש ברוך הוא לא נתן לו לעשות את זה כמו שדיברנו מקודם ברוך הוא תפס אותו כל הזמן אם זה עם הטס האור החיים הקדוש לומד שהקדוש ברוך הוא נתן לו ללכת כי הקדוש ברוך הוא רוצה להראות לו שליטה 100% שאתה יודע שאתה לא מתמודד עם מישהו ואתה אתה מתחמק אז יכול להיות שאתה חלשלוש דו דווקא לא מדבר על כוח פיזי אפילו בטלפון אפילו בוויכוח אתה הולך אחורה סימן שאין לך כוח אבל אם אתה בא אתה אומר תשמע אני מוכן להתמודד איתך בוא איפה שאתה רוצה אני בא אם זה כאילו כוחני ויכוח לא משנה סימן שאתה יש לך את זה אתה לא מפחד אתה לא חושש הקדוש ברוך הוא לא רצה שבלעם יגיד אה למה הוא לא נותן לי ללכת כי הוא חושש שאם אני אהיה במקום ההוא אני אוכל לפעול כמו שטיטטוס אמר מה טיטוס אמר תבוא אתה הכוח שלך בים אתה ים סוף זה סיסרה הכל אצלך ב במים בוא ליבשה ונראה הקדוש ברוך הוא נעלם ממנו משהו יש בך משהו שייך כוח לפני הקדוש ברוך הוא כלום הקדוש ברוך הוא שלח לו יתוש קטן שבע שנים גמרא בגיטין דפק לו את הראש בסוף גם מת עד היום טיטוס כל יום אומרת הגמרא לוקחים את הגוף שלו טוחנים אותו שורפים אותו, לוקחים את האפר, שמים את זה בפיזור בכל העולם ועוד פעם למחורת מרכיבים אותו מחדש. הרי יש רשעים. כמה אתה יכול לתת מכות לרשע? הרשע עשה כמה עשה עבלות, אתה רוצה להעניש אותו, כדור בראש, גמרת אותו, מה אתה יכול לעשות? כמה אתה יכול לצער אותו? גם מהצער, מהעינויים אפשר למות? אבל הקדוש ברוך הוא כתוב שהוא נותן כוח ביד הרשעים לסבול את העונש שהוא רוצה לתת להם. זה משהו שלא מובן. איוב שרצה לנסות אותו המלאך, השטן, השם אמר לו, תקשיב, אין בעיה אבל לא לגוע לו בנפש, אל תיגע לו בנשמה, שלא ימות. אומרים רבותינו, הנס של הניסיון של היצר הרע היה יותר קשה מהניסיון של איו. כי כמו שאתה אומר למישהו, תשבור את החבית, אבל שטיפת יין לא ילך לאיבוד. זה מה שהשם אומר לו. כאילו תעשה לו מה שאתה רוצה, אבל את הנשמה שלו תשמור. אז היה לו בעיה ל שטן בהתעסקות עם היה צריך את בלק שידרבן אותו קרה לו 10 לא קרה לו 10 בל ישראל רצו לעבור לו בסיפור ד שונא ה כל כך שונא הוא אמר לו קטנה או גדולה >> כאילו מה בדק עכשיו צריך אותו פה >> תראה אני אגיד לך משהו בלעם היה מיועצה פרעה הוא יודע מה כוחות של הקדוש ברוך הוא. החכמים שלהם נקרא לזה נביאים שלהם בדעת עם הכוחות של הקדוש ברוך הוא. מה יש לבלעם על שלא עשו לו כלום לבוא לפתוח חזית עם עם ישראל? אחד הדברים שאמר לו בלק אמר לו הסתלבט עליו. אמר לו הנה עם יצא ממצרים הנה חיסה את עין הארץ. אתה אמרת שהם לא יצאו מצרים בחיים. אתה עשית כישופים במצרים. והנה הם יצאו אתה אמרת את העצה כל הבן האלו הייור תשליחו רצית שהם יהיו קצת היא נכיסה את עין הארץ אומר לו אז מה אתה אתה לא שווה כלום אתה לא יכול לעשות שום דבר אם אתה כבר יכול זה רק אם אתה תהיה פה ותעשה כל מיני פה לכן הוא גם הביא אותו הרי מי שיכול לפעול יכול לפעול בכל מקום אבל פה הוא היה צריך לעשות עליהם עין הרע זה היה צריך אותו שיסתכל היה צריך אותו פה פיזית כי זה כאילו שיש לך שיחה חשובה אתה לא עושה אותה בטלפון בדרך כלל אם זה חשוב באמת באים בארבע עיניים זה כבר משהו רציני בלעם אין לו מה להתעבר על ריב לאו לא עשו לו כלום בלק היה לו סיפור כיוון שבלק הוא מלך מואב וכבשו את סיחון והוג מכיוון שכבשו את סיחון והוג לקחו משיחון את חשבון שחשבון זה עיר שהיא שייכת למי? למואהב פתאום בלק אומר תשמע מתחילים לנגוס לי במדינה שלי עכשיו אתם צריכים לדעת שמואב היו שמורים מעם ישראל כי הקדוש ברוך הוא אמר על תצר את מואב ואל תתגר בם אז הם היו אמורים להיות רגועים בגלל שעם ישראל כבשו את חשבון זה הביא להם לא להיות רגועים הם אמרו תשמע קורה פה משהו שאנחנו לא מבינים אז יש כמה הסברים על זה יש הסבר אחד שהם הבינו שמשה רבנו יודע מאיזה זה משפחות יצו הפרידות טובות רות המהביה ונעמה עמונית אז הוא הורג את כל המהבים חוץ מאת אותם משפחות של הפרידות ככה יש שם מסבירים לכן שהם ראו שהוא התחיל להרוג את חשבון אמרו יבוא גם אלינו יש עוד פירושים הרב בן איש חי כותב שבלק אמר לד בלעם אמר לקדוש ברוך הוא מי האנשים האלה איתך שואל אותו השם מה הוא אומר לו בלק בן ציפור מלך מואב שלח אליי בלק מלך מואב שלח אליי אומר למה הוא צריך להגיד לו בלק מלך מואב קודם כל הרבה שואלים שמה אתה צריך להגיד לשם מי זה מה הוא לא יודע תגיד לו אתה יודע כל הנסתרות >> זה שהוא עם הקדוש ברוך הוא ככה אנחנו מקבלים את זה >> לא זה אמרתי מקודם כבר אמרתי מתחיית השיעור שזה לעומת זה עשה אלוקים הקדוש ברוך הוא נתן כוחות גם אצל הנביא אצל הגויים שלא יגידו למה לא נתן להם כוחות כמו לעם ישראל ולכן אמרתי שהשם לקח את זה מהם כי הם השתמשו בזה לרעה. לכן הבאתי את ה-200 א000 שמתו. זה מה שדיברתי מקודם. בכל מקרה לא אני עדיין בתשובה להביא. פה כתוב שהוא אמר מלך מואב שלח אליי. למה מלך? כי הוא אומר לקדוש ברוך הוא תקשיב אני לא הייתי עושה את זה אבל כיוון שלב מלך ביד השם והמלך לא יכול להחליט כלום אז הנה מלך מואב שלח אליי. זה אומר שאתה הסכמת עם זה. לכן אני בא. זאת אומרת מה שאני בא להגיד בלאם מבחינתו לבוא עכשיו לפתוח חזית מול עם ישראל ועם כל טומאתו אבל הוא יודע גם את הכוח של הקדוש ברוך הוא תראה מה עבדי פרעה אמרו לו עד מתי זה לנו למוקש תשמע זה כל שמו עמים ארגזון ותחשוב שפה זה אחרי 40 שנה >> אמה ניסים אתה יודע נלחמו פה נלחמו שם הה להם מלחמה עם עמלק אין להם דברים בדרך הוא ראה נחשים שרפים הכל הוא ידע זה לא זה אנשים שהם א אתה יודע אנשים להבדיל אדם שהוא אדם שהוא אדם מתעסק בעסק מסוים הוא תמיד ידע חדשות על העסק הזה נכון אם זה בבגדים יהלומים אדם לא יודע מתעסק עם בתי משפט פשע אז הוא תמיד ידע תגיד לו שמות הוא יודע להגיד לך מה קרה איך קרה הוא חי את זה בלעם ידע את כל הדברים האלה הוא לא היה הוא היה גדול מאוד בצד השני היה שווה למשה רבנו בטומאה אבל שווה למשה רבנו זה משהו גדול מאוד כמה אנחנו מכירים כאלה שאמרו הוא יודע לכוון דעת העליון ויודע לכוון את השעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה. אז הוא לבוא ולפתוח חזית מול הקדוש ברוך הוא רוצה עובדה שהוא בא ועובדה שהוא רץ ועובדה שהוא הלך לפני שהשם שיהיה מדבר איתו ועובדה שהוא אמר אני מוכן למות העיקר לעשות העיקר שחררת אותי טיפה לצאת כן אבל לכתחילה לבוא בלי שום דחה ובלי כל מיני סיבות כמו שאמרתי מלך מואב זה כאילו סימן שאתה שולח או זה בלם אין לא מה להיכנס לדברים האלה סתם יכול להביא אותו למקומות לא טובים ובסוף זה הביא אותו למקומות לא טובים האורחים הקדוש לומד קום לך עם האנשים אומר מה זה לך זה לשון לך כמו שכתוב שלח לך להנעתך כאילו השם אומר לו כי מה כתוב בפסוק אני לא אומר לכם את זה מדויק אני צריך את זה יותר מדויק כתוב אם לקרוא לך באו האנשים קום לך איתם לומד האור החיים הקדוש אם מה זה אם מה השם מסתפק וכי יש ספקה קמה מיה הכל גלוי לפני הקדוש ברוך הוא מה זה אם לקרוא לך באו אנשים אומר אור החיים הקדוש אומר לו אם לקרוא לך באו אנשים לך צריך להיות ספק אתה השם מעורר את הספק בבלעם אומר לו אתה תסתפק תחשוב פעמיים אם שווה לך ללכת אם זה להנעתך אם לקרוא לך כמו שלח לך זה זה עליך אם זה להנעתך תלך אבל תדע לך שזה מסוכן אני אומר לך זה מסוכן אתה רוצה תלך יש לך בחירה ובאמת בלעם הלך והקדוש ברוך הוא כעס עליו ויחרף השם בבלעם זה פסוק אחר כך על זה שהבאתי לך רמז וניסיתי להזהיר אותך ולא הלכת. ואם אתם זוכרים שאמרתי מקודם בתחילת השיעור שבלעם היה צריך לקבל שכר על זה שהוא אמר מה שהשם יגיד לי זה מה שאני עושה תחקו. זה השכר שהוא קיבל שהשם נתן לו הערת. כך לומד אור החיים הקדוש. האם זה לעורר אותו עם? לא אני אם הקדוש ברוך הוא אין לו אם זה בשבילך. אז אתה רואה שבלם רצה את זה. ובאמת כמו שאתה אומר הוא לא צריך להתלק אבל הוא חיפש שבאמת שהיה עילה לעשות את זה מכל מיני סיבות. כמו שהזכרתי שלל של דברים. אז הוא באמת רץ על המציאה הזאת ולכן הקדוש ברוך הוא גם כעס עליו. אומר האור החיים הקדוש, עוד התבר כתוב לפי מה שהקדמנו כי רשע זה היו בו שני דברים רעים. האחד שהיה רוצה לקלל ישראל והיה צריך שיבוא מלאך לעקם פיו. אתה יודע יש בן איש חי שאומר שבלק ובלעם היו רבים ביניהם. מי יותר שונא את עם ישראל ומי יותר יכול להזיק להם? אני עוד פעם אני מחזק את השאלה שלך. >> למה הוא יותר חזק? הוא יותר חזק מבר. >> לא לא זה מה שהזכרנו מקודם. מבחינת כישוף הוא היה יותר חזק ממנו. רק לכוון את השעה לבלעם היה את המעלה זה מעלה גדולה שאתה צריך לפעמים משהו נקודתי אתה צריך מישהו נקודתי אפילו יש חכם גדול יודע הרבה דברים צריך מישהו ספציפי לנקודה הזאת ויש בן איש חי אפילו שאומר כתוב אמרתי כבדביתך והנה מנעך השם מכבוד הוא אומר שבלק היה חלק הרע של קין ובלעם היה חלק הרע של אבל ואבל זה משה זה לב ועשו שזה זה קשור לקין זה א כבד והוא מסביר בלק זה גימטריה של הסמ הסמ סמאל ל זה 131 בלק זה 132 עם הכל אותו דבר וגם הוא אומר ציפור גימטריה עשו ציפור זה 376 אותו דבר הוא אומר זה אותו שורש בלקס אז הוא אומר הם רצו לעשות החלפות זאת אומרת אני יש לי כבוד אתה יש לך לב נעזור אחד לשני וככה נהיה מושלמיםח בלהזיק לעם ישראל אז הוא אומר לו אמרתי כבד אחבדך אני אתן לך את הכבד בלק אומר לבלעם אומר והנה מנעך השם מכבוד כבוד גמטריה ללב הקדוש ברוך הוא לא נתן לך כבוד 32 יש בן אישחי יפה על זה ארוך על זה לא אמרתי לכם הכל מה שזכרתי אומר האור החיים הקדוש לא אני כל זה אמרתי כדי לחזק את מה שאתה אומר בלעם ודאי היה שונא והיה רוצה להזיק אבל לא סתם לפתוח חזית ואתה יודע גם לפתוח מלחמה צריך איזה עילה לבוא לבד ואתה יודע שכוח הטהרה והקדושה ודאי יותר חזק מכוח הטומ אז הוא חייב למצוא איזה סיבה שבא בלק ויש עוד דברים מסביב כמו שהזכרנו הוא קפץ על המציאה אתם רואים את זה ולכן השם גם כעס עליו לאחד הפירושים באור החיים הקדוש אומר האור החיים הקדוש עוד התבאר הכתוב לפי מה שהקדמנו כירשע זה היו בו שני דברים רעים האחד שהיה רוצה לקלל ישראל והיה צריך שיבוא מלאך להקם פיוק כאמור והשני שהברכה עצמה שהייתה יוצאה מפיו היה מכוון בלגנאי והיה צורך לרוח הקודש לפרשה לשבח כמו שכתבנו למעלה מקודם נגענו בזה קצת שצריך לפרש את המילים שלו ולפי שחשד בלק לבלעם שהוא חפץ לברך את ישראל בתחילת דבריו אמר לבלק שיקום על עומדו להתבונן משני פרטים כדי שלא יחשדנו וזה ראשונה כנגד מה שהיה אומר בברכתו דברים שאינם כל כך מפרשים לטובה והייתה רוח הקודש מפרשתם לברכה שלמה והוא אמר הוא שמע בתוספת ו לרמוז שמיעה אחרת. יש פה תוספת ו זה בא להוסיף. וכנגד מה שהיה רוצה לקלל והמלאך עוקם פיו. אמר האזינע עד פירוש שיתקרב ביותר עדיו וישכיל בעקימת שפתיו שמתעקמין ממבטה אשר יבטא בשפתיו ובזה העירו כי אנוס היה ולא יחשדו כי מברך אויביו. מה שאומר פה אור החיים הקדוש בעצם על השפתיים יכולים לראות מה אתה מדבר בלק ובלעם עומדים בשורה אחת מסתכלים לכיוון עם ישראל וישת אל המדבר פניו אל השיטים כל המקומות שהם הסתכלו כדי למצוא איזה נקודה טורפה כדי לקלל אז אתה לא רואה את הפה שלי שאתה עומד פה לידי עם הפנים גם כן כמוני אז היה צריך להגיד לו קום כי מלאך בלקי המלך הוא יושב אומר לו קום ותסתכל לי על הפה אתה חושד שאני אני בא לברך אותם. אני בשפתיים שלי מוציא קללות אבל אתה שומע ברכות כי הקדוש ברוך הוא מדבר זה לא אני. לכן קום בלק הוא שמה. הו של הוא שמה זה בא להגיד לא רק תשמע כי בשמיעה מה אתה שומע? אתה שומע שאני אומר דברים טובים אלא תתבונן. זה האזין העדי האזין להזין. איו חיים כותב פרשת הזין שיש שתי בחינות לאזנה. או קרוב מדי או רחוק מדי. כנראה פה זה קרוב מדי. האזין העדי תסתכל טוב טוב ותראה אל תחשוד אותי זה גם מחזק את מה שדיברנו מקודם שבלעם כוונתו הייתה רצונו וכל חזקו ומיו זה לעשות דבר רע לא לעשות דבר טוב אמרתי לכם בתכונת נפשו לא היה דבר טוב כל כולו היה ברוע האורח חיים הקדוש כותב גם בלמעלה אתמות נפשי מות ישרים אותי אחריתי כמוהו הוא אומר הוא רצה למות רק צדיק הוא לא רצה לחיות צדיק תמות נפשי מות ישרים לחיות הוא טי אחריתי בסוף כמוהו. אמרתי לכם הרשעים רוצים לתפוס את הסוף. דיברנו מקודם על השם נכון אמרתי לכם הקצוות אומר האור החיים הקדוש ולפי שעמד על מזגו והנה הוא רע בתכלית הרע ונמנע ממנו עשות יושר לזה שאל דבר שיכול להיות שבשעת דכדוכה של מוות יהיה ישר. אולי בסוף שהוא גוסס הוא יכול טיפה להתאשר אבל אין לו את הדבר הזה. בלעם היה כולו במקום לא טוב. הקדוש ברוך הוא, שהוא נמצא לצידנו כל הזמן, הפך לו את כל מה שחשב ויהפוך השם לך את הכללה לברכה, כי אהבך השם אלוקיך. אהבך ראשי תיבות כוללים בתורת אור חיים. ברוך אדוני לעולם אמן ואמן. רבי חנניה בן הקשה אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל. לפי כך ירא להם תורה ומצוות. >> שנאמר אדוני חפץ, נאמר צדקו, יגדיל תורה וידיר. เ



