The Torah Podcast

Cours de Torah — disponibles sur vos plateformes favorites

מעשה מלך - הנהגת הרבי - אופן הדיבור

מעשה מלך - הנהגת הרבי - אופן הדיבור

המכללה התורנית ·

Likoutei Moharan Moussar
Vitesse :

מעשה מלך פרק 18 - הנהגות הרבי מליובאויטש שליט״א מלך המשיח, מפי ר׳ לוי זהבי

Transcription
Kind: captions Language: iw יחי אדונינו מורנו ורבנו מלך משיח לעולם ועד. אז היום במעבר ממה שעסקנו עד היום במהלך השיעורים שזה היה א מה שנקרא מתוך המקורות אז עכשיו נעבור לעצם בעצמו מה שנקרא נגיע המקור זה הרבי בעצמו ונראה דברים א בהנהגת הרבי מלך המשיח שיחה לעולם ועד א דברים מעניינים כמובן גם כן עם מקורות אז היום נעסוק בנושא עשה סגנון דיבור. סגנון דיבור. אנחנו נראה כמה וכמה עניינים א שהרבי שליט מלך המשיח מקפיד עליהם ואנחנו גם כן יכולים ללמוד את זה אלינו בעבודת השם כל אחד ואחד מאיתנו. אז אחד הדברים שאנחנו יודעים יש את העניין שבפרשת שמיני שהתורה מספרת על החיות הטהורות ועל אחיות שלא טהורות אז התורה מקפידה באיזה מילה באיזה ביטוי להשתמש על החיות כביכול הטמאות. התורה לא אומרת החיה הטמאה, אלא התורה אומרת החיה אשר אינן הטהורה. והרבי מתעכב על זה המון. והרבי אחד הדברים שהרבי מסביר, אחד הדברים המרכזיים ש הרי אנחנו יודעים שכל דבר בתורה הוא מדויק. ולמה התורה מייתרת פה שמונה אותיות? במקום להגיד החיה אשר איננה טהורה, התורה יכלה לכתוב החיה הטמאה וזה לקמור את הסיפור. אבל התורה מלמדת אותנו לדבר בלשון חיובית. כן? כמה שאפשר תמיד תמיד להקפיד לדבר דווקא בלשון חיוביית ולכן התורה תכתוב יותר אותיות למרות שכל אות בתורה זה זה קודש קודשים אבל העיקר לדבר בלשון חיובית בסוגריים נציין שכשהתורה רוצה באמת ללמד על חיה מסוימת א הלכה למעשה ו במקומות שצריך לדבר ברור אז באמת התורה תכתוב החיה הטמאה כן כמו על החזיר שעל החזיר כתוב דווקא שהוא טמא אז כן כדי שדברים יהיו ברורים אבל בגדול כשמזכירים חיות סתם או כשמדברים לא בשיעור תורה או לא במקום שצריך להגיד דברים ברורים או לא לקהל שאם לא תגיד לו ברור אז הוא לא יבין והוא יתבלבל אז בקיצור תמיד עדיף כמה שיותר להקפיד על לשון נקיה ועל לשון חיובית אז בוא נראה כמה וכמה דוגמאות א מהרבי מלך המשיח שליטה בעצמו א מקפיד לו להשתמש בביטויים שליליים ותמורת זאת נוקט בהופחם הוא מביא כאן כמה וכמה דוגמאות ונראה את הדוגמאות מבפנים גם כן מדברים של הרבי בעצמו איך שהרבי מדבר על זה רע איך הרבי אומר הפך הטוב תמורת רע ויש גם הפך החיים תמורת מוות הרבה פעמים כשהרבי יגיד רע איך הרבי יגיד הרבי לא שתמש כשהרבי ירצה להגיד על משהו שהוא רע הרבי אומר הפך הטוב או מוות אז רבי אומר הפך החיים השגחה פרטית עכשיו נמצא לפני יב יג תמוז אז בהרבה מהשיחות שהרבי מדבר על החג הגאולה של הרבי אריץ הרבי רבי מזכיר את זה שהרבי ריץ ניצל מגזר דין של הפך החיים ככה הלשון תמיד והרבי ממש א מקפיד ככה להגיד לא מוות לפעמים כן אבל שוב בגדול זה הסגנון רשע איך הרבי אומר מי שאינו צדיק אין רשע מי שאינו צדיק אבל אבל זה משחק מילים מה הוא רשע כן או מוות מה מה זה הפך החיים? מה זה הפך החיים? זה מוות. לא. הפך החיים ומי שאינו צדיק. >> יכולנו לומר מי שאינו צדיק זה בינוני. >> כן. נכון. תניה. >> אבל בינוני פשוט אומרים בינוני. >> כן. >> אפשר להגיד מי שאינו צדיק אז אתה מבין שהוא רשם שזה >> אה אינו יהודי תמורת גוי. כן. אפילו עד כדי כך. לא להגיד על גוי. עכשיו מה זה גוי? גוי הוא לא קדוש כביכול אבל לא הלשון של יהודי צריכה להיות קדושה. אז ממילא אתה יהודי, אתה מדבר על גוי, אתה משתמש בלשון נקייה, אז אינו יהודי. בית רופאים או בית רפואה, תמורת בית חולים. לא, אין בית חולים, יש בית רפואה. בוא נראה דבר מעניין רגע, דוגמה, דוגמה שהוא נותן פה, מצוינים תמורת נכים וכיוצא בזה. כן? אז גם כן נכה, אין כזה דבר נכה. נכה זה לשון שהיא כאילו של מישהו שחסר לו משהו, מישהו בדרגה נמוכה. רבי אומר מצוינים. ויש שיחות שהרבי אמר למצויני צהל. ככה הרבי קרא לזה. אין נכי צהל. יש מצויני צהל. עוד רגע נראה משהו שהרבי גם כן מדבר על זה. נראה לגבי בית רפואה. השיחה של הרבי מ תשמח. לא שיחה זה בחלוקה דולרים. אז הרבי אומר אני רגיל לקרוא למוסד זה לא בשם בית חולים כי זה לא נכון. האמת שזהו בית הרופאים. החולה הרי נחלה בבית. ומפני מה הולך הוא לבית זה? למה החולה מגיע לבית רפואה? בסוגריים נזכיר שגם חולה הרבי לא אומר כן עדיף להגיד מי שאינו חש בטוב אבל החולה למה הוא נמצא בבית כי סליחה למה הוא מגיע לבית לבית רפואה >> לפני זה הוא חולה הוא נמצא בבית שלו הוא מגיע לבית רפואה כדי להתרפות והרבי אומר מפני ששם נמצאים הרופאים אז יותר טוב וזכות יותר לקרוא לזה בית רופאים אז או בית רפואה לא אומרים בית חולים אומרים בית רפואה אמ ולגבי בינכה. אז בוא נראה. מצוין כן הרבי אומר בתשו זה שיחה אין דעתי נוחה מזה שנותנים למישהו את השם נכה. צריך להדגיש בזה שהוא משהו מיוחד ומצוין על ידי בורא עולם. כן. למה בן אפילו בן אדם שנולד עם מום או בן אדם סליחה שנהיה לו מום אז זה הוא מצוין על ידי בורא עולם. הוא משהו ייחודי. משהו יוצא דופן דרך אגב. כן, הוא לא מזכיר את זה פה, אבל כמו שאומרים על ילד מיוחד, לא אומרים ילד מתקשה או ילד מוגבל, הוא ילד מיוחד. למה? כי זה משהו ייחודי שהקדוש ברוך הוא ברא. זה משהו יוצא דופן, זה משהו יותר מיוחד ולא סטנדרטי מאשר מה שמכירים. >> לפעמים יש לו מעלות יותר מאחרים, >> נכון? ולכן הייתי מציע שישנו את השם ויקראו מצוינים בישראל. כן? מה זה הרי אנחנו יודעים מה זה מצוינים? מצוין זה כאילו מה זה זה כמו כאילו מה זה נקודת ציון, כן? נצ כמו א אה סימון כן כמו שאנחנו יודעים כתוב שכשבני ישראל ירדו לגלות אז אז אז א כתוב עשי לך ציונים שבני ישראל לא ישכחו את המצוות אחד הדברים המאוד מעניינים שכתוב שיהיהודים היו לוקחים סתם חוטיים וקושרים על הידיים שלהם כמו תפילין כשלא היה להם תפילין ולמה לא כי על ידי זה הם מקיימים מצווה אלא כי המצווה היא כביכול לעשות ציונים כדי לא לשכוח את המצוות אז היו סתם קושרים סתם מגלגלים חוטים כביכול. אז זאת אומרת ציון זה סימן. זה כאילו זה משהו מיוחד. זה משהו של אה זה משהו ייחודי. אוקיי? זה לגבי נכים. א נראה עכשיו עוד משהו שהוא בעצם אחד הדברים המרכזיים והעיקריים אצל הרבי מלך המשיח שיחה לעולם ועד. אינו משתמש בביטוי חילוני. אין חילוני כלפי יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות. אין כזה דבר חילוני אלא מגדירם בדרך כלל איך הרבי אומר אם הרבי מדבר על יהודי לא שומר תורה ומצוות הרבי אומר אינו שומר תורה ומצוות להתתה הוא לא חילוני ולמה רגע ועל דרך זה כאשר מתבטים בפניו הודות יהודי רחוק שצריך לקרבו מגיב כי אין יהודי רחוק כל יהודי הוא קרוב אז זה סתם מעניין אני זה לא כתוב פה אבל אני בהשגחה פרטית ראיתי לאחרונה וידאו של הרבי מלך המשיח שומע אורי הרבי אומר שמה אה אחד מגיע בחלוקה דולרים אז הוא מביא איתו ידיד אני חושב שהוא היה אפילו שומר תורה ומצוות הידיד הזה אבל הוא אומר לרבי הידיד הזה הגיע ממרחק אז הרבי יוצר אותו והרבי אומר לו אין יהודי רחוק >> עד כדי כך ראיתי ממש לא האמנתי לא חשבתי שזה עד כדי כך עד שראיתי שזה כביכול לא רק רוחני >> אין יהודי רחוק >> אפילו לא פיזי אפילו לא שום דבר רחוק ויהודי זה משהו שלא מסתדר כל יהודי הוא קרוב ושוב אם אני לא טוב הוא היה גם דתי. אוקיי? אז אז כאן כשהוא אומר כל יהודי רחוק באמת הרבי בדרך כלל כשאומרים לרבי יהודי רחוק אז מתכוונים ליהודי רחוק מתורה ומצוות אז כמובן שהרבי כל שכן שהרבי אומר כל יהודי הוא קרוב ואפילו על מרחק פיזי א וכן כשמזכיר יהודים שאינם נוכחים אומר שהם במקום שני וכיוצא בזה ולא במקום אחר אם לדוגמה עכשיו הרבי אומר סליחה והרבי מדבר על יהודים נגיד מרוסיה הרבה פעמים הרבי דיבר מדבר אז הרבי אומר הם לא נמצאים במקום אחר הם נמצאים במקום שני כי מה זה מקום אחר מקום אחר זה כאילו לא המקום ה לא משלנו לא המקום הרציני לא המקום המרכזי כן אינו משתמש בלשון להבדיל בין יהודים שזה ודאי כן לא אומרים להבדיל בין יהודים גם אם זה יהודי שלא שומר תורה ומצוות וגם אם זה יהודי אפיקורס לא אומרים להבדיל אין להבדיל אה בוא נראה פה מה שהוא מביא לגבי העניין הזה אז יש שיחה של הרבי בתשא הרבי אומר כשאומרים שודי חילוני לא קיימת כזאת מציאות אי אפשר לומר על יהודי שהוא חילוני היא לא קיימת כזאת מציאות אצל יהודים וגם בליקוטי שיחות חלק יא הרבי אומר איני מאמין שיש מבני ובנות ישראל מישהו חילוני במובן שמשתמשים בו אתה כלומר מציאות חילונית שהרי הוא בן וחלק מגוי קדוש כן גוי זה עם יהודי הוא חלק מעם קדוש הוא לא יכול להיות חילוני אלא שיש מהם עוסקים בענייני חול ויש מהם עוסקים בענייני קודש ויש מהם עוסקים בסגנון הידוע בחולין על טהרת הקודש אבל בקיצור הנקודה שהיהודי הוא לא חילוני לדוגמה סתם כן, נגיד סתם לצורך העניין אפשר להגיד על מוסד שהוא חילוני >> אבל לא על בן אדם >> אבל לא על יהודי >> או על ארגון ארגון חילוני אבל יהודי הוא לא חילוני בוא נראה אה מה שהרבי אומר כל יהודי הוא רחוק כל יהודי הוא קרוב סליחה אין יהודי רחוק אז הוא מביא פה משיחה של הרבי תשמ אז הרבי אומר שלכן אין מוצאים בשום מקום שרבותינו נשיאנו אנחנו מדברים על נשיא חבד אף פעם רבותינו נשיאנו לא השתמשו בלשון של קירוב רחוקים אף פעם תמיד יש א קירוב אבל לא רחוקים >> למרות שבפסוק כן הוא אומר שלום שלום לרחוק ולקרוב >> נכון הוא משתמש במונח רחוק אבל כנראה הרבי אומר מה אנחנו כבני אדם שאנחנו נגיד מרחוק ומקרוב כולם קרובים >> בדיוק השאלה גם מה זה רחוק ומה זה קרוב אה צריך אני לא צריך לפתוח שמה בפירוש ולראות אם הכוונה בתורה ומצוות יכול להיות שהכוונה רחוק פיזי אני חושב שזה הכוונה שמה כמו שראינו אבל אצל הרבי אפילו ריחוק פיזי לא קיים אז הרבי אומר א >> אולי ללא יהודי שלום לא רחבור יהיה שנן אחת אח כל המאה >> אז הרבי אומר למה רבותינו נסאנו לא אומרים קירוב רחוקים שהסברה בזה מובנת מאמור ליל זהו הפך הדין לומר עוד דות יהודי הזקוק לקירוב שהוא רחוק ורוצים לעשות איתו את העניין של קירוב רחוקים זה לא נכון נוסף על האמת שבאמת שום יהודי אינו רחוק חוץ מזה זה אין כזאת מציאות של יהודי שהוא באמיתית העניין רחוק מיהדות יהודי הוא לא באמת רחוק אז במילא זה טעות להגיד את זה אה ועל מה שאמרנו שהרבי לא אומר במקום שני הרבי אומר לא במקום אחר הרבי אומר במקום שני אז יש שיחה שהרבי אומר כולל גם אלו שנמצאים בהתוועדות ואלו שנמצאים בכל מקום במקום שני ובמקום שלישי כאילו הרבי אומר בכל מיני מקומות אז הרבי לא אומר במקומות אחרים הרבי אומר מקום שני מקום שלישי אה יפה מאוד אמ א אוקיי זה לגבי העניין הזה של שוב יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות לדתה אפשר להגיד בקיצור יותר יהודי לא דתי כן הכי פשוט >> אבל לא לא חילוני >> לא לא לסב כן >> כן אדברים גם כן דבר נוסף שהוא מביא פה אינו משתמש בביטוי במקרה אלא אומר תמיד בהשגחה פרטית ולפעמים בהזדמנות אז זה כמובן זה אחד היסודות הכי חשובים שלא אומרים במקרה דברים לא קוראים במקרה דברים קוראים בהשגחה פרטית אז הרבי תמיד אף פעם הרבי לא אומר במקרה תמיד הרבי מלך המשיח שיחל העולם ועד אומר בהשגחה פרטית לפעמים הרבי אומר בהזדמנות אבל בדרך כלל בהשגחה פרטית הנה הוא מביא פה משיחה מאיגרת של הרבי חלק יז אגרות קודש אינני מדייק שלא להשתמש בביטוי של מקרה שהרי כל אחד מאיתנו מאמין שכל המתרחש הוא בהשגחה פרטית ולא במקרה יפה מאוד נזכה תכף ומיד להתגלות של הרב שליטת המלך המשיח תכף ומיד ממש כי אדונינו מורנו ורבי רבינו מלךמשיח לעולם >> ועל זה לא במקרה >> איך >> זה לא במקרה