
ר׳ שלמה פבזנר - אהבת ישראל במשפחה ובעבודה
Mariage & Famille Moussar
כינוס תורה - תורה ועבודה, יב סיוון, המכללה התורנית בית חב"ד אזוה"ת הרצליה פיתוח.
Transcription
Kind: captions Language: iw אנחנו נמצאים ביום האחרון של ימי התשלומים של חג השבועות בית סיוון אז חג השבועות התחיל ותלוי בויכן שם ישראל נגד ההר כי איש אחד בלב אחד אז נדבר קצת על העניין של האחדות והשלום ואהבת ישראל בנשלריהו בסביבה בעבודה במשפחה דבר ראשון אמרו חז"ל כשם שפרצופיהם אינם שווים כך הן דעותיהם שוות זאת אומרת שכמו שאין שום אחד שהתפיית אצבע שלו דומה לשני ב-100% כל אחד שונה בפרצוף שלו בדמות שלו ככה בדעות שלו אין שתי בני אדם ש שהדעות שלהם יהיו שוות ב-100% ממילא זה מבין נתינת מקום ואפשרויות יש דעות שונות יש התייחסויות שונות אז ממילא זה מבין נתינת מקום לפירוד למחלוקת למריבה אבל פה מגיע החידוש והעבודה כמו כל דבר בעולם שהשם ברא אשר ברא אלוקים לעשות לתקן כן שחז"ל אומרים אנחנו יודעים אנחנו יודעים שאין דעות שבות אנחנו יודעים שיש דברים שונים ובכל זאת מה דורשים ממנו להיות בשלום ועצם זה שדורשים ממנו זה אומר שזה אפשרי למרות כל חילוקי הדעות השונים להיות בשלום להיות בשלום בין אחד לשני אדבר כמה כללים ועצות ורעיונות שהרבי מביא בקשר לכמה עניינים איך אפשר באמת לפתור סכסוכים לפתור חילוקי דעות להביא באמת מצב של שלום אמיתי וטוב בין בן אנשים בכלל בין משפחה בפרט ובכל א בכל העניינים אז באמת דבר ראשון עצם זה שיודעים עד כמה השלום חשוב שההנחת יסוד הראשונה היא שצריך להיות שלום הנחש >> הנחת יסוד הראשונה איך שהרמבם כותב גדול השלום שכל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם כל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם התורה דרכיה דרכי נועם וכל בכל נתיבותי השלום. זאת אומרת לכן גם כלל בתורה, אם זה באמת עניין של תורה זה מגיע בדרכי נועם זה מגיע בשלום. דבר שמגיע ב לא דרכי נועם ושלום זה לא זה לא דרך התורה. התורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבתי השלום. עד כדי כך אנחנו יודעים שגדול העניין של השלום איך מסתיים הש"ס? הסיום שכל הש"ס. אמר רבי יהושע בן לוי, עתיד לקדוש ברוך הוא להנחין לכל צדיק וצדיק שי עולמות. שנמעלה נחילה יש השכר של כל ה הסיום משיים בשכר של האדם בעולם שי עולמות הרמב"ם מסביר מה זה שי עולמות תחשוב שיש שיש לך את כל התענוגים שבכל העולם פי 310 שי עולמות יש אתה לוקח את כל התענוגים שכבר בכל לעולם זה עולם אחד 310 שי עולמותס או שהוא >> מה זה מה שכתוב בסיום השס זאת אומרת זה לעתיד לבוא בגאולה כתוב כתוב בסיום הש"ס כשהשכר שהקדוש ברוך הוא הולך להנחיל לכל צדיק וצדיק זה שיולמולת כמו כל התענוגים שיש בעולם הזה פי 310 לבן אדם שעבד את שליחותו בעולם הזה כמו שצריך כי הם תורה ומצוות אבל זה בזה עדיין לא הסיום של הש"ס איך מסתיים הש"ס בממרא הבא שלא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל כל מה אדם רוצה שיהיה לו ברכה בחיים רוצה שיהיה לו ברכה הוא רוצה כלי מחזיק ברכה אז הוא אומרת לך הגמרא אתה רוצה לקבל ששי עולמות מה הכלי איך איך תוכל לקבל כזה דבר כזה ברכה גדולה לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי ברכה יש כלל שכשאומרים לא אלא זה אומר שאין שום אפשרות אחרת אם אתה אומר הכלי הוא השלום אוקיי אבל אולי יכול להיות עוד כלים אבל ששומרים את זה באופן שלילה לא מצא הקדוש ברוך הוא כל מחזיק ברכה לישראל אלא השלום זאת אומרת זה האפשרות היחידה לא אלא השלום שלמה ששמל יתן השם יברך את אמור בשלום האפשרות היחידה >> לקבל ברכה אדם רוצה שיהיה לו ברכה בחיים, כלי מחזיק ברכה במשפחה, בסביבה, בחברים, שיהיה ברכה בעבודה, שיהיה ברכה בפרנסה, שינחת מהילדים. אם אתה יש כלי אחד שיכול להחזיק את הברכה, לא מצא גורח לישראל אלא השלום. יותר מזה, השליחות של כל אחד בעולם זה לגרום שיהיה שלום בדבר הראשון, במשפחה שלו, בסביבה שלו. ולכן עד כך שהרבי אומר את הכלל הפוך ממה שחושבים. הרבי אומר כלל כזה שככל שיש יותר קשיים ויותר ואסתרים על השלום, סימן שדווקא בזה הכי נחוץ להשתדל. כמה שאתה יותר רואה קשיים ולמות והסתרים על האפשרות לעשות שלום, זה לא אומר שתתייאש ואז יאללה, בוא ניפרד. הפוך. זה מראה שזה עיקר השליחות שלך בעולם לכן היצר הרע שלך הכי מנסה לנגד לזה ולהפריע לזה כידוע שהיצר הרע הכי מנגד למה ש לשליחות העיקרית של אדם בעולם הזה על זה הוא מוותר לך אוקיי בוא תעשה ככה הוא מנסה לסובב אותך העיקר שלא תפנה למה שבאמת חשוב אז לכן אם אתה רואה שיש לך כל כך מות והסתרים על השלום סימן שזה עיקר השליחות שלך בעולם בשביל זה הנשמה שלך ירדה למטה אז דווקא בזה אתה צריך להתאמץ ולהשתדל בכל ה לעשות כל מה שאתה רוצה לעשות שם אז דבר דבר ראשון כן כידוע שהכלל הראשון בחינוך אין שאין כללים זאת אומרת כל בן אדם זה לפי עניינו ולפי המקרה המסוים אתה לא יכול אין זה אתה לא יכול להגיד שהאוכל לכל בני אדם זה בשר תן לתינוק בין יומו בשר הוא ימות ותן טיפת חלב לבן מבוגר זה יחליש אותו כל אחד צריך את האוכל שמתאים לו כל אחד לפי הצורה זה תרופה כל אחד צריך לפי התכונות הנפש שלו אבל יש כמה כללים שהם מתאימים לכל הבני אדם בכל מקום בכל מצב שזה הרבי מגלה לנו ונחזור על כמה מהם. דבר ראשון שברובה דרובה אם יש רצון טוב משתי הצדדים תמיד אפשר להביא שלום. לא משנה כמה יש סכסוכי דעות, כמה חילוקים. אם באמת מחליטים שרוצים להביא שלום ברגע שרוצים עם רצון טוב משתי הצדדים אפשר להתגבל על כל הסכסכים. מלא זוגות שאמרו לרבי שרוצים להתגרש. רבי אמר להם שכל הבעיות שהיה לכם הרבה יותר חמורים והרבה גם פחות חמורים, גם יותר חמורים היו במלא זוגות והם פטרו את זה והגיעו למצב של שלום. למה? ברגע שהיה רצון טוב הם החליטו שהם רוצים וכמו שרבי אומר שלהחריב יכולה גם בהמה המעלת האדם שהוא באל שכל זה שהוא יכול לעשות שלום להחריב זה הכי קל להיכנס לסכסוך לא לדבר עם מישהו זה הכי קל החוכמה זה להביא שלום אז דבר ראשון כמובן שאדם מבין את כמה המלה של השלום צריך בת העולם כל הגלות תגיע בגלל שינת חינם מדפתרון וכתוב הרבי אומר עד כדי כך כתוב שה בגלל בל שזה היה הסיבה של הגלות אז הדבר שהביא את הגאולה זה השלום ולכן היצר הרע והצד שכנגד עושה את כל ההשתדלות כל כוחות הטומה במיוחד בסוף הגלות ברגעים האחרונים שלפני הגאולה הם הם הדבר שהם הכי מתאמצים עליו זה למנוע את השלום כי הם יודעים שזה הדבר הכי חשוב לפירת הגאולה לכן מזה עד כמה מובן עד כמה צריך להתעסק בעניין השלום כמו שאנחנו אומרים כל בוקר הבעת שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו זה אחד מהדברים שאדם אוכל פורתם בעולם הזה כן קמת לעולם הבא אהרון הכהן אוהב שלום ורודף שלום בסדר כל אחד שיחליט שהוא רוצה לעשות שלום ולפעול ולקרב את השלום בן אדם חבו בני שלשתו אז >> שלום מפי גם אהבה >> דבר ראשון כמובן לא להחריף לא שיש מצב קשה זה לא להחריף אותו לא עוד יותר לעשות אותו קשה לא ל דבר ראשון לא להחריף את המצב לא להגיע למצב שהוא עוד יותר ועוד יותר קשה ועוד יותר אלא הפוך לנסות כמה שפחות למעט ולהבליג אז דבר ראשון יש דברים שיותר קל לפעול דווקא הרבי אומר את זה בהרבה עניינים על ידי אנשים אחרים לפם אתה רוצה להשפיע על מישהו מה שנקרא אם אתה תגיד לו אבא שלו יגיד לו זה לא יפעל עליו אבל תדאג כשחבר שלו מהעבודה יגיד לו את זה או המעסיק שלו יגיד לו את זה או מישהו יגיד לו את זה בלי שהוא ידע שאתה שלחת אותו תדאג שזה יגיע ליו בעקיפין אז זה יכול להשפיע עליו הרבה יותר אם ידידים ידברו איתו על הנושא שאתה שבאמת חסר אצלו ממך הוא פשוט לא פתוח לשמוע. לא משנה איך תגיד לו את זה וכמה זה יהיה וכמה נכון זה לא יהיה הוא לא ישמע אז אתה צריך למצוא מישהו שהוא כן מקבל ממנו ושהוא יגיד לו את זה ובצורה נכונה בדרכי נועם אז הוא יתקבל אצלו וביוחד בעניינים עיקריים כמו שלום בית וכדומה שזה גם אחד הכללים שרבי אומר שכומן שקרובי משפחה לא התעסקו עם זה רק יכול להזיק שהורים הם מנסים להתערב לא להתערב גם הם יודעים שיש בעיות לא להתערב כי הורים הרי תמיד הם קרובים לצד מסוים אז אפשר להשפיע על ידי ידידים על לא מה שאני נקרא לפי דווקא ההשפעה של קרובים יכולה להזיק ו אז כמובן שאם יש חילוקי דעות באמת שלא מצליחים להגיע לשום פתרון אבל ברגע שדבר ש מסבירים להם ומדברים בדברים יוצאים מן הל בלבביות על כמה חשוב ואחד מהעניינים הכי יקרים בתורה זה שיהיה את השלום בין אדם לחברו ובין לאשתו ושבשביל זה צריך כדאי להשקיע את כל הכוחות אז ברגע שמגיעים ומעוררים את הרצון בשתיהם לשלום אז ברגע שיש רצון לעשות שלום אז כבר אפשר לפתור את כל הבעיות אפשר ללכת לי לאוצים וכמו שהנהוג בישראל וככה פתרו אלפי אלפי סכסוכים של משפחות הלכו לרב הלכו הולכים לרב שמקובל על שתיהם או לאיזה רופא ירא שמיים ניטרלי וכל אחד מציג את קצת טענות אחד בפני השני והם מחליטים שהם הולכים לפי מה שהרב יגיד כן גם צריך לזכור שתמיד גם שיש מריבה לא משנה מה אז גם אם אתה חושב אתה בטוח שאתה צודק ב100% תמיד נדרש ממך גם מוותר גם אם אתה צודק ב-100% כל מריבה היא אחרי הכל טוב יש עוד הרבה מה להגיד אין אין מה להעריך נגיד רק כלל חשוב ששלמה המלך אומר כמהים הפנים לפנים כן לב האדם אלא האדם שאדם מסתכל במים הוא רואה את הפנים שלו חזר אדם מסתכל במה רואה אותו דבר שהצד השני רואה שאתה לא מתייחס ישחת שכתבה שרבי כתב לה את אומרת את מראה לבעלך על דברים שהוא כבר בגיל קשה שקשה לו לשנות את זה ושמאירים לו על דבר שהוא מרגיש שהוא לא יכול לשנות את זה אז זה רק מעצבן עוד יותר אז צריך פשוט לא להתייחס לזה לא להתעלם מזה כמה ש מה שג לחזק את המשותף ולא את המפחיד כמה שפחות לדאוג מזה ולחשוב על זה ולעשות מזה וואו פשוט להתרכז בעיקר להתרכז בחיובי להתרכז כל הזמן לחפש את המעלות כל אחד לספר את המעלות של השני או לפתור סכסוכים סכסוך חייב שתיים ברגע שאחד לא מתייחס אחד מבליג אחד מראה שהוא לא רוצה להיכנס למחלוקת הוא נמנם מוויכוחים תמיד מגיע עובר לנושא אחר נוטרלי ושקט זה עצמו מחלייש את התאבון של הצד השני מראה שלום שמישהו רואה שמישהו מגיע ומצידו מגיע לשני ואומר לו בוא בוא נעשה שלום הוא רואה שהוא מוכן לוותר זה עצמו מביא קירוב הדתד בצד השני בני בבין אדם לחברו להביא שלום לפתור סכסוכים ולחזק את השלום בין עם ישראל ועשה מעשה אחד הכריע את עצמו לא צריך לחשוב על כל העולם ועל כל אתה ביני אחד לבין הצורך אתה יכול לעשות פעולה אחת קטנה של שלום זה יכול להחרי את כל הקו ולהביא את הגאולה המציא השלמה תכף כי אדונינו מורנו בנוחמש



