
מה זה תשובה? עזיבת החטא – זה הבסיס | הרב מנחם מיידנצ'יק, ח' תמוז | אגרת התשובה פרק א' עמ' 182
היום ממשיכים בפרק א' של אִגֶּרֶת הַתְּשׁוּבָה — ח' תמוז, עמוד 182. מה זה תשובה? אדמו"ר הזקן פותח עם הגדרה פשוטה: עֲזִיבַת הַחֵטְא. להחליט מהיום — אני לא חוזר על אותה עבירה. זה הבסיס. ומוסיף: תשובה זה לשוב אל ה' בכל הלב ובכל הנפש, לעובדו ולשמור את מצוותיו — כמו שכתוב בנביא: "יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ", ובפרשת נִצָּבִים: "וְשַׁבְתָּ עַד הַשֵּׁם אֱלֹקֶיךָ". ולא כדעת הטועים שתשובה היא תענית. הרמב"ם והסמ"ג לא מזכירים תעניות במצות התשובה — אפילו בחייבי כרת ומיתות בית דין. הייסורים שגומרים את הכפרה — אינם תעניות שאדם מביא על עצמו, אלא ייסורים שהקב"ה מביא עליו מאהבה: "כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב הַשֵּׁם יוֹכִיחַ." ועל כל עבירה יש גוף ויש נשמה: גוף — המעשה; נשמה — התענוג. התשובה מתקנת את שניהם, וגם הווידוי בדיבור הוא חלק מהתיקון. ובדורינו — אפשר לתקן בצדקה, לא בתעניות. #תניא #חסידות #אגרתהתשובה #תשובה #עזיבתהחטא #וידוי #כפרה #יהדות



