The Torah Podcast

Cours de Torah — disponibles sur vos plateformes favorites

השכר של בלעם - אור החיים הקדוש פרשת בלק - הרב ברק בן ניסן שליט"א - בני ברק - תמוז תשפ"ו

השכר של בלעם - אור החיים הקדוש פרשת בלק - הרב ברק בן ניסן שליט"א - בני ברק - תמוז תשפ"ו

Rav Barack Ben Nissan ·

Paracha Etude de Torah
Vitesse :

ברוכים הבאים : למרכז העולמי להפצת תורת רבינו האור החיים הקדוש. למידע נוסף: 0525705704 לקבלת שיעורים באור החיים הקדוש הירשמו לערוץ : https://www.youtube.com/channel/UCI35TpeYsgfo7CxDq8mefUA והפעילו את הפעמון או בואצאפ : 0525705704

Transcription
Kind: captions Language: iw פרשת בלק זו אחת הפרשיות באור החיים הקדוש. טוב, לענייננו נחזור לעניין. >> ויר בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל האמורי. האור החיים הקדוש כבר שואל במקום הוא ראה ופסוק הבא ויגור מואב העם מפחד. מה מה הולך פה? וגם לא כתוב ויגור מדיין, רק ויגור מואב. בעצם המדיינים אמורים לפחד כי תיארו כתוב אמון ומואב תיארו בשיחון. כך אומרת הגמרא. אמר פפה אמון ומואב תיארו בשיחון. מה זה אומר? שהקדוש ברוך הוא אמר אל תצר את מואב ואל תתגר בז מואב היו בטוחים שאין הם יש להם אחריות, יש להם ביטוח שלא יקרה להם כלום. פתאום הם ראו שבאו עם ישראל וכבשו את חשבון עיר שקראו לו חשבון מסיכון כי הם הרגו את סיכון אז לקחו את חשבון אז הם אמרו איך זה יכול להיות הרי כתוב שהקדוש ברוך הוא אמר להם לא לפגוע בנו וחשבון זה עיר שלנו והם לא ידעו מה שהגמרא אומרת שהמון ומואב תיארו בשיחון כלומר ברגע שעוג שסיחון כבש את חשבון ממואב שאנחנו לוקחים את זה מסיחון אנחנו לא נוגעים במואב אנחנו אנחנו לוקחים את זה מסיחון זה נקרא עמוד ומואב תיארו בשיחון כאילו השם שלהם כבר הוחלף וזה נמצא בבעלות אחרת ואפשר לקחת את זה מהם הרב חידה כותב פירוש מאוד מעניין הוא כותב כתוב ויה גור מואב מפני העם מאוד כי רב הוא אומר מה זה מאוד כי רבו אז הוא אומר שתי פירושים פירוש אחד שלו הם ידו שהמון ומואב אסור לגוע בהם כי יש שתי פרידות טובות שעתידים לצאת משמה פרות המואביה ונעמה אמונית. פתאום הם ראו, תשמע, בכל זאת משה רבנו הוא נלחם עם סיחון והוא לוקח את חשבון ובחשבון גרו עדיין משפחות מואביות. כלומר שהוא הרג משפחות מואביות. אז איך הוא עשה את זה? אז הם אמרו תשמע אתם זוכרים את הסיפור עם המצרי? ויפיף אן כובחוב ויר כי אין איש. משה רבנו הוא יכול לראות עד סוף הדורות מה יצא מכל בן אדם ובן אדם. אז משה רבנו מסתכל בכל משפחה ומשפחה מה יצא ממנה. אז הוא הורג את כל המים והמונים שהם לא יצמם המשפחות. לכן ויגור מואב מפני העם מאוד כי רב הוא משה רבנו רב הוא אדם גדול נמצא אצלהם אז הם מבינים זה ככה זה אפילו שכאילו יש לנו אחריות אבל אחריות רק למשפחות שמהם יצא א רות ונעמה אמונית לכן הם פחדו אור החיים הקדוש אבל לומד באופן פשטני שכשהמלך הוא מפחד אז גם כולם מפחדים אומר ויר בלק בן ציפור ברגע שבלק הוא ראה את כל אשר עשה ישראל האמורי פירושו שהוא ראה פחד כי אם ניצחו את ציחון ועוק שהם היו המלכים הכי קשים, רש"י, אני חושב בתחילת הפרשה כותב מה הוא ראה? רש"י אומר הר שניצחו לציחון ועוד הם היו שתי מלכים כאילו השומרי הסף של אה של אה של הגויים באותו תקופה ופתאום אומרים שמשה רבנו ניצח אותם אז הם פחדו אמר אלו שני מלכים שהיינו בטוחים עליהם לא עמדו בפניהם אנו על אחת קמה וכמה לפי כך ויה גורמואב פירושו של דבר ברגע שבלק מפחד אז גם כן העם שלו מפחד והעם של בלק זה מדיין כי הוא בא ממדיין למה הם לקחו מדיין. כיוון שהם רצו לקחת מישהו שיהיה לו את ה שאדם גודל באיזה מקום, יש סלנג של שכונה, תכונות, התנהגות א איך אומרים מנטליות. לכן הרב חוץ של חסד כותב, רבי יה קה מזמיר כותב כתוב ויאמר זקני מואב ויאמר מואב אל זקני מדיין. אומר מה זה ויאמר מואב אל זקני מניין או ויאמר מואב אל מדיין או ויאמר זקני מואב אל זקני מניין עזבו את הויאמר כי נגיד אחד דיבר במקום כולם אז נגיד אחד לשון יחיד או אמרו אמירה אחת אז לשון יחיד אבל למה ויאמר מואבל זקני מניין הוא אומר הם מה מחפשים לדעת מה הראש של משה רבנו מי מכיר את הראש של משה רבנו הצעירים או הזקנים >> הזקנים אז ויאמר מואב אל זקני מדיין הם רוצים את הזקנים של מדיין שהם יגידו מה הלך רוח של ה של האדם הזה כדי שהם שם ידעו איך להתמודד מול משה רבנו. הרב חידה כותב שכיוון ש בלק הוא היה מלך מואב אבל הוא היה מדייני. הרי למה הם לקחו אותו כמו שהזכרתי קודם? רבותינו אמרו למשל שתי כלבים. זה לא אמרתי שרבים בא זאב אומרים בוא נהיה חברים כדי להתגבר על הזהב אחר כך נמשיך את המריבות שלנו. הכתוב המקט מדיין בשדה מואב. מדיין ומואב תמיד היה ביניהם בלאגן כל הזמן. פתאום אמרו בוא נמליך מלך ממדיין עלינו. כדי שנהיה ביחד ונוכל להילחם עם ישראל. אז למה לקחו דווקא ממדיין את המלך? למה לא לקחו מלך מואבי א מלך א מואבי על מדיין? הרי שתיהם בבעיה כביכול. אז הוא אומר, הם רצו מישהו שהוא ממדיין שהוא מכיר את משה רבנו. מה קרה? פתאום העם התחיל לפחד מהמהלך הזה. למה? והיה גור מואב מפני העם כי רב הוא. מה הם אמרו? רב זה גדול, זה המלך. הם אמרו כמו שיעמון ומואב תיארו בשון אז עכשיו הכל כל הממלכה נקראת על שם המלך ואם המלך הוא מדייני ולא מואבי אז יצא מצב שהמלך מתאר לנו את המדינה והמדינה על שמו של המלך אז גם עכשיו יכולים לנצח אותנו לכן ויר בלק הוא לא מפחד אבל מי ויאגור ויגור מואב כי מואב מפחד בזה שהוא מלך עליהם זה יכול להביא אותם למצב אבל האור החיים הקדוש לומד כמו שאמרתי מקודם ויר בלק אני לא יודע אם אפשר להכניס בו את זה אמרתי את זה בשיעור ביום ראשון אולי זה כן אפשר להכרנס בו ויר לשון ראייה אבל אפשר אולי זה גם לשון יראה אפשר להכניס את המשמעות הזאתי כי בסוף שאדם רואה משהו אם הדבר הזה מפחיד אז הוא באמת יכול לפחד מזה וזה מה שהפסוק אומר את כל אשר עשה ישראל לאמורי ואז ויגרמו מפניה ואז הוא שולח אנשים לבלעם למה הוא צריך את בלעם כשבאים להילחם עם עם ישראל שבאים להילחם עם אומה צריך להילחם עם האומה בכלים שיש לאומה לפחות חות בכלים שיש להומן אני לא מדבר אם יש לך כלים יותר טובים זה עוד יותר טוב אבל אתה לא יכול לבוא לאנשים שנלחמים איתך עם מטוסים לבוא עם אקדחים משחק ילדים כשעם ישראל הכוח שלהם בפה מבין בלק שהוא לא יכול להתמודד איתם בשום כלי מלחמה אחר זה גם אור החיים הקדוש כותב הוא לא יכל לזכור חלות וכאלה דברים יש כאלה מדינות זוכרים חיל מסוים והוא בא עוזר להם אבל פה זה לא עזרה כזאתי פה צריך מישהו עם כוח של פה לכן הוא היה חייב בדף דווקא את בלאעם כי בלעם הכוח שלו היה בפה. הקדוש ברוך הוא נתן כוחות לאומות העולם. בפרט בלעם שאנחנו יודעים שהיה מעלתו גדולה שווה למשה רבנו בטומאה שווה למשה רבנו שמתי שהוא רוצה את השם הוא יכול לדבר עם השם. זה גם כתוב בספרי רבותינו. אבל הקדוש ברוך הוא לקח את זה מהם בסוף. רבותינו מסבירים עם ישראל כשיש להם תכונה טובה ביד כמו נבואה שזה תכונה טובה זה איזה מעלה טובה יותר נכון זה לטובה. יונה הנביא הקדוש ברוך הוא שלח אותו לננוה עיר גדולה לאלוקים עושים עבירות עיר בכלל לא יהודים שמה אבל לעזור לאנשים תמיד אנחנו במקום לעזור אבל אצל הגויים שלקחו את בלאם הם לקחו את בלאעם הכוח של בלאם משתמש בו לרעה אחד הדברים שדיברתי בשיעורים קודם קודם צחקתי שאמרתי לכם שנדבר על רש"י אפילו כאילו שנביא רש"י שקצת לא כל כך מכירים חושבים שבלם הוא לא עשה כלום לעם ישראל כי בסוף הוא לא הצליח ושהוא רצה להוציא קללות יצא לו ברכות וסתבך לו הסיפור ובאמת יש ככה לימודים בהמשך הפסוקים בארוחיים הקדוש אבל מי שמסתכל בירושלמי ורשי מביא את זה בפרשת בלק בסוף פרשת בלק מתו מעם ישראל כמעט 200,000 איש כמה עם ישראל היו במדבר גברים אתם זוכרים >> 600,000 200 א000 כמה זה >> שליש זה בגלל בלילם >> הוא לא היה כזה זה הוא לא כזה בא בשקט והלך בשקט בכלל לא אני קורא לכם שנייה את רש"י >> אני קורא לכם את רש"י רש"י כותב מפורש בסוף הפרשה אני קורא לכם בפנים אומר רש"י ויאמר משה אל שפ אל שופטי ישראל הרגו איש אנש נצמדים לבעל פאור מה אומר רש"י כל אחד ואחד מדייני ישראל היה הורג שניים ורשי אומר ודייני ישראל כמה היו שבעה ריבו הוא 8000 70,000 78,000 78,000 * 2 כמה זה? 156 >> ועוד 24,000 >> 180,000 זה כמעט 200,000 ישנם כאלה שטוענים שהיו יותר דיינים נראה לי ש ריבו ו800 זאת אומרת 88,000 לא 78,000 יש פה קצת דיבורים אבל זה לא משנה >> זה אומר שזה כמעט 200,000 190 ומשהו א000 נרגו זה זה המון והאוחים הקדוש עוד מעט נוגע בזה קצת בגלל זה אני גם אומר את זה אז בלם לא כזה הלך ובא בלי לעשות כלום. הוא רצה לכוון את השער. בזה כוחו היה גדול. בלק היה מכשף יותר גדול מבילם. הורחים הקדוש כותב את זה פה בכמה מקומות ועוד מפרשים כותבים. לכן אמרתי מה הוא היה צריך את בלעם? רק את הפה שלו הוא צריך. כי בלאעם יודע דעת עליון. יודע לכוון את השעה שהקדוש ברוך הוא כועס ב תראה שיש לך מלחמה עם מישהו ויש לו הרבה דברים או כלים פה שם. ובסוף אתה צריך רק את האחד שיודע בדיוק לתת לו את הנקודה בתוך הראש חבל לריב את כל ה ולהביא לעשות בלאגן אם אתה אחד יכול לפתוח את כל הבעיה בלעם מהבחינה הזאתי בפה שלו יכל לפתור את כל הבעיה הגמרא אומרת במסכת ברכות מה היה אומר קלם מילה אחת תוספות אומר יכול להיות היה ממשיך יכול להיות זה תוספות אומר הוא היה מתחיל לקלל אז היה ממשיך גם היה קורה משהו אבל עצם זה שבלעם יש לו כוח בפה זה הכוח שבלק היה צריך מול עם ישראל. הרב בן איש חי כותב, הסתרה אחרה תמיד הכוח שלה בקצוות תמיד היא בסוף. יש על זה הרבה ב תראו את בלעם מה רצה מות נפשי מות ישר מותאים מה הריתי הסוף תמיד הסוף. הוא גם מביא שאני לא יודע אם בכל הכתבים זה ככה, אבל לפחות בכתב אנגלית כותבים שמאל לימין, אומר כאילו מתחילים מהסוף שלנו, אנחנו מתחילים מימין לשמאל, הם מהסוף לימין, הם תמיד בסוף ותמיד בקצוות יש בקצוות איזה כוח, הכל הולך אחר החיתום, יש משהו בזה, אבל הוא טוען ככה הכוח שלהם בלק אמר לביאם, אל נתימנע מהלוך אליי. מה זה מהלוך אליי? יש כוח באותיות. אני דיברתי אתמול גם על האותיות קצת. דיברתי איתכם פה בשיעור שבוע שעבר שהיה בבית של ישראל. גם דיברתי לכם על האותיות. אני מלאה הלכתי ורקה משיבני השם. יש כוח מאוד גדול בשמות של דברים לפעול דברים. שם של בן אדם זה לא משחק. וגם שמות שאדם הראשון נתן וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו. יש חלק של חיוניות של חיות באותו דבר לפי השם של אותו דבר. בלק האותיות שלו הם הסופי אותיות של אבותינו הקדושים אבל היה חסר לו את השם של אברהם אז הוא אומר לבלעם תעשה לי טובה על נתמנע מלוך אליי את המ שלך תוליך אליי כי בלק האות ב זה הסוף של השם של מי >> יעקב האות ל זה הסוף של השם ישראל האות ק זה האות של השם יצחק נשאר לו רק אברהם אז הוא אומר לו תביא לי את האות מ שלך עם האות מ שלך כבר אני להסתדר איתם אבל הקדוש ברוך הוא מנה אותו מזה הקדוש ברוך הוא אמר לו אתה שאתה הולך איתם זה בפעם השנייה אגב זה הרוחם שנלמד עכשיו בפעם הראשונה שלח לו בלק שרים הוא שלח לו שרים פשוטים שלח לו לא יודע שר האנרגיה לא יודע איזה שר שלח לו >> שלח לו שר ללא תיק הוא אמר לו זה לא מתאים לי ללכת הוא אמר איך בפסוק הוא אמר לו שהקדוש ברוך הוא לא נותן להם כי מאין השם נתיתי להלוך עמכם הוא לא אומר מאין השם נתיתי להלוך להלוך עמכם אתם לא ברמה שלי ויקומו שרי מואב ויבואו אל בלק וי ואמרו מאין בלעם לא חימנו מה עשה בלק ויוסף עוד בלק שלא חסרים רבים ונכבדים מאלה רבותינו דרשו שגם אור החיים הקדוש ככה לומד הוא שלח את הראשונים עם עם החדשים למה הוא רוצה שגם הדרך תלך מהר הרי שאתה פעם ראשונה הולך לדרך דרך אתה צריך לחפש עכשיו הוא רוצה עכשיו שהכל יהיה זריז אז כבר אלה שעשו את הדרך הזאתי יותר קל לו לשלוח איתם עכשיו את השרים היותר גבוהים בממלכה שלו בבוקר הקדוש ברוך הוא אומר לו ויבוא אלוקים אלוהים אל בלעם בלילה ויאמר לו אם לכלך באו האנשים קום לך איתם ואח את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה והארוח החיים הקדוש באמת פה זה הרוחים הקדוש שאנחנו נלמד אותו עכשיו הוא שואל א' למה הקדוש ברוך אומר אם בלשון ספק הקדוש ברוך הוא לא נעלם ממנו כלום ודבר שני למה הקדוש ברוך הוא נותן לו יד ללכת פוס אותו קצר שישאר במקום שלו ודבר שלישי הוא שואל הקדוש אני צריך לקרוא את המילים של אורחיים כי זה מעניין הוא אומר הקדוש ברוך הוא בהתחלה אמר אל תלך אחר כך הקדוש ברוך הוא אומר כן תלך אומר הקדוש ברוך הוא מעיקר המיקסובה ולבסוף מיקסובה אפילו מילים אני מפחד להגיד אבל אני קורא לכם את זה בפנים אז אנחנו נקרא פסוק אה יט כעתה שבונ וזה גם אתם הלילה ועם מה יוסף אדוני דבר עמי זה אומר בלעם לחבר'ה של בלק השניים שבאו כבר זה הנגלה השנייה שבאו ויבוא אלוהים אל בלעם לילה ויאמר לו אם לקרוא לך באו האנשים קום לחיתם ואח את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה האור חיים הקדוש כותב פה בפסוק יט ואתה שבונה זה לשון בקשה ואתה זה עכשיו למה הרי כתוב במדרש שזקני מדיין הלכו אחורה הם באו עם זקני מואב ברגע שזקני מואב קלטו אמר להם להישאר הלילה זקני מדיין אמרו תשמע הוא סתם מדבר דיבור הם הלכו אז הוא פחד שאלה גם ילכו אז הוא אמר להם ואתה שבונה אומר האור החיים הקדוש צריך לדעת למה אמר דבריו בלשון ספק הממנו יפלא כל דבר עוד למה הסכים השם על יד הרשע ללכת לקלל עוניהם של ישראל זה בלשון סגין האור עוד צריך לדעת למה חזר בו השם מדעת הראשונה ראשונה שעיקב על ידו בהתחלה הקדוש ברוך הוא אמר לו לא ללכת איתם זה מה שהוא אמר להם אין השם לתילה לו חמכם מתחילה מה שבא ולבסוף מה שבר ונראה כי במה שלפנינו היו לפני השם שני דרכים זה גם אני לא יודע איך לקרוא את המילים האלה זה זה זה >> לא מה זה ונראה כי במשך לפני היה לפני השם שני דרכי הקדוש ברוך הוא אין אין סוף אין כלום אין לנו השגה בכלל אבל אני קורא לשון של הור החיים הקדוש ובכל אחד מהם יש בו מחוש בלתי אגון בכל אחד מהדרכים יש איזה חשש שמשהו לא בסדר יכול להיות מובן מהדבר האחד אם יסכים השם על הליכתו של בלעם עם שרי בלק יחשבו העמים ההם שרשותו ביד עצמו ולא ידעו ששלשל את הכלב ביד בעליו אור חיים קורא לו פה פעם פי חזיר קורא לו כמה דברים כן תכף נתקל בזה גם ששלשל את הכלב ביד בעליו ואינו יכול לעשות ככל אשר יחפוץ זה על בלעם הולך שהוא לא יכול לעשות מה שהוא רוצה והשם רצה שיוודע לעיני העמים שאין בלעם ברשות עצמו להרע למי שאין השם חפץ ברעתו ואם לא יניחו ללכת יכנס במחוש אחר כי יאמר בלעם שהוא יראה ממנו חס ושלום לשולכו ולזה מונעו מלכת יש אור החיים הקדוש בפרשת ויצא כתוב שם שיעקב אבינו הקדוש ברוך הוא עשה לו קפיצת הדרך בתחילת הפרשה בסוף הפרשה יעקב אבינו מטופל בילדים ארבע נשים 25 ילדים נכון עם כל שבט נולדה תהומה בנימין בדרך נולד זה שתי תהומות דינה שמה נמצאת עבדים שפחות בקיצור צאון מלא מלא איתו יש הקדוש ברוך הוא לא עושה לו קפיצת הדרך שואל הורחיים הקדוש מתי אדם צריך קפיצת הדרך מתי שהוא רווק נוסע עם טרולי או אדם שהוא נוסע עם חבילה של ילדים מתי אדם רוצה שיסדרו לו מקום טוב בטיסה צון שהוא לבד או שהוא עם גדוד שהוא עם גדוד הוא צריך ש תשמע צריך משקל עניינים עובר לא עובר אבל אדם לבד אומר אני מסתדר נכון תמיד אנשים בדרך כלל צעירים אומר לך אני מסתדר הכל טוב אני אני אל תדאג לי נכון או לא נכון אז אומר האור החיים הקדוש למה הקדוש ברוך הוא לא עשה לו קפיצת הדרך כותב פה אור החיים הקדוש שתי תירוצים אני קורא לכם רק את השאלה אני אוהב לקרור את הלשון של אור החיים בפנים יש לחקור למה למה נשתנה יעקב בהליכה זו שלא קפצה לו הארץ כמשפט לאוהבי שמו ומצינו שאפילו לאליעזר עבד אביו קפצה לו הארץ אליעזר לא הלך לבד הלך עם אנשים כתוב ואנשים אשר אמו נכון הוא הכניס אותם הביתה 10עשרה גמלים מגמלי אדוניו ורבותינו אומרים לקחת מובחרים חלקם אומרים הוא לקח מלא רק אומרים לך 10ה זה מספר שנתנו אבל הוא לקח איתו יותר ולא עשו קפיצת הדרך אז למה לי יעקב עם כל הגדוד שלו השבטים ונשותיו לא עשו לו קפיצת הדרך ומן הנכון אליו יעות עשות נס להצילו מהרות דפא משיגו לבן אומר האור החיים הקדוש ואולי כי הגיד לו האדון ברוך הוא בזה שאין צריך לברוח כי הגם שהדביקו לבן היוכל לדבר דבר אליו אפילו דיבור וזולת זה היה מראה חס ושלום כי לא יכול לצילו מיד לבן אם הקדוש ברוך הוא יעשה לו קפיצת הדרך כאילו הוא יכול להיראות להישמע הקדוש ברוך הוא לא יכול לתת להתמודד מול לבן אצל יעקב לא זה לא עובן הקדוש ברוך הוא אומר לו תקשיב אני לא זוכר בקבצת הדרך אני דואג שלבן יגיע ואני רוצה לראות אם לבן יכול לעשות לך משהו הקדוש ברוך הוא בא אליו בחלום אמר לו לבן בבוקר ליעקב יש לאל ידי לעשותך ככה וככה ואלוקי אביכם אמש אמר אלי אישה אומר לך מדבר עם יעקב מטוב דרה וגדול הנס הזה זה קשור לאורחיים הידוע שלהציל את את האדם מיד הבחירי שהגם שהוא בעל בחירה ימנה מעשות בחירתו ביעקב כאילו פה הקדוש ברוך הוא התערב לו בבחירה הרי ללבן יש בחירה הקדוש ברוך הוא אומר ליעקב תעיך אני שומר אותך גם אני מביא אותו לפה כאילו הוא לא יכול להגיד אילו הייתי נפגש עם יעקב הייתי יכול לעשות לו הנה בוא תפגוש אותו וגם שאתה יכול כי יש לך בחירה אני נועל לך את הבחירה שזה דברים נדירים שבנביא יש איזה סיפור אחד כזה שהקדוש ברוך הוא אין הקדוש ברוך הוא לא נועל למישהו את ה את הבחירה של האדם. תירוץ שני כותב האור החיים הקדוש, זה עוד דבר שהקדוש ברוך הוא רצה שרחל תיקבר בדרך. והקדוש ברוך הוא שהוא עושה קפיצת הדרך הוא לא עושה חצי עבודה. אז קפיצת הדרך צריכה להיות מבית לבן לבית יצחק. מאיפה שיצא. אם צריך באמצע תחנה אז הקדוש ברוך הוא לא יביא את הבן אדם חצי דרך ואחר כך יתן לו ללכת לבד. כאילו עושים את הנס, עושים אותו עד הסוף. הקדוש ברוך הוא השאיר את זה ככה שיעברו בגלויות בעניין של רחל ויתפעלו על כבר כך כותב גם מזה נמשך קבורת רחל במקום ההוא כדי שיהיה לטובה כותב שגם נסברו כמה סיבובי קריטת ברית עמו לב לזיק באמצעות דבר נגב עליו ישראל מ שופטים כותב עוד דבר שבאותו זמן בזמן קושן רשתיים שיש אומרים שזה היה גלגול של בלעם ככה יש אומרים אז אה הסיטואציה שקראה שקרתה שלבן בא ולבן לא יכל לעשות כלום אז גם אחר כך במשך הדורות שקושן רשעתיים בא הוא גם לא יכל לעשות באותו מצב שום דבר בעצם נחזור לשאלה של הרוח החיים הקדוש להסבר של הרוחים הקדוש הוא טוען שאם הקדוש ברוך הוא היה נותן לו לא מסכים לו ללכת אז הוא יכול להגיד אילא הייתי הולך הקדוש ברוך הוא יודע שאם אני אגיע למקום ההוא עכשיו תגידו לי למה במקום ההוא ולא פה יכול להיות הרי כתוב ויש את אל המדבר פניו הוא הלך למקומות של הסתרה רעה יכול להיות שהוא אומר תשמע איך טיטוס אמר טיטוס גם אמר אמר אתה הגבורה שלך חס ושלום אמר לקדוש ברוך הוא אתה הגבורה שלך בים נכון קראת ים סוף ססרה בוא בוא ליבשה בחור אמר לו בוא ליבשה נתן לו גמרא בגיטין נכון נתן לו יתוש אחד שבע שנים שיגע אותו אז כנראה גם בלעם בסגנון הזה כאילו אם אני אהיה שמה שמה אני אוכל לפעול באמת רואים שבלק קרה לו הרי מי שהכוח שלו בפה לכאורה יכול לפעול גם לי מכל מקום שהוא נמצא למה צריך ללכת למקום כדי לראות האורחים הקדוש גם כותב כן יש בזה גם משהו הרוחים הקדוש כותב גם בהתחלה שגם כאילו היה מצחק עליו אומר לו אתה היית מיועצה פרעה ואתה עשית איזה כישוף במצרים ואמרת שאף אחד לא יצא מפה לעולם אז הוא אומר לו הנה עם יצא ממצרים דבר שני אומר לו אתה הבאת את הרעיון כל הבן הילוד היורת השליחו זאת אומרת אתה רצית שהם יהיו עם קצת >> ואומר לו אין נכיסה את עין הארץ וכולי וכולי אומר האור החיים הקדוש אשר על כן נתחכם השם וסילק שני המחושים בדרך נכון תחקם השם >> כן הוא כותב את זה הרבה פעמים כן זה לשון של אורחיים בתחילה אמר אליו לא תלך שבזה ראמים כי אין הכלב רע ברשות עצמו האורחים למעלה לא כתב עליו כלב רע כותב עליו כלב רע גם נתחכם השם בזה זה תראו מה זה מידה כנגד מידה וכשאדם עושה פעולה אפילו קטנה כמה הקדוש ברוך הוא משלם לו שכר טוב על זה גם פה אומר כל >> אמרתי על פה כותב הכרב הרע >> אומר האור החיים הקדוש גם נתחכם השם בזה לשלם לו שכרו שיקדים לומר לשלוחי בלק כי אינו ברשות עצמו בנגלה הראשונה שבאו אליו הוא אמר והשיבותי איתכם דבר כאשר ידבר השם אליי נכון זהגם בפ בפעם השנייה הוא אמר אשר יוסף מה יוסף השם מדבר עמים אומר האור החיים הקדוש ומה שכר נתן לו שידע השם את אשר תקרנה אותו בהליכה זו שמלבד שלא תהיה לו תועלת דכתיב ואמרתי כבד אחבך והנה מנעך השם מכבוד מלבד זה עוד לא שתסובבהו הליכה זו לנפול בחרב דכתיב ואת בלעם הרגו בחרב בעצם שהקדוש ברוך הוא אומר לו לך קום לך איתם אורחיים הקדוש לומד פה שהמילה לך זה כמו שלח לך אצל משה רבנו שלח לך להנעתך אם אתה רוצה תעשה אני לא בסיפור אני לא רוצה שזה יקרה ככה הקדוש ברוך הוא כאילו רומז לו אתה רוצה ללכת קום לך איתה אני לא רוצה שתלך למה כי באמת יקרה מה שיקרה ובאמת קרה מה שהקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא יודע הכל צופע דורות מראש הוא צריך רק לשמור אותו מהמצב הזה בסוף הרגו אותו בחרב בסוף הוא יצא בכישלון אומר האורח חיים הקדוש דכתיב את בלאם הרגו בחרב כשהלך לקבל דבר שכרו על עצתו שנתן להם בהליכתו לזה מנעו השם מרדת שחת בשכר דבריו ואמר לו לא תלך למים כי אין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריאה וזה נוסף על גדר הכבוד שעשה לו בהדרגת השרים כמו שכתבנו למעלה שהקדוש ברוך הוא גם אמר לו כיבדו השם שלא ילך עם השרים האלה אלא ילך עם שרים רבים ונכבדים מאלה שתי דברים השם עשה לו כיבודים כדי לשמור אותו רק על זה שהוא אמר אני צריך לשמוע מה קודם כל מה הקדוש ברוך הוא יגיד לי יש בן יסעי ארוך פה לא באמת זה ארוך אזה אני לא צר הרב יצחק רבי יעקב בו חצרה הרבה מעריך בזה בספרים שלו בלעם שורש הנשמה שלו הייתה בהבל משה רבנו שורש הנשמה שלו הייתה בהבל זה למדנו כמה פעמים בשיעורים בכמה פסוקים שונים בלק שורש הנשמה שלו הייתה ביקין והוא מסביר פה שכבד זה יותר התכונה של עשו, שזה קשור לקין, שגם קין זה חלק מעשו. הרב חידה כותב, בלק בן ציפור בלק גימטריה 132, השם של הסתרה אחראה יש סמ ויש לי. הסמ המלא שלו זה סמאל ל זה גימטריה 131 אם הכולל 132 זה גימטריה בלק. בלק זה 132 וציפור זה גימטריה עשו. זה גימטריה 376. זה מסתדר טוב עם מה שאומר לכם עכשיו זה אותו חלק קין עשו בלק אותו סיפור ושמה הכבד הוא אדום נכון הכבד הוא אדום אומר לכן כתוב כי כבד אחבדך מאוד אומר הם רצו לעשות החלפה הוא יתן לו את הכבד שלו והוא יתן לו את הלב שלו כי בחינת א א יעקב אבינו זה לב לכן הוא אמר לו אני חשבתי כבדך ביתך והנה מנעך השם מכבוד כבוד גימטריה לב גימטריה 32 הוא עושה פה חשבון ארוך. רבי יעקב עושה ממש חשבון ארוך גם בשמות וגימטריות. טוב, תראו בפנים. זה מה שכותב פה אור החיים הקדוש בעצם אומר הקדוש ברוך הוא רצה לשמור אותו בגלל שהיה לו איזה דבר טוב שהוא נתן קדימה ואמר אני לא ברשות עצמי. מה שהקדוש ברוך הוא יגיד לי תחכו. הוא יכל להגיד להם בסדר חכו לבוקר בלי להגיד להם אני הולך לדבר עם הקדוש ברוך הוא מה אני הולך לעשות. הקדוש ברוך הוא שמר לו את זה גם ניסה לעצור אותו מלהיכנס לבעיות וגם לפחות גם בקטע הראשוני לא נתן לו ללכת עם אנשים שהם פשוטים לרמה של ה שהקדוש ברוך הוא נתן לו כאילו חשיבות יתרה ובשליחות צנייה ששלח בלק הרי זה הייתה השאלה של האור החיים הקדוש בהתחלה למה השם אמר לא תלך פה השם אומר לו קום לך איתם מעניין גם ששמה כתוב כי מאין השם לתיתי להלוך עמכם. אני אמרתי לכם פעם שכתוב שיש הבדל בין עמכם לבין איתכם, בין עמו לבין איתו. פה כתוב לתיתי להלוך עמכם ופה כתוב קום לך איתם לא לך עמם או לך עמהם. תכף נגיע לזה בהמשך כתוב ושנערב עמו. היה צריך להיות כתוב ושנה נערב >> איתו כי מצפלים לו. אבל שנגיע לשמה אני גם אדבר איתכם על שתי הדברים האלה. אומר האור החיים הקדוש בלי נדר ובשליחות שנייה ששלח בלק בנו לתיקון מחוס השני. מה היה החשש השני שהורחים הקדוש כתב למעלה? שאם לא יניחו ללכת אז יהיה איזה חשש שכביכול בלעם יגיד השם יראה חס ושלום להגיד דבר כזה לשלוח אותו לשמה ולכן הוא מונע אותו מללכת שיאמרו שאין השם יכול חס ושלום למנועו מערה לישראל בהליכתו ותיכנס טעות זה בלב בלאם ויחשוב מחשבות כי לא ישלוט השם בו שם לכן מקודם אמרתי מה שאמרתי שהוא חשב ששם יהיה לו את הכוח כמו טיטוס שחשב במקום מסוים יהיה את הכוח למונעו מעשות חפצו כי כבר נבחן כי הוא עביד של מי רגליים ראיתם? אמרתי לכם האורחי מכנה אותו בכמה כינויים פעם כותב עליו חזיר פעם כותב עליו א כלם לזה אמר אליו קום לך איתם ובכל המקום ידיים מושלת עליך אולי צריך להיות כתוב ובכל מקום לא יודע בכל המקום גם טוב ולא אמר לו בהחלט קומלך אלא בדרך זה אם לקרוא לך כי ככה התחיל הפסוק פירוש אור החיים לומד פה כאילו הספק הוא לא אצל השם אצל השם אין ספק בכלל הקדוש ברוך הוא רוצה לעורך ספק אצל בלעם הוא רוצה שבלעם יתעורר להסתפק אם ללכת או לא ללכת כדי שבלעם יהיה לו איזה ברקס קטן ולא ילך למהלך שהוא רוצה ללכת כי יצא מזה דבר לא טוב בשבילו דיברתי איתכם פה בכמה שיעורים בכמה מקומות אדם צריך לשבור את הפה שלו אומר בלק לך אראה לי את העם הזה הוא בעצם מקלל את עצמו הוא היה צריך להגיד לך אראה את העם הזה הוא אמר לך אראה לי בסוף גם הוא נתקל בזה שביתו מתה. ככה רוחים כותב בתירת הפרשה באחד הפסוקים בלך לי. הוא אומר הוא קילל את עצמו. ראיתי בספר של מרן החידה הוא כותב יש גמרא גם בסותה יש את זה יש אתם גמרא בהוריות כתוב שלעולם אדם יעשה מצווה לשמע מצווה שלא לשמע. שהרי בלק הקריב 42 קורבנות נכון? הוא שלח אותו לכמה מקומות. כל פעם עשה שבעה מזבחות. הוא רצה להראות שהוא יותר מאבותינו. ככה הורחים הקדוש אומר בהמשך הפרשה והוא היה לי יותר קל לחפש והוא אמר איפה הייתי איתכם שנייה כי באתי לחפש את הזה אני לא >> הגמרא >> הגמרא אומרת שמה שהרי בלק שהקריב 42 קורבנות שלא לשמע זכה ויצתה ממנו רות שרות יצא ממנה דוד המלך שריבאו להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות אז הרב חידה כותב בשם שם הקדמונים תראה כמה בלק היה רשע הוא אומר לך אר לי את העם הזה הוא אומר לו תקלל אותי שלא יהיה לי ילדים כדי שלא יצא ממני דוד המלך שיבוא אחר כך ויזיק למוע ככה הוא מבאר את זה הוא אומר וזה מה שעונה בלאעם בלעם אומר לו לא אוכל לעבור פי השם לעשות קטנה או גדולה אתה חושב שלקלל אותך זה קטנה ואת העם זה גדולה אני לא יכול לעשות לא קטנה ולא גדוה שתיהם זה בידיים של הקדוש ברוך הוא ככה הוא כותב אבל אור החיים לומד לך הר שאמרתי לכם אני רק רוצה לראות את זה בפנים הוא אומר לך הר הנה ובדרך רמז פיוכשילו במאמר הר לערר את בלק בעצמו וכן היה שגרם לו בעצתו מיטת כוסבי ביתו גם היה סיבה שישוב בלק למדיין ושם נפל בחרב דכתיב ואת מלכי מדיין הרגו ועצו שזה היה בלק וזולת הליכת בלעם שגילה למואהב כי מובטחים הם מישראל ישראל ולא יעשו להם דבר אלא באחרת הימים היה נשאר שם בלק ולא היה חוזר למדיין ולא היה נהרג הרי נתקיים שהלך לא להרותוכאילו קלל אותו הר לשון קללה ערירה לבלק לקיים א שנאמר חרבם תבוא בליבם אתמול הזכרתי שדיברתי זה כתוב בגמרא בעבודה זרה בדף יב כתוב תנו רבנן לאשתי אדם מים מגולים בלילה ואם שתה דמו בראשו אומרת הגמרא אם יש מישהו לידו יאיר אותו אין מישהו לידו יתפוק כאילו מישהו לינו אומרת הגמרא טוב מה יעשה אומרת הגמרא יגיד שברורי ברורי ורורי רורי ורי רי י מוריד את האותיות לאט לאט אומר רש"י למה אומר רש"י זה שם של השד שהוא אחראי להזיק את הבן אדם ומתי שאתה מוריד את האותיות שלו הוא בורח למה אתה לוקח תח לו את השפע של החיו שלו. מה דיברנו כל הזמן? יש באותיות שפע של חיוניות לבן אדם. אז הוא רואה שמורידים לו את הזה. הוא בורח. אומר הרב בן איש חי אומר בלק רצה שעם ידבר עם עם ישראל ככה יגיד להם ישראל, שראל, רעל, אל ולמ. אתה כל הזמן. ומכלל אין אתה שומע עליו. מואב זה צריך להיות מו מו מו ב אומר לו בלק לבלעם תבוא אני רוצה שתעשה את מה שאני אומר לך לעשות אומר לו לא אוכל לעבור פי השם לעשות קטנה או גדולה אני לא יכול להקטיל את השם של ישראל ואני לא יכול להקדיל את השם של רק מה שהקדוש ברוך הוא אומר לי אני יכול לעשות אומר האור החיים הקדוש לזה אמר אמר קום לך איתם ובכל המקום ידי מושלת עליך ולא אמר לו בהחלט קום לך אלא בדרך זה אם לקרוא לך ראינו פה בדיוק פירוש אם קריאת האנשים יש לך בהנאה זה אמרתי לכם הבחינה שלה כמו השלח לך ראיתי גם מפרשים את זה כאן רמזו שאין לו הנאה בהליכה זו ותלה לו הדבר עם הליכה זו לטובתו למה כדי שישתדל בכסמיו לדעת תכליתו ומזה ידע את אשר יקראהו ויחדל. הכסמים, הכישופים מראים מה יהיה גם בעתיד ומראים בטוב וברע. תסתכלו באור החיים הקדוש בפרשת בלק אצלנו כן הוא כותב את זה פשוט פה נוח לי יותר למצוא את זה מהר האורחים הקדוש כותב ויר בלק בן ציפור איך הוא ראה? הוא אומר על ידי ציפור, היה לו ציפור ידוע שהיה בתחילת הפרשה >> שהיה כ בתחילת הפרשה כן אמרתי אז הוא אומר תראו אני קורא לכם את הלשון שלו הוא כותב רק שנייה אחת נראה את זה בפנים ככה הלשון של האור החיים הקדוש זה פלפלם אומר א הנה ודקדק לומר את כל רמז בריבוי כל לגופה שראה בציפור כל מה שעשה ישראל האמורי ורבוי עת רמז לראייה אחרת עמה שעתידה להיות כיוצא בדבר האמ מורי שעתידין ישראל לכל אותם ומה ומהי שעקרו ישראל אז עם מדיין וזה רמז בתיבת עת על המטא שראה מה שעשו לאמורי ומה שיעשו למדיין ואפשר שראה גם כן כי מואב מובטחים מצרת ישראל כמו שכן היה עכשיו זה המשפט שרציתי להגיד לכם כי הכישוף יגיד עתיד אם רע אם טוב אז גם בכסמים אתה יכול לדעת הקדוש ברוך הוא כאילו רומז לו תקשיב יש פה איזה ספק אם לקרוא לך באו אנשים תבדוק את עצמך טוב אם זה להנעתך תנסה לראות עם העתידות שאתה יודע ומזה ידע את אשר יקראו ויחדל אני התחלתי מקודם להגיד הרי אמרתי לכם שכמעט 200,000 מתו בגללו הקדוש ברוך הוא לקח מהם את הנבואה הזאתי אני התחלתי להגיד אבל לא סיימתי שהקדוש ברוך הוא ראה שאומות העולם עם הנבואות והכוחות שהוא נותן להם הם עושים רע אבל עם ישראל עושה טוב אז הקדוש ברוך הוא פה עדיין היה את הנבואה לבעם בלם עדיין יכל לראות הקדוש ברוך הוא אומר לו תתבונן לפחות תראה דברים טובים. תראה מה יכול להיות לא טוב ותימנע מלהיכנס ללא טוב הזה. ואין כוונת מאמר אם לקרוא ספק לפניו, אלא תנאי הדבר אם יש לו בו הנאה. אם יש לך הנאה תלך אבל תבדוק טוב אם יש לך הנאה. זה האם שהקדוש ברוך הוא אומר לבלעם. ובזה הוסר המחוש שיאמר בלעם שהשם יראה חס ושלום ממנו לשלחו. שהרי שלחו גם רמזו אולי ישב ולא ימשך מה שנמשך מהרעה לישראל. הוא אמר אולי תמשיך פה תשב פה ולא ימשך מה שנמשך א' מהרעה שקרה לישראל כמו שאמרתי שמתו הרבה אנשים גם בזה שילם לו תשלום שכרו שכתבנו כמו שאמרתי מקודם שהקדקדוש ברוך הוא שילם לו דבר טוב שכר ומנעו מנפול בחרב עם נפשו לא תאווה רעה והוא נפשו נפש רשע ולא שת ליבו למה שירו השם אתם בטח מכירים כי למדנו את זה פה אני זוכר יש דברים אמרתי לכם אני זוכר זה לא כתוב אצלי מעניין בהמשך הפרשה כתוב אתמות נפשי מות ישרים מותי אחריתי כמוו בלעם רוצה למות רשע הוא לא רוצה למות הוא סליחה הוא רוצה למות צדיק >> הוא לא רוצה לחיות צדיק הוא רוצה לחיות רשע ורוצה למות צדיק >> והרחים הקדוש כותב שמה מפורש >> רשעים מכיר רשעים >> והארחים הקדוש כותב שמה מפורש שהוא הכיר את הנפש שלו הוא ידע שהנפש שלו רעה אני מגזב או את זה לא הבתי את זה בגלל הרשעים בגלל שהנפש שלו לא יכולה להחזיק זמן בתשובה רק אולי בדכדוכה של נפש שהוא גוסס אז אולי יכול להיות כמה שניות בתשובה ולמות אני אקרא לכם את הרצון של האור החיים הקדוש ככה הוא לומד כותב האור החיים הקדוש תמות תפשימות ישרים ולפי שעמד על מזגו הוא בלעם ידע את התכונות שלו והנה הוא רע בתכלית הרעזבתי את זה כי זה מה שהרחים הקדוש כותב פה שהנפש שלו נפש רשע אומר האור החיים הקדוש ונמנע ממנו עשות יושר הוא לא יכול אפילו לעשות דברים ישרים לזה שאל דבר שאולי יכול להיות שיכול להיות מה שבשעת דכדוכה של מוות יהיה ישר פלפלא הוא הכיר את התכונות שלו שהתכונות שלו כאלה חלשות ולהתגבר על המידות שלו שבזה הוא הבין שלא שייך אומר האור החיים הקדוש ואולי שלזה חרה פה זאת אומרת מהאורח החיים הקדוש נשמע שכן הוא הבין קצת את ההרה של הקדוש ברוך הוא כי הוא אומר ולא שט ליבו למה שיראו השם ואולי שלזה חרה פה כשרהו השם הולך ולא הרגיש במה שירו זה יגיד שיצתק אצלו בוודאי שיש לו הנאה וזה אינו יכול להיות אלא אם יחסוף שיעלה בידו הדבר אשר שלחו לו בשבילו לזכרה פושל אלוהי ישראל בו ובזה נתיישבו כל הדקדוקים מה היה מה שהאור החיים הקדוש שאל שאלה ראשונה למה אם בלשון ספק זה לא ספק אצל השם זה להעיר ספק אצל בלם מה שהוא שאל למה הסכים השם ללכת כי אם הקדוש ברוך הוא לא היה מסכים היה מחוש ש יכול להגיד הקדוש ברוך הוא יודע שאם הוא ילך לשם אז השם לא יכול למנע אותו חס ושלום כל השאלות של האור החיים הקדוש התיישבו ובזה התיישבו כל הדקדוקים ובסמוך התיישב אותם ויחרף השם בפסוק הבא כתוב ויחרף אלוהים כי הולכו אבל צריך לקרוא את פסוק כאודם ויקום בלעם בבוקר ויחבוש אתונו וילך עם שרי מואב. כמו שאנחנו מכירים את המושג, האהבה מקלקלת את השורה, גם השנאה מקלקלת את השורה. מרוב שינתו של בלעם, אחד הפירושים שמפרשים רבותינו הקדמונים, אולי בן איש חי, אולי הרב חידה, אני לא זוכר, הרב חידה היה לפניו, מרן החידה והבן איש חי, שכותב, לא אוכל לעשות פי השם, לעבור פי השם לעשות קטנה או גדולה. הרי אם הוא לא יכול לעשות קטנה ברור שהוא לא יכול לעשות גדולה אלא הוא אומר לו תקשיב אני אומר לו בלם אני הכי רוצה לעשות להם ולעשות להם גדולה אני רוצה להביא להם קללה רצינית אבל אפילו קטנה אני לא יכול זאת אומרת הוא בא להגיד לו אני יותר גרוע ממך בשנאה שלי לעם ישראל אומר האור החיים הקדוש ו אומר רש"י ויקום בלעם בבוקר מכאן שהשינה מקלקלת את השורה שחוש הוא בעצמו ויחבוש אתונו הוא יש בבן איש חי בספרו בן איש חי דרשות הוא כותב בוא נקרא את שתי הפסוקים אז תראו את הנקודה ויקום בילם בבוקר ויחבוש אתונו וילך עם שרי מואב וי חרף אלוהים כי הולך הוא ויתצב מלאך אדוני בדרך לשטן לו והואב עלו שני נערב עמו איך יכול להיות שתי נערב עמו שלא כתוב אותם קודם ואחר כך שממשיכים בהמשך תסתכלו מה כתוב בפסוק אה בפסוק אה אה ל ויאמר מלאך אדוני בלעם לך עם האנשים מה זה לך עם האנשים הרי הוא עם האנשים כתוב וך עם שרי מואב אומר הבן איש חי בלעם מרוב השיגאון שלו לקלל את עם ישראל איך שהשם אמר לו קום לך הוא קם יצא ברח לבד הוא נתן להם ללכת לבד הוא לא הלך איתם בכלל עכשיו מה זה אומר לכן השם אומר לו המלאך אומר לו פה תשמע לך עם האנשים חכה אנשים אחריך בדרך כלל אדם שהולך בדרכים הוא הולך לנסוע עם אנשים לא לבד כי אתה יודע אוירה זה יש מצב עם אנשים הוא בלעם חייב ללכת לבד אורחיים מסביר פה תכף כי הוא רצה להתבודד כדי לעשות מעשים של טומאה כי הכוחות הטומאה הם יכולות לבוא רק בהתבודדות מה שההפך אצלנו אצל עם ישראל כל המצוות שאדם עושה מצווה לבד היא לא היא מצווה גדולה שלא תתבלבלו אבל היא לא שבת ערך למצווה שנעשית ברבים פסח הקדוש ברוך הוא ציווה אותנו להימנות על עשה אדם יכול לאכול כבש שלם בסדר סתם נגיד לוי יצו רוצה לבזבז אומר אני לא רוצה רוצה לבד לא יכול לעשות פסח הוא חייב להתמנות כותב שם רבי משה אלשך בספרו תורת משה ע על התורה הלשך הקדוש הוא אומר כי יש עניין ברבים המצווה ברבים אין מעלתה כמו מצווה ביחיד למדנו גם באורחים הקדוש דרגות בשכינה אם אתם זוכרים כתוב במשנה באבות 10ה שלומדים חמישה שלושה שתיים א אומר האור החיים הקדוש למה הורידו בדרגות הרי אחד ודאי שבעשרה אומר זה דרגות שונות יש דרגות בקדושה אותו דבר גם תפילה נכון נחינמה כל דבר שנעשה ברבים יש לו איזה כוח מאוד מיוחד שזה נותן איזה משהו מיוחד למצווה הזאת בלעם כדי לקבל טומה חייב להתבודד אז הוא היה חייב להתנתק אחר כך כתוב הוא שני נהרה ואמו הרחים הקדוש כותב שמחוב שהוא היה רגיל להם הוא לא ראה אותם כאילו זה לא אז כאילו נמצא ממנו לכן אמרתי לכם מקודם שנגיע הפסוק הזה נדבר על האמו פה זה האמו שהם ברמה שלו לא הוא מחשיב אותם חלק ממנו כי הוא לא מתבייש לעשות לאדם מה שהוא צריך לעשות כדי לקבל כוחות אומה אבל למעלה שיש עמהם ויש אה איתם איתם זה כאילו הם תפלים לך אתה הקדוש ברוך הוא נותן לו מעלה זה חלק ממה שהאורחים הקדוש אמר שזה חלק מהשכר ולמעלה כאילו אם הוא ילך איתה עם האנשים הראשונים זה כאילו עמכם זה דרגה כאילו נמוכה מה בשבילו כי הם לא ברמה שלו אומר האור החיים הקדוש ויחרף אלוהים כי הולך הוא ויתצב מלאך אדוני בדרך לשטן לו והוא אוכב עלונו ושתי נהרה ואמו דגדק לומר הוא למה כתב הוא רבותינו כבר דנים למה כתב הוא אומר האור החיים הקדוש לומרתם שחרף השם בו שלא אמר בבוקר לשרי בלק שהשם נתן לו רשות ללכת תראו הוא קם בבוקר השם דיבר איתו פסוק כ ויקום בל בבוקר פסוק כב ובאותו פסוק וילך עם שרי מואב פסוק כב ויה חרף אלוקים כי הולך הוא כי הוא כאילו נתן הרגשה לא משנה לי מה לא משנה לכם מה דיבר איתי אם דיבר איתי בכלל השם אני אני עושה מה אני רוצה למעלה הוא כן נתן הוא אמר הקדוש ברוך הוא אמר לי ככה וככה אומר האור החיים הקדוש אל ההשקים בבוקר ויחבוש וילך עם שרי מואב שזה יגיד גיד שהליכתו מרצונו ולא הוצרך לרישיון עליון. יש פה איזה התחקמות של בלק בדברי רבותינו. אני חושב כותב את זה הרב חינא. למדנו כמה פעמים בשיעורים אור החיים פרשת ויגש בהתחלה בעוד מקומות. לב מלך ביד השם כתוב פסוק במשלה פרק כאלגי מים לב מלך ביד השם על כל אשר יחפוץ יתנו. יש לך כתוב מלכתוב לא >> מה שאמרתי זה מה שכתוב סיעתה דשמיא אני קצת זוכר את הפסוק >> פרק כא פסוק א' פלגי מים לב מלך ביד השם על כל אשר יחפוץ יתנו זה הפסוק מה זה פלגי מים יש לך מעיין אתה רוצה שהוא ישקה הרבה מקומות אתה עושה לו תעלות אתה מפלג וברגע שאתה מפלג בכל מקום יוצא מים ככה הקדוש ברוך הוא הלב של המלך בידיים שלו. מלך אין לו בחירה. מלך הוא נתול בחירה. >> זה קצת יכול קצת להסביר מה שקורה. כן. הקדוש ברוך הוא הכל בעיניים שלו. הוא מרים, הוא מוריד, הוא עושה בן אדם סכחורת. יש פסוק בפרשת ויחי שאחרי יוסף באו שלחו לו אביך ציווה לפני מותו לאמור שנה לפש אחיך וחטתם כרעגם ללוך. אמר להם מתחת אלוקים אני אני מנהל את העולם. הרב חידה לומד את זה בסימן קריאה לא סימן שאלה תחת אלוקים אני אלוקים אני מלך ואם אני מלך אני תחת הידיים של הקדוש ברוך הוא לא יכול לעשות לכם שום דבר אומר האורחים אומר הרב חידה הקדוש ברוך הוא בא לבילם אומר לו מי האנשים האלה איתך מה בלעם אומר לו בלק מלך מואב שלח אליי הוא אומר לו הוא מלך ואם הוא מלך לב מלך ביד השם אז מי שלח אותם אליי אתה אז אני רוצה ללכת איתה כך כותב מרן החידה זה התחקמות של מלאכה ופלה הכל רמוז בתורה מכאן ומכאן אומר האור החיים הקדוש שזה יגיד שהליכתו מרצונו ולא הוצרך לרשיון עליון והוא אומרו כי הולך הוא פירוש הוא הולך ברצונו באין רשיון השם לזה חרב פה בו הרב חידה מסביר פה בשם הראשונים כתוב וי חרף אלוקים כי הולך הוא שאלנו מה זה הוא אומר בלעם רק קיבל את הרשות ללכת כאילו היה איך אומרים דיסלקט הוא לוקח רק את המילה קום לך איתם ואח את הדבר אשר הדבר זה הוא לא שמע יש שמסבירים שהוא לא חיכה לשמוע את כל דברי השם באמת ברגע שהשם אמר לו קום לחיטם הוא פשוט קם וזה ויחרף השם כי הולך רגע אני באמצע לדבר איתך לאן אתה הולך תמע את כל המסר זה גם יש מפרשים אבל הרב חידה לומד אולי זה גם הרב חידה באיזה מקום לא זוכר אבל הרב חידה כותב באחד מהספרים שלו שבלאב אמר טוב שכחרת אותי עכשיו אני אסתדר תשמע אתה אומר תשמע כנס למקום קח רק את זה ואת זה ואתה אומר לטבחה תשמע אחרי שנתת לי להיכנס אני כבר עשה מהבעליים הוא אומר בלעם לרוב רשעותו אמר אני הולך אני יש לי כוח בפה אני יודע ויודע דעת העליון אני אקלל אותם אחר כך השם רוצה להרוג אותי אומר בלילם שרוג אותי אומר זה ויחרף השם כי הולך הוא כתוב אצל עשיו איך כתוב שמה הולך למות נכון הנה זה הולך למות ולמה לי זה בכורה הוא אומר הולך הולך הוא אומר כמו פה הולך למות גם פה בלם אמר אפילו אני הולך למות אני מוכן זה יה חרף השם כי הולך הוא מוכן ללכת בכל מצב יש פה בן איש חי מעניין על המילה הוא אבל בפסוק אחר כתוב בפסוק למעלה שהקדוש ברוך הוא אמר לו בהמשך הפרשה כתוב לא לא תלך לא טהור את העם >> ברוך הוא >> כי ברוך הוא אז הוא מסביר דבר פלא הוא מסביר שלושה דברים >> אה >> אז זה למעלה כן אז הוא אומר הוא זה הפירוש השלישי שלו אומר הקדוש ברוך הוא נתן לאברהם אבינו מפתח של הברכות אברהם ברך את יצחק יצחק ברך את יעקב ויעקב ברך את ילדם אומר יצחק שברך את בנו התחיל את הברכה באות ו' ויתן לך אלוקים מתן ל מוני הארץ אז יש לנו פה אות ו' הוא אומר אומר אחר כך שהקדוש ברוך הוא בירך את יעקב בדרך אמר לו אנוכי נכון פרשת ויצא אלוקי אברהם אביך השם אלוקי אברהם אביך ואלוקי יצחק אומר כתוב אנוכי איזה אות פותח א' יש לנו ו' אומר ויעקב שבירך את נכדיו והוא אמר יברך את הנערים הוא התכוון גם כן לשבטים אז הוא אומר הוא בירך גם את בניו הוא התחיל במילה ה המלאך הגואל אותי מכל רע יש לנו את המילה הוא אומר לו השם לא טהור את העם >> כי ברוך הוא כבר יש להם ברכה הוא אומר עוד דבר אפלה ופלה אומר הבן ישחי אומר ברוך הוא מה זה ברוך הוא אומר המילה ארה זה גימטריה 206 ר זה 200 א' זה 1 ה זה 5 206 הוא אומר כל השפע מה דיברנו מקודם על אותיות נכון שמות אומר כל השפע באותיות כב אותיות של התורה אומר תוסיף 22 ל-206 228 28 228 זה גימטריה ברוך אומר לא טור את העם כי ברוך הוא כל עם ישראל הנשמות שלהם כלולים ונמצאים וקשורים באותיות של התורה ישראל ראשי תיבות יש 60 ריבו אותיות לתורה זה למדנו בעבר וזה הבאנו על זה קושיות ודברים לא משנה אבל הרעיון כל שרשי הנשבות נמצאים שמה >> ברוך הכולל זה 28 >> מה >> ברוך זה 227 >> לא לא יכול להיות ב' וו זה זוגי >> ב ו זה שול >> בלי בו >> לא ב זה שר זה 200 זה 202 ו זה 6 זה 208 כ זה 228 הוא כותב עוד פירוש אומר אנחנו עם ישראל נקראים גבר ברוך הגבר אשר יבטח בעל השם אומר גבר זה אותיות ג בר אנחנו בנים של שלושה הגמרא אומרת בנידה שלושה >> שותפים באדם הקדוש ברוך הוא אבא ואמא הוא אומר אומר זה יוצא שעם ישראל הם הבנים של הקדוש ברוך הוא שם הוויה כמה זה 26 המילה ברוך זה אותיות בר כו בר 26 אלה הילדים שלי אל תיגע בהם לא צריך את הברכות שלך ובטח בטח לא את הקללות שלך האור החיים הקדוש כותב בשם המדרש והרב חוץ של חסד רבי אליהו כהן מזמיר כותב את זה גם בפרשה שלנו רבותינו אמרו אל תהיי ברכת עידות קלה בעיניך כולם משתמשים בזה שאתה בא לברך מישהו אתה אמר לו תשמע אל תחשוב שאני משחק אותה איזה א רב גדול איזה אני לא אל תהיה ברכת ידיות אתה מאחל לו איחול טוב זה נכון זה מצוין באמת אל תהיה ברכת דות קלה בעיניך הגמרא מביאה שבירך אותו א בירך אותו איך קוראים לו נראה לי הרבנה בירך את דוד בכו שמה אנשים פשוטים בכו אנשים גדולים וזה התכבל אבל זה אנשים פשוטים אבל לא אנשים רשעים אדם רשע לא לקחת ממנו ברכה למה כדי שהוא לא יגיד אחר כך בגלל הברכה שלי נהיה ככה וככה השם סוגר את המילים שהוא אמר. לבן הארמי ברך את אחותו רבקה אחותנו את היי לאלפי רבבה. זה בסוף פרשת בפרשת חיי שרה. פרשת תולדות. כותב אור החיים הקדוש מפורש ויהי יצחק בן 40 שנה בכחתו את רבקה בית הרמים פדן הרם אחות לבן הרמי לאישה ויעתר לו השם זה כי העכרה היא ויעתר לו השם נכון ויתר יצחק לשם לנו שתו כי העכרה היא אומר החיים הקדוש למה הזכרת לי מקודם את לבן מה אני לא יודע שלבן אח שלו אני לא יודע שהיא בתליר הכל למה אתה כופה לי את הדברים האור חיים כותב לאישה דווקא היא הייתה מיוחדת לא כותב כמה הסברים על אחד הנקודות שהוא כותב שמה בגלל שלבן הארמי ברך אותה הקדוש ברוך הוא עשה אותה הכרה היא לא הייתה אמורה להיות הכרה הקדוש ברוך הוא לא רצה שיגינו שהברכה של הרשע הזה מה הוא יגיד יקח קרדיט יגיד תשמע זה שלי ברכה כי האור חיים אומר את מה זה את >> בסדר זה עוד זה אורחיים שמה שמסביר בפרשת אה זה רק לצד אחד כי יש שמה פירוש באור החיים שמה שצריך להיות שיהיה ממך זה גם אורחיים לומד שמה כתוב שבני בני אהרון נקראו על שמו של משה רבנו. למה בני בני משה בני אהרון נקראו על שמו של משה רבנו? כי למדם תורה >> בגלל שזה עוד פירוש אבל אני לומד פה אורחיים יוני מה קרה לך אתה >> שכחת >> מה לומדים פה אני מה אני אגיד לכם אמרתי לכם מקודם רשי אני לא מלמד אותכם >> איפה זה איפה מה אמרתי לכם פרשת במדבר ישתבח שמו לעד כותב האור החיים הקדוש בוא נראה רק את ה >> את הפסוק הנה וילה תולדות משה ואהרון הנה זה פה באמת ישתבח שמו אני נשקתי כי הייתי במדבר ולא ראיתי שם פסוק גם פה ולא מנה אלא תולדות אהרון לומר כי בני אהרון יחשבו על משה למה שמעת מה אורחיים אומר יוני לצד שהוא התפלל באדם וחיו הוא שאדם מתפלל על משהו וקורא להוא טוב כל הזכויות של מה שקורה את זה להוא שייך לבן אדם חס ושלום שלא נשמע דברים לא טובים רב גדול חולה מתפללים עליו הוא קם ממיטת חוליו מפיץ תורה מזכה את הרמים עושה מה שעושה כל מה שהוא שהוא עושה כל הפירות של הפרי פירות אלה שאמרו עליו מזמור תהילים או הזכירו אותו בשמע כולנו באלוקי נצור לא משנה איפה התפללו עליו כל תפילה עוזרת היא שוברת משהו למעלה ובסוף זה הם התפילה מתקבלת הכל לזכותם של אלה שיט הנה אורחים הקדוש מפורש אומר האורחים הקדוש דכתיב ובהרון התענף השם מאוד להשמידו והמרוזל שהועילה תפילתו להציל אלעזר והתאמר ואומרו ביום דיבר השם לומר זמן שיתפלל עליהם וחלל עוד בזה סיבת קבלת תפילתו זהו זה אולי עדיף לא לקרוא פה שלא תתיישו להתפלל כי פה הור החיים הקדוש אומר למה השם קיבל את התפילה שלו שהוא לצד שדיבר אליו השם בהר סיני ונעשה ציר נאמן להשם בקבלת התורה פה זה מישהו מאחד על משה רבנו אבל קיימלן שהקדוש ברוך הוא שומע תפילת כל פה >> עד שאדם מתפלל על משהו זה על שמו הקדוש ברוך הוא לא רוצה שזה יקרה על שמיו הקדוש ברוך הוא סוגר את זה אז הוא אומר גם לבלעם לא טהור את העם אתה רוצה אמר לו טוב אני אברך אותם אמר לו כי ברוך הוא תודה רבה לא צריך את הטובות האלה אני רוצה לעשות להם טוב אחר כך אני צריך לעשות אה אתה יודע לעשות כל מיני דברים כדי להביא להם את הברכה בצורה כזו או אחרת כדי שזה לא יהיה דרכך צריך למנוע אותם מדברים מה למדנו בפרשת בשלח באחיים הקדוש השם סיב אותם במדבר לא לתת שכר לפרעה על הלוויה שעשה להם הוא רואה קורא צופה קורא הדורות מראש לא רוצה שיהיה בעיות אומר אור החיים הקדוש והוא אמרו כי הולך הוא פירוש הוא הולך ברצונו בין ראשון השם לזכרה אפה בו עוד נראה על פי דבריזל שאמרו בפסוק וילך שפי שאמרו שמדרך כן לא הסתכלתי לראות מתי נגמר הפסוק כי אני רואה שהזמן הגיע אבל אני לא רוצה להפסיק באמצע פסוק הילם מכבודכם עוד שתיים שלוש דקות שאמרו בפסוק וילך שפי שמדרך של המשרה עליו כוחות הטומאה זה הזכרתי קודם אז נקרא את זה קצת יותר מהר להתבודד יחיד וכאן כשראה השם שהולך הוא פירוש הוא לבדו היה נפרד משרי בלק ועושה מעשהו זה יגיד שמכין צעדו לעשות כחפצו הארורה מעניין שהרחים כתוב הקדוש ברוך הוא לשון נקבה צריך להיות חפצו ארור טוב והגם שהיו עמו שני נעריו אז עדיין יש פה שתיים הרי מכאן למדו שצריך שיהיה שתי אנשים עם אדם חשוב אין מעכבין עליו ההתבודדות לצד שהם רגילים עמו ויעשה מעשהו לפניהם וידע השם דרכו הרעה אחרה פה בו. זאת אומרת אתה לא מתכנן לעשות מה שאני אומר לך כי אתה מתכנן עכשיו אתה עושה פעולות לקבל עליך כוחות רע כוחות טומה כדי לעשות דברים לא טובים עוד ירצה באומרו הולכו שידע השם שרשע הזה גבר בו החפץ ללכת מעצמו הגם שלא היה בא לקשולך אחריו הוא היה מתנדב לבוא לבד כדי לקלל את עם ישראל הוא הולך לרצונו ובזה גילה עוצם שנאתו לעם השם ולזה חרה פה יתברך בו הוא שני נערב עמו צריך לדעת לאיזה עניין הודיע שהיו עמו שני ערב ורבותינו ז אמרו לו הודיע דרך ארץ מה שאמרתי מקודם שיוצא לדרך אם הוא אדם חשוב צריך שיהיה איתו שתי אנשים רבותינו מסבירים שאם אחד יהיה חולה השני יוכל לשמש אותו ויש רבותינו שגם אומרים אחד מחילה מכבודכם ילך להתיפנות אז אותו חשוב לא יהיה לבד תמיד יהיה איתו מישהו ועדיין קשה למה לא הודיע כן אלא אחר שהזכיר חרון הפה יתברך ויציאת מלאך לשטנו זו אחת השאלות הרגילות באחיים הקדוש כמה פעמים דיברנו על זה אם אתם זוכרים בציצית לדורותם כל השאלות האלה זה בדיוק אותה שאלה אתה צריך להגיד לי מתי שאתה כותב לי למעלה ויקום בלעם בבוקר ויחבוש את התונו אתה צריך להגיד וילך עם שני נערב או וילך עם שרי מואב ושני נערב שמה תגיד לי למה אתה אומר לי ורף אלוקים כי הולכו ויתצא מלאך השם בדרך לשטן לא והוא אוכב עלונו ואז אתה אומר לי הוא שתי נערה ואמו אומר הרוח הקדוש והתבאר על פי דבריזל כי לשלושה אין המזיק נראה להם כתוב בגמרא גמרא ברכות בכמה מקומות בהתחלה בדף ו שמה הגמרא אומרת שכל אדם יש מסביבו א כוחות א רעים יפול מציתך אלף רובבה ממיניך ושמה כתוב בגמרא שאני הבגדים מנ דרבנן דשלה הבגדים של החכמים שהם הרי החכמים לא עובדים בבניין אז איך הבגדים שלהם נשחקים זה בגלל שהסתרה אחרה הכוחות האלה נדבקים בהם והם צמודים אליהם אנחנו לא מרגישים את זה ולא רואים שמה אומרת הגמרא אם אתה רוצה לוודא שיש דבר כזה תשים מסביב למיטה שלך א קמח בבוקר תראה צורה של תרנגולים, של כף של תרנגול והגמרא אומרת, אם אתה רוצה לראות אותם אתה עמיץ, קח חתולה שחורה בכורה בת בכורה שחורה ששתיהם שחורות תהרוג אותה, תקלה את האפר שלה, תשרוף אותה, קח את האפר, שים בעיניים אתה תראה, תראה אותם. אומרת הגמרא שרבי ברביה עשה את זה והגמרא אומרת שצריך את מה שנשאר להחביא. לשים את זה בתוך פרזלה, נראה לי הגמרא אומרת בתוך ברזל, לסגור אותו, להחביא אותו. למה הם יכולים לבוא להזיק לבן אדם? ורבי ברביה עשה את זה והוא ניזוק והיו צריכים חכמים לבקש עליו רחמים שיתרפא מסוכן לעשות כאלה דברים והגמרא אומרת בהמשך הגמרא אומרת שאם זה שלושה אנשים הולכים אז הם לא נראים להם בכלל אפילו לא מתראים אליהם אתה לא יודע שהם פה ואם שתיים הולכים אז הם רק מפחידים אותם אבל לא יכולים לעשות להם כלום אבל אם אחד הולך יכולים גם לפגוע בו הגמרא מספרת באיזה מקום אולי הגמרא פסחים שמה על הזוגות יודע אולי גם לא שם לא זוכר אבל יש גמרא מספרת שהביין כן הלך יום אחד ברחוב ותפסה אותו אחת שדה גדולה אמרה לו אלמלא נחמני אתה להביא קראו נחמני אמרה לו אלמלא נחמני אתה שאומרים עליך בשמיים יזהרו בנחמני ובתורתו הייתי עכשיו ממזיקה אותך שוברת אותך אמר לה אה ככה מעריכים אותי בשמיים יותר לא להיכנס לאזור שלי יותר לא התכנסה כאילו השתמש במידע שנתנה לו >> אעליה שלא תבוא יותר לשכונה שלהם אז אם זה כמו הביה זה משהו אחר אבל אדם רגיל אם הוא אחד יכול לזווק הנה היא אמרה לו אם לא אומרים יזהרו בנחמנים ותורתו הייתי מזיקה אותך אומר האור החיים הקדוש ויתבאר על פי דבריהם זה כי כלי שלושה אין מזיק נראה להם ואין צריך לומר שלא יזיק וכאן לפי שיצא שטן לבלעם מלאך המזיקו מודיע כתוב טעם שלא הזיק גם שלא נגלה אליו כי הוא לא ראה אותו לפי שהיה הוא שני נערב עמו הרי שלושה זה מעניין למלאך יש פה סוף כל סוף שלושה אנשים בשביל בלעם להתבודדות זה לא נחשב זה כאילו בן אדם אחד ומיד ותרון את מלאך השם טוב זה כבר מהלך שלם באור החיים הקדוש איך הקדוש ברוך הוא עשה את ההרכבה של הדיבור בתוך האתון טוב בעזרת השם אנחנו נקווה ששנה הבאה שהשנה כבר יהיה תחיית המתים בשנה הבאה נשמע שיעור בפרשה הזאתי עם האורחיים הקדוש >> שיהיה בשורות טובות רבי חנא בן הקשה אומר רצה הקדוש ברוך הוא לדקות את ישראל לפי כך י בא להם תורה ומצוות שנאמר د