
איסור לתת יותר מחומש? – אדמו"ר הזקן עונה | הרב מנחם מיידנצ'יק, י"ב תמוז | אגרת התשובה פרק ג'
היום מסיימים את פרק ג' של אגרת התשובה — י"ב תמוז, עמוד 184. אדמו"ר הזקן פונה לכל בעל נפש החפץ קרבת ה': לפחות פעם אחת בחיים — תשלם את מספר הצומות על כל עוון חמור. אבל אין חובה לעשות הכל בבת אחת. אפשר לדחות לחורף, לצום 10 תעניות בשנה ולגמור ב-9 שנים. ועוד הקלות: אכל 3 שעות לפני נץ — נחשב יום תענית שלם. שני חצאי יום — נחשבים יום אחד. ומה שאי אפשר לצום — מפצה בצדקה. ומה עם איסור לתת יותר מחומש? אדמו"ר הזקן עונה: זה כמו הוצאות רפואה — לא בזבוז, אלא פדיון הנפש. ולכן נהגו כל החרדים לדבר ה' בדורינו להרבות מאוד בצדקה — מחמת חלישות הדור. "דְּלָא מָצוּ לְצַעֲרָא נַפְשַׁיְיהוּ." ומסיים אדמו"ר הזקן בפסוק: "חַסְדֵי הַשֵּׁם כִּי לֹא תָמְנוּ" — כי לא תמימים ויש לנו חטאים — בדיוק בגלל זה יש לנו חסד גדול מהקב"ה. ואנחנו צריכים ללמוד ממנו לנהוג גם כן בחסד בלתי מוגבל. #תניא #חסידות #אגרתהתשובה #תשובה #צדקה #כפרה #חסד #יהדות



